بخش خصوصی و ظرفیت‌های بالقوه

۱۴۰۲/۰۴/۱۳ - ۰۱:۲۳:۳۱
کد خبر: ۲۰۹۷۷۳
بخش خصوصی و ظرفیت‌های بالقوه

با وجود بحث‌هایی که در هفته‌های گذشته درباره اتاق‌های بازرگانی انجام شده، در این تردیدی وجود ندارد که ظرفیت بخش خصوصی در اقتصاد ایران بسیار بالاست و اتاق‌های بازرگانی باید تلاش کنند که در این حوزه بیشترین کارایی را از خود نشان دهند و در این بین وضعیت کمیسیون‌های اتاق‌ها باید بهبود پیدا کرده و به بالاترین سطح و توان برسد.

به نظر می‌رسد باید این نقاط ضعف بیان شده تا مورد توجه نمایندگان بخش خصوصی به عنوان اعضای کمیسیون‌ها قرار گیرد. این نکات برداشت‌های شخصی یک عضو هیات نمایندگان است که دغدغه کارآمدی حداکثری و رفع نواقص احتمالی را دارد و به مثابه سوزنی است که باید خودمان به خودمان بزنیم.

اغلب کمیسیون‌ها رییس‌محور است و عملاً نواب‌رییس دخالت یا بهتر است بگویم همراهی موثری در سیاست‌گذاری کمیسیون ندارند و در بسیاری از کمیسون‌ها، اعضا و نواب‌رییس تنها گوش شنوا هستند. بر این اساس، شایسته است کمیسیون‌ها به صورت مشارکتی هدایت شوند و اعضا و نواب‌رییس، همراهی بیشتری در اداره جلسات کمیسیون داشته باشند.

بسیاری از جلسات کمیسیون‌ها به  کلاس درس ‌می‌ماند که موضوعی تئوری توسط فردی ارایه می‌شود و دیگران تنها به سخنان او گوش می‌سپارند. شایسته است که زمان کمیسیون تنها صرف بررسی، واکاوی و ارایه پیشنهادات تخصصی برای مشکلات در حوزه مربوطه شود. عدم مشارکت کافی و مفید اعضای کمیسیون نیز یکی دیگر از نقاط ضعف کمیسیون‌هاست؛ به ترتیبی که در ابتدای شروع به کار کمیسیون‌ها اعضا با اشتیاق شروع به کار می‌کنند اما حضور آنها در جلسات بعدی‌ مانند اشتیاق روز نخست نیست.

در عین‌حال، عضویت افراد متعهد و عملگرا می‌تواند به کارایی کمیسیون‌ها بهبود ببخشد. از سوی دیگر، تعداد جلسات یک کمیسیون طی یک سال کافی نیست؛ به ترتیبی که امکان و زمان کافی برای بررسی مسائل حوزه تخصصی فراهم نمی‌شود. همچنین نظارت بر حضور و غیاب و برگزاری جلسات باید با سخت‌گیری بیشتری انجام شود. یکی دیگر از مسائل مشهود، کندی واکنش کمیسیون‌های تخصصی به مسائل و مشکلات روزانه فعالان اقتصادی است. با شدت گرفتن تحریم‌ها و مدیریت ناکارآمد داخلی، مسائل و مشکلات به صورت روزانه در برابر فعالان اقتصادی قرار می‌گیرد و لازم است کمیسیون با سرعت عمل بیشتری مطالبات بخش خصوصی را مورد پیگیری قرار دهند.

اینها تنها بخش‌هایی از مشکلات و محدودیت‌های دیده شده در سال‌های گذشته است و از این رو در صورتی که بخش خصوصی بتواند این چالش‌ها را برطرف کند، قطعا می‌توان انتظار داشت که در سال‌های آینده اتاق‌های بازرگانی حرف‌های بیشتری برای گفتن داشته باشند. 

 

ارسال نظر