هم‌افزایی بخش‌های خصوصی و دولتی حوزه فناوری اطلاعات

۱۴۰۲/۰۴/۰۱ - ۰۲:۰۵:۰۹
کد خبر: ۲۰۸۸۸۴

شورای اسلامی از ارایه پیشنهاداتی در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات در لایحه برنامه هفتم توسعه خبر داد و گفت: باید بخش خصوصی و دولتی در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات و در راستای اثربخشی لایحه برنامه هفتم توسعه هم‌افزایی داشته و با همکاری شرایط را به بهترین شکل پیش ببرند.

به گزارش ایسنا، سید محمدرضا میرتاج‌الدینی با اشاره به جلسه فراکسیون راهبردی مجلس گفت: جلسه کمیته ارتباطات و فناوری اطلاعات فراکسیون با حضور امیر لاجوردی قائم مقام وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در حوزه ارتباطات، مسوولان سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، سازمان نظام صنفی رایانه‌ای، مدیران اپراتورهای ثابت و همراه و نیز فعالان بخش پست و دفاتر پیشخوان برگزار شد.

وی توضیح داد: در این جلسه مطرح شد که باید بخش خصوصی و دولتی در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات و در راستای اثربخشی لایحه برنامه هفتم توسعه هم افزایی داشته و با همکاری شرایط را به بهترین شکل پیش ببرند؛ فناوری ارتباطات در عصر ما به حدی توسه یافته که نباید حدی برای توسعه آن قائل بود و علاوه بر این امروزه هیچ بخشی از فعالیت‌های جامعه بشری را نمی‌توانیم پیدا کنیم که با حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات بیگانه باشد.

رییس فراکسیون راهبردی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه امروزه حتی بخش‌های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی متاثر از فناوری‌‌های اطلاعاتی و ارتباطی است، عنوان کرد: می‌توانیم بگوییم تمامی فعالیت‌های بشری امروزه با حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات عجین شده است و به همین دلیل فعالیت قانونمند و در چارچوب ضروری است. میرتاج‌الدینی با بیان اینکه امروزه با مقوله جهان آینده جهان هوشمند روبرو هستیم، خاطرنشان کرد: باید در مسیر هوشمندسازی گام‌برداریم چرا که بشر به مرور زمان به جایی می‌رسد که با هوش مصنوعی فعالیت‌ها را پیش خواهد برد. این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به احکامی که در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات از سوی دولت ارایه شده، گفت: این موارد از سوی کمیته ارتباطات و فناوری اطلاعات فراکسیون راهبردی مجلس شورای اسلامی مورد بررسی قرار گرفته است و امیدواریم با بهترین تصمیم برای مردم منشأ خیر باشد.

رییس فراکسیون راهبردی مجلس شورای اسلامی در مورد بررسی پیشنهاد طرح در خصوص ساماندهی حوزه شبکه‌های ارتباطی پیامکی و ارایه سوال تخصصی از دو وزیر ارتباطات و ارشاد، بیان کرد: ارایه طرح تخصصی سوال در خصوص وضعیت نابسامان حوزه پیامک انبود در کشور از وزارت ارتباطات و ارشاد با امضای بیش از ۳۰ نماینده مجلس شورای اسلامی مدنظر قرار گرفت و باید ساماندهی مقوله پیامک‌های انبوده محقق شود و تحت نظر وزارت ارتباطات باشد و ارایه مجوزها از سوی این وزارتخانه صورت گیرد. سهیل یحیی‌زاده، رییس کمیته ارتباطات و فناوری اطلاعات فراکسیون راهبردی مجلس شورای اسلامی با اشاره به طرح‌های پیشنهادی این کمیته در مجلس یازدهم، اظهار کرد: پیشنهاد به‌روزرسانی و ایجاد قوانین هوشمندسازی در حوزه راه و ساختمان، ارایه طرح و پیشنهاد به وزارت آموزش و پرورش، طرح در بودجه ۱۴۰۱ با بند (ی) تبصرهه ۶ ماده واحده، استفساریه مفاد جزء (۲) بند (ی) تبصره ۶ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ و طرح یک فوریتی تاسیس صندوق توسعه شبکه دسترسی نهایی اینترنت ثابت مبتنی بر فیبر نوری از جمله اقدامات صورت گرفته است.

وی در مورد بررسی کلیات موارد مربوط به برنامه هفتم توسعه در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات، اظهار کرد: باید شاهد ایجاد زنجیره هوشمندسازی در صنعت آب و برق باشیم و در عین حال به مقوله کنتورهای هوشمند توجه کنیم. رییس کمیته ارتباطات و فناوری اطلاعات فراکسیون راهبردی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در وزارت راه با هوشمندسازی شبکه‌ جاده‌ای روبرو هستیم، گفت: با یک یا دو اپراتور فعالیت‌ها پیش نمی‌رود و باید به صورت هم‌افزا کارها را پیش برد. یحیی‌زاده ادامه داد: در بخش توسعه شبکه ملی اطلاعات و اقتصاد دیجیتال شبکه ملی اطلاعات باید به مسائل مهم توجه کرد، همچنین دستگاه‌های اجرایی مکلف شده‌اند تا پایان سال اول این برنامه، نسبت به تدوین برنامه تحول دیجیتال و توسعه اقتصاد دیجیتال بخش خود و پروژه‌های پیشران بر بستر ابری با سازوکارهای تامین مالی از محل منابع غیردولتی اقدام و آن را به تصویب هیات وزیران برسانند. نکته دیگری که باید به آن توجه داشت در حوزه هوشمندسازی نظام سلامت و مقوله گردشگری هوشمند است. امیر لاجوردی، قائم مقام وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در حوزه ارتباطات با تاکید بر اینکه شبکه ملی اطلاعات در دولت توسعه یافته است، گفت: طی چند سال اخیر افزایش میزان پهنای باند مصرفی در بخش پهنای باند داخلی نسبت به پهنای باند خارجی بی‌سابقه بوده و میزان پهنای باند اینترنت بین‌المللی و شبکه داخلی در سال جاری افزایش یافته است.

وی با تاکید بر اینکه باید انحصار مقوله پیامک‌های انبوه شکسته شود، گفت: باید نظارت به صورت تخصصی در وزارت ارتباطات انجام شود. رییس سازمان تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی با بیان اینکه لایحه برنامه هفتم توسعه فرصت خوبی برای بخش خصوصی و دولتی است تا در زمینه دولت الکترونیک و خدمات بستر ابری اقدامات موثری صورت گیرد، اظهار کرد: همچنین باید متولی امنیت در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات مشخص و با تغییر متولی‌های مختلف به متولی ثابت، شرایط برای توسعه طرح‌های پیشران فراهم شود. لاجوردی ادامه داد: باید خدمات اپراتوری در کشور توسعه یابد و نباید مقوله امنیت مانع از توسعه در این بخش شود.

 

ارسال نظر