نقش مهم بخش خصوصی در اقتصاد

۱۴۰۲/۰۴/۱۲ - ۰۲:۱۴:۴۶
کد خبر: ۲۰۹۶۹۹
نقش مهم بخش خصوصی در اقتصاد

بخش خصوصی به دنبال شفافیت، پاسخگویی، چابکی و توجه به نگاه علمی در حوزه سیاست‌گذاری اقتصادی در دولت است و برای اجرایی شدن همین محورها در اتاق‌های بازرگانی هم تلاش می‌کند.

در حال حاضر در آستانه بررسی و تصویب برنامه هفتم توسعه هستیم و حاکمیت و بخش خصوصی باید در کنار هم بخش‌های متعدد این برنامه را بررسی کنند، برنامه‌های گذشته را به دقت مطالعه کرده و نقاط ضعف و قوت آنها را شناسایی کنند تا در برنامه هفتم توسعه از این محورها در راستای توسعه کشور استفاده شود. همچنین سعی کنیم خطاهای گذشته را بار دیگر تکرار نکنیم.

ما نباید اجازه دهیم کارهای اصلی ما به حاشیه برود؛ مهم‌ترین وظیفه بخش خصوصی ارایه راهکار برای مهم‌ترین سند توسعه‌ای کشور است. ما حتماً با همدلی و با استفاده از ظرفیت کارشناسی خود به این مهم تلاش خواهیم کرد. بخش خصوصی باید کار برای برنامه توسعه‌ای کشور را محور همدلی، همکاری و همراهی قرار دهد و از همین مسیر با جدیت کار برای آینده کشور، اقتصاد و بخش خصوصی آغاز شود.

اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی، نماینده اقتصاد بخش خصوصی است و باید بتواند نگاه، نظر و مطالبات واقعی خود را به گوش حاکمیت برساند. باید منافع ملی ارجح بر منافع صنفی باشد؛ با پیگیری منافع ملی هر صنف و گروهی هم به منافع خود خواهند رسید و ما به این اعتقاد داریم.

برای همین همه باید با همدیگر در این مسیر کار کنیم. اتاق‌های بازرگانی مشاور سه قوا هستند و باید در راستای حکمرانی خوب به دولت و قوای سه‌گانه یاری رسانند البته همین اصول را خود هم در پارلمان بخش خصوصی به کار گیرند. باید در این دوره بتوانیم به ارکان و اصول حکمرانی خوب در عمل در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی توجه کرده و این اصول را عملیاتی کنیم.

البته نقش ما به غیر از نقش مشاوره قوا، مطالبه‌گری هم هست. این مطالبه‌گری هم از دولت‌ها معنادار است و هم از خود اتاق‌های بازرگانی. فعالان اقتصادی در دوره جدید از  اتاق‌های بازرگانی درخواست دارند که برنامه و مسیر جدیدی را در پیش بگیرند و در این مسیر از همه ظرفیت‌های موجود کشور استفاده کنند تا بتوانند برای موانع و مشکلات کشور راه‌حل ارایه کنند. ما باید تمام اهداف و برنامه‌های خود را در جهت توسعه، و رشد کشور تعریف و تبیین کنیم. پس نباید به سمت تخریب برویم و انرژی خود را صرف حواشی نکنیم. البته از حاکمیت هم انتظار می‌رود که فرصت و بستر لازم را برای فعالیت بخش خصوصی فراهم کند. نباید اجازه دهیم با تخریب بخش خصوصی و نظر و نگاه آنها، منابع بخش خصوصی و منابع کشور هدر رود.

 

 

ارسال نظر