زنجيره واردات شلخته و بينظم است
دبيركل خانه صمت ايران گفت: زنجيره واردات ناكارآمد، كند و هزينهزاست و به تعبيري شلخته و بينظم است و اين جريان در تمام دستگاههاي دخيل در واردات برقرار و سبب ميشود هزينه واردات را بالا برد.
دبيركل خانه صمت ايران گفت: زنجيره واردات ناكارآمد، كند و هزينهزاست و به تعبيري شلخته و بينظم است و اين جريان در تمام دستگاههاي دخيل در واردات برقرار و سبب ميشود هزينه واردات را بالا برد.
آرمان خالقي، دبيركل خانه صمت ايران در گفتوگو با خبرنگار ايلنا آنچه به رسوب بيش از اندازه كالا در بنادر ايران ميانجامد را تشريح كرد و گفت: فرآيند لجستيك كالاهاي صادراتي و وارداتي در ايران ضعيف است و اين ضعف در واردات نمايانتر است زيرا واردات پيچيدهتر از صادرات است. در واردات به دليل محدوديتهاي تحريمي شركتهاي ايراني نميتوانند با هر شركت خارجي وارد معامله شوند و اين امر شمار شركتهايي كه با ايران كار ميكنند را محدود ميكند و چون طرفهاي تجاري نيز از محدوديتهاي ايران آگاه هستند در تعيين قيمت معاملات با طرف ايراني همراهي نميكنند. با اين حال واردكننده وقتي معامله را پشت سر ميگذارد بايد با تامين و تخصيص ارز براي واردات كالا در داخل كشور دست و پنجه نرم كند اين چالشها در حالي برقرار است كه در حمل كالا به ايران نيز توانمندانه عمل نميشود.
وي افزود: در بنادر ايران جريان پهلوگيري، پذيرش و تخليه كشتيها زمان زيادي ميبرد چون تجهيزات كافي براي تخليه بار وجود ندارد و اين امر به معطلي بار در كشتيها و افزايش هزينه واردات ميانجامد اتفاقي كه در ادامه هزينه تمامشده توليد را در كشور رقم ميزند. توقف بيش از اندازه كالا در گمركات همچنين سبب ميشود دوره خواب سرمايه در گردش كالا افزايش پيدا كند، هزينههاي انبارداري، دموراژ و جرايم تاخيرات بالا رود. ضمن اينكه تاخيرات يادشده احتمال بروز مفاسد اداري را افزايش ميدهد. خالقي تصريح كرد: در شرايطي كه امروز از هوشمندسازي فرآيند واردات در گمركات در جايگاه گلوگاه اقتصاد كشورها صحبت ميشود، گمركات ايران دستگاه ايكسري هم كافي ندارند.
دبيركل خانه صمت ايران خاطرنشان كرد: ضعف لجستيك نه تنها در بنادر بلكه در حمل زميني كالا نيز وجود دارد. اكنون بسياري از كاميونهاي ايراني ظرفيت كافي براي حمل كالا به مرزهاي اروپايي را ندارند و كالا به واسطه كاميونهاي غيرايراني بهطور مثال تركها به مقاصد اروپايي ميرسد و حتي اگر كاميون ايراني ظرفيت لازم را هم داشته باشد در دريافت ويزا براي ورود به خاك اروپا به مشكل برميخورد.
وي ادامه داد: علاوه بر مسيرهاي آبي و خاكي، ايران ارتباط ريلي موثري با دنيا ندارد. استاندارد ريلهاي ايراني با كشورهاي مشتركالمنافع شمالي همخواني ندارد او يران حتي نتوانسته از ظرفيت طرح يك كمربند يك جاده كه چين پياده كرده براي ترانزيت ريلي كالا به اروپا بهره برد.
خالقي در پاسخ به اينكه سياستهاي دولت چهاردهم تا چه ميزان رسوب كالا در بنادر را تشديد كرده، اظهار كرد: ناكارآمدي فرآيند واردات به اينكه چه كسي سكانداري وزارت صمت را بر عهده دارد گره نخورده، مشكل در اين است كه سرمايهگذاري لازم در گمركات براي سيستميسازي فرايند واردات وجود ندارد و امور در يك پنجره واحد اجرا نميشود. مجموع اين عوامل به شكلگيري صف طولاني و معطلي زياد در گمركات انجاميده است زيرا زنجيره واردات ناكارآمد، كند و هزينهزاست و به تعبيري شلخته و بينظم است و اين جريان در تمام دستگاههاي دخيل در واردات برقرار است و سبب ميشود هزينه واردات را بالا برد.