ضرورت توسعه همکاری‌های مشترک ارتباطی کشورهای عضو اکو

۱۴۰۲/۰۳/۲۷ - ۰۳:۳۲:۴۳
کد خبر: ۲۰۸۴۷۲

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در دیدار با دبیرکل سازمان همکاری اقتصادی، اکو بر ضرورت توسعه روابط و همکاری‌های مشترک کشورهای عضو در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات تأکید کرد. به گزارش مهر، عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، در آستانه اجلاس آتی وزرای ارتباطات و فناوری اطلاعات کشورهای عضو اکو به میزبانی جمهوری اسلامی ایران، در دفتر کار خود میزبان خسرو ناظری، دبیرکل سازمان همکاری اقتصادی اکو بود.

زارع‌پور در این دیدار با تأکید بر اینکه ارتباطات و فناوری اطلاعات حوزه مهمی برای بسیاری از کشورها ازجمله کشورهای عضو اکو محسوب می‌شود گفت: جای خوشبختی دارد که کشورهای عضو در این حوزه پیشرفت‌های خوبی داشته‌اند. بااین‌وجود در این حوزه کشورهای عضو هنوز همکاری‌های مشترک زیادی نداشته‌اند، هرچند زمینه همکاری‌های مشترک بسیاری در این حوزه وجود دارد. وی با اشاره به زمینه‌های همکاری‌های مشترک کشورهای عضو در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: شکل‌گیری بازارهای مشترک دیجیتال، با توجه به نزدیکی کشورهای عضو، راه‌اندازی پلتفرم‌های مشترک با توجه به زمینه‌های فرهنگی مشترک، توسعه زیرساخت‌های ارتباطی و امنیت سایبری ازجمله زمینه‌های است که کشورهای عضو می‌توانند با یکدیگر همکاری داشته باشند و روابط خود را توسعه دهند.

زارع پور افزود: در حوزه مواجه با پلتفرم‌های بین‌المللی و مسوولیت‌پذیر کردن آنها که به یک خواسته جهانی تبدیل‌شده است یا موضوع حفاظت از کودکان و خانواده‌ها در فضای مجازی که این نیز به یک نگرانی جهانی به‌ویژه در میان کشورهای اسلامی و کشورهایی که خانواده در آن محوریت دارد تبدیل‌شده از دیگر موضوعاتی است که کشورهای عضو اکو می‌توانند در کنار هم اقدام به تدوین راهکارهای مشترک کنند. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: حتی در مجامع بین‌المللی هم می‌توانیم موضوعات موردعلاقه کشورهای عضو را در اتحادیه جهانی مخابرات (ITU) یا سایر نهادهای بین‌المللی مرتبط دنبال کنیم. البته این نیازمند طرح مشترک و همکاری‌های مشترک است که تاکنون به این شکل وجود نداشته است. زارع‌پور با تأکید دوباره بر وجود ظرفیت‌های همکاری مناسب در موضوعات مختلف مرتبط با ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: برای دستیابی به نقشه راه مناسب همکاری در این رابطه می‌توانیم برنامه‌ریزی کنیم.

بر این اساس علاقه‌مند هستیم که این موضوعات را در نشست آتی وزرای ارتباطات و فناوری اطلاعات کشورهای عضو اکو مطرح و متعاقب آن با تشکیل گروه‌های کاری مشترک تا حصول نتیجه آنها را پیگیری کنیم. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: بنابراین من اجلاس آتی را فرصت خوبی می‌بینم که بتوانیم این مسیر را دنبال کنیم اگرچه لازمه آن حضور فعال کشورهای عضو در بالاترین سطح در این اجلاس است. وی در پایان گفت: همکاری مشترک کشورهای عضو در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات می‌تواند منجر به تقویت اکو و تبدیل‌شدن این سازمان به یک بلوک قدرتمند در مجامع بین‌المللی برای تأمین منافع کشورهای عضو شود. 

 

ارسال نظر