گلایه اتاقی‌ها به رییسی

۱۴۰۱/۰۳/۲۳ - ۰۲:۵۹:۲۶
کد خبر: ۱۸۹۸۴۵
گلایه اتاقی‌ها  به رییسی
تعادل |
هیات‌رییسه اتاق ایران با ابراهیم رییسی، رییس‌جمهوری دیدار کردند. در این دیدار مهم‌ترین موضوع‌های اقتصادی، راهکارها و موانع حضور موثر بخش خصوصی در اقتصاد کشور بررسی شد. همچنین بنابر اعلام نایب‌رییس اتاق ایران در این نشست عمده‌ترین نکات حول محور جراحی اقتصادی، اصلاح ساختار اقتصاد ایران وموضوع ساماندهی به نحوه تخصیص ارز 4200 تومانی بود که مورد بررسی قرار گرفت. به گفته حسین سلاح ورزی، در این نشست اعضای هیات رییسه اتاق ایران نیز ضمن اعلام همراهی کامل بخش خصوصی در اجرای اصلاحات اقتصادی مدنظر دولت، ایفای نقش موثر اتاق بازرگانی در
 شکل دهی آینده اقتصاد ایران را مورد تاکید قرار دادند. در ادامه این نشست، حاضران دیدگاه‌ها و انتقادات خود را از صدور بخش‌نامه‌های متعدد گمرک و بانک مرکزی در حوزه صادرات و مقررات زائد پیش‌روی بخش خصوصی در حوزه بازرگانی مطرح کردند. رییسی هم در این نشست بخش خصوصی اطمینان داد که برای ورود به این میدان از حمایت دولت برخوردار خواهند بود. او بر رفع موانع سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در پروژه‌های نیمه‌تمام، زودبازده و سودآور نیز تاکید کرد. 

 

   رییسی چه گفت؟ 
رییس‌جمهور در دیدار با اعضای هیات رییسه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کشور بر حضور میدانی بخش خصوصی در حوزه اقتصاد کشور تأکید کرد و گفت: باید راهکارهای میدان دادن به بخش خصوصی و الزامات آن احصا و عملیاتی شود. ابراهیم رییسی مبنای تصمیم‌های اقتصادی دولت را صحت و اتقان سیاست‌ها عنوان کرد و گفت: دلایل سیاسی و ملاحظات گروهی نباید در تصمیم‌های اقتصادی اثرگذار بوده یا مانع اتخاذ تصمیم شود. رییسی با بیان اینکه دولت از توسعه صادرات، به‌ویژه از سوی بخش خصوصی حمایت می‌کند، تأکید کرد: مشارکت بخش خصوصی در تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام خواست و برنامه دولت مردمی است؛ بخش خصوصی اطمینان داشته باشد که برای ورود به این میدان از حمایت دولت برخوردار خواهد بود. باید موانع ورود و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در پروژه‌های نیمه‌تمام، زودبازده و سودآور شناسایی و برطرف شود. رییس‌جمهور در ادامه گفت: رشد اقتصاد کشور منوط به سرمایه‌گذاری شرکت‌های بزرگ دولتی، نهادها و ستادهای عمومی غیردولتی، سرمایه‌گذاران بخش خصوصی و سرمایه‌گذاری خارجی است. البته سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در این حوزه می‌تواند مهم‌ترین نقش و بیشترین اثرگذاری را داشته باشد.

 

    اعضای هیات رییسه اتاق ایران چه گفتند؟
در این نشست اعضای هیات رییسه اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی کشور، آمادگی خود را برای همکاری با دولت در ابعاد و عرصه‌های مختلف اعلام و از سیاست‌ها و برنامه‌های مهم دولت در زمینه اصلاحات اقتصادی حمایت کردند. هیات رییسه پارلمان بخش خصوصی اصلاحات اقتصادی را راهکاری مناسب و در جهت مصلحت جامعه و کشور دانستند.
اعضای هیات رییسه اتاق ایران همچنین با تأکید بر همگامی و همراهی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی در شکل‌دهی آینده اقتصاد کشور، عنوان کردند که برای مشارکت در اتمام طرح‌های نیمه‌تمام و ایجاد حداقل یک‌میلیون فرصت شغلی آمادگی دارند.
در همین راستا، نایب‌رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران به تشریح جزییات دیدار امروز فعالان اقتصادی و اعضای هیات رییسه اتاق بازرگانی ایران با رییس‌جمهور پرداخت و گفت: رییس‌جمهور سال گذشته و بعد از اعلام کاندیداتوری برای حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری، در اولین جایی که حضور پیدا کرده و در مورد برنامه‌های اقتصادی خود صحبت به میان آوردند، اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران بود که در آن جلسه، چارچوب فکری و دیدگاه خود نسبت به استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی را مطرح نموده و قول دادند که ارتباط خود را با فعالان اقتصادی و تشکل‌های بخش خصوصی قطع نکنند. 
حسین سلاح‌ورزی با بیان اینکه رییس‌جمهور ضمن یادآوری دیدار سال گذشته خود به عهد و وعده‌ای که با بخش خصوصی دارد هم اشاره داشتند، تصریح کرد: در ابتدای این جلسه، رییس‌جمهور نگاه و باور خود را نسبت به اهمیت حضور بخش خصوصی در اقتصاد ایران را یادآور شدند و با حوصله فراوان، به صحبت تک تک اعضای هیات رییسه اتاق بازرگانی ایران گوش دادند. 
سلاح‌ورزی گفت: در این جلسه موضوعات مختلفی مطرح شد؛ ولی عمده‌ترین نکات حول محور جراحی اقتصادی و اصلاح ساختار اقتصاد ایران مطرح گردید و موضوع ساماندهی به نحوه تخصیص ارز 4200 تومانی نیز به صورت مفصل موردبحث قرار گرفت. 
وی افزود: رییس‌جمهور در این جلسه بر ضرورت استفاده حداکثری از ظرفیت اتاق بازرگانی و بخش خصوصی برای توسعه تجارت خارجی، افزایش صادرات و موضوعات مرتبط با آن تاکید نمود و در رابطه با طرح‌های نیمه تمام و چگونگی حضور بخش خصوصی در تامین مالی، تکمیل و بهره‌برداری از این طرح‌ها مطالبی را عنوان نمودند که بر این اساس مقرر گردید تا نظرات اصلاحی اتاق و بخش خصوصی برای اصلاح آیین نامه‌های مرتبط، ارسال گردد.
سلاح‌ورزی گفت: در رابطه با وعده و برنامه‌ای که دولت برای احداث سالانه یک میلیون واحد مسکونی دارد، اتاق بازرگانی اعلام آمادگی کرد تا با استفاده از ظرفیتی که در حوزه خدمات مهندسی و تولید مصالح ساختمانی در کنار تجربه خوب و انباشته‌ای که برای اجرای پروژه‌های مسکونی در سطح بین‌المللی در بدنه بخش خصوصی وجود دارد را در اختیار دولت بگذارد و دولت برای اجرای پروژه‌ها از آن بهره گیرد. 
وی افزود: همچنین در خصوص موضوع افزایش توان تولید و برنامه‌هایی که دولت برای حوزه اقتصادی دارد، قرار بر این شد که در آینده از بخش خصوصی و اتاق نظرخواهی مستمر صورت گرفته و اتاق بازرگانی ایران، بخش خصوصی و تشکل‌ها نیز بتوانند در بسترسازی و زمینه‌سازی اجرای موفق این طرح‌ها کمک کنند.
نایب‌رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران ادامه داد: در نهایت آقای رییس‌جمهور تاکید ویژه‌ای بر روی ضرورت میدان داری بخش خصوصی در حوزه اقتصاد داشته و قول دادند که جلسات خود را با فعالان اقتصادی، تشکل‌ها و اعضای اتاق به صورت منظم تکرار کنند. 
وی افزود: همچنین رییس‌جمهور در این جلسه در مورد ایفای نقش فعال‌تر اتاق‌های بازرگانی و اتاق‌های مشترک بازرگانی در تعاملات ایران با سایر کشورهای دنیا تاکید کرده و خواستار نقش آفرینی اتاق بازرگانی در سفرهای رییس‌جمهور، کمیسیون‌های مشترک یا سفرهای مقامات سیاسی به سایر کشورها دنیا شدند. 
در ادامه این نشست، حاضران دیدگاه‌ها و انتقادات خود را از صدور بخش‌نامه‌های متعدد بانک مرکزی و گمرک در حوزه صادرات و مقررات زائد پیش‌روی بخش خصوصی در حوزه بازرگانی مطرح کردند.

 

ارسال نظر