بخش خصوصی و حواشی دنباله‌دار

۱۴۰۲/۰۵/۱۴ - ۰۱:۲۶:۰۰
کد خبر: ۲۱۲۱۶۴
بخش خصوصی و حواشی دنباله‌دار

متاسفانه به ویژه از دوره قبل کشمکش‌های درونی میان اعضای قدیمی‌تر در اتاق ایران چالش‌برانگیز شده و حالا جلوه‌های بیرونی پیدا کرده است. گروه‌هایی که به نوعی نتوانستند در رقابت‌های انتخاباتی به کرسی‌های مورد نظر خود برسند دست به حرکت‌هایی زدند و از جمله موضوع 1500 میلیارد اختلاس را مطرح کردند؛ چندماه از طرح این موضوعات گذشت سازمان بازرسی هم نظارت‌های خود را انجام داد و تخلفی هم گزارش نشد؛ اما همان شایعه‌سازان به این بهانه‌ها به دنبال ابطال انتخابات هیات‌رییسه دور نهم اتاق و برگزاری انتخابات مجدد بودند.

گروه دیگری از آنها هم از طریق تغییر قانون اتاق و آیین‌نامه انتخاباتی آن تلاش کردند اهداف خود را دنبال کنند. متاسفانه تنها نتیجه این حاشیه‌سازی‌ها آسیب به بخش خصوصی بوده است. بخش زیادی از وقت چهره‌های قدیمی اتاق صرف همین دعوا می‌شود؛ از سوی دیگر اعضای جوان‌تر اتاق هم از این دعواها خسته شدیم. هر بار که این گروه رای نمی‌آورند مسیر را به سمتی منحرف می‌کنند که انتهای آن ابطال انتخابات است. شورای نظارت با صلابت و قاطعیت باید موضوع را خاتمه دهد. چند ماه است که انرژی و وقت بخش خصوصی را صرف خود کرده است. انتخابات هیات‌رییسه کاملا قانونی برگزار شده و هیات نمایندگان با رای بالا انتخاب خود را انجام داده‌ و انجمن نظارت هم انتخابات را تایید کرده است. هیچ نهادی هم طبق قانون نمی‌تواند این انتخابات را ابطال کند. امیدوارم شورای عالی نظارت با تدبیر خود انتخابات را بررسی کرده و در بیانیه‌ای با احترام به رای هیات نمایندگان ختم ماجرا را اعلام کرده و اجازه دهد بخش خصوصی کار خودش را انجام دهد. زمزمه‌هایی درباره تغییر آیین‌نامه انتخابات اتاق در شورای عالی مطرح شده است. اگر چنین اتفاقی رخ دهد تاثیری در نتیجه انتخابات فعلی نخواهدداشت.

از این گذشته هر تغییری باید از مسیر هیات نمایندگان اتفاق بیفتد چرا که عالی‌ترین رکن اتاق، هیات نمایندگان است. به علاوه چرا اگر تغییری قرار است رخ دهد با این عجله باشد؟ الان که فرصت داریم می‌توانیم یک تیم کارشناسی تعریف کنیم تا با لحاظ همه جنبه‌ها و دیدگاه‌های بخش خصوصی با تاکید بر حفظ استقلال اتاق پیش‌نویسی را آماده کند و بعد از رای هیات نمایندگان به شورای عالی ارجاع دهد. بخش خصوصی در مسیر حل مشکلات اقتصادی کشور باید در تمام بخش‌ها فعالیت خود را ادامه دهد. در این شرایط، لازم است بخش خصوصی و اتاق بازرگانی نیز پویایی خود را افزون کنند تا بتوانند در مقابل مسائل و مشکلات داخلی و خارجی هر روزه عکس‌العمل سریع‌تری نشان دهند. لازم است کمیسیون‌های تخصصی اتاق‌های بازرگانی به همراه تشکل‌های اقتصادی مختلف مشکلات صنایع مختلف را به سرعت شناسایی و در جهت مطالبه اصلاح آن بکوشند و همچنین با پویایی خود از ایجاد مشکلات جدید جلوگیری کنند.

 

ارسال نظر