ماجرای گرانی نان در ایرانشهر چه بود؟

۱۴۰۰/۱۱/۱۰ - ۰۰:۱۰:۲۶
کد خبر: ۱۸۶۴۴۲
ماجرای گرانی نان در ایرانشهر چه بود؟

چهارشنبه هفته گذشته (۶ بهمن‌ماه) عبدالناصر درخشان_ نماینده مردم ایرانشهر در مجلس شورای اسلامی - در تذکر شفاهی خود در مجلس خطاب به وزیران جهاد، راه و کشور اعلام کرد که این روزها نان به متاعی گرانبها در حوزه انتخابیه بنده تبدیل شده است و مردم شریف این منطقه باید ساعت‌ها در صف طولانی نان قرار بگیرند تا بتوانند چند عدد نان برای فرزندانشان تهیه کنند که آن هم اگر به آنها برسد و این شایسته مردمان شرافتمند ما نیست. وی همچنین از وزیر راه خواست که وضعیت حمل آرد به شهرستان حوزه انتخابیه‌اش را بررسی کرده و راه‌حلی فوری برای آن پیدا کند.

در واکنش به سخنان این نماینده مجلس و براساس اعلام شرکت بازرگانی دولتی ایران، اداره کل غله و خدمات بازرگانی سیستان و بلوچستان اعلام کرد که پراکندگی کارخانه‌های آرد در استان پهناور سیستان و بلوچستان به گونه‌ای است که آرد مورد نیاز مصرف‌کنندگان در اقصی نقاط استان در کوتاه‌ترین زمان و فاصله تهیه و تامین می‌شود؛ لذا توقف فعالیت یکی از کارخانه‌های آرد مهم و موثر در شهرستان ایرانشهر در ماه‌های اخیر که متاثر از اختلاف شرکا است، توأم با افزایش قابل توجه تعرفه و نرخ حمل ناوگان جاده‌ای و همچنین دغدغه مسوولان امر به منظور جلوگیری از هرگونه نوسانات قیمتی که منجر به افزایش نرخ نان شود، عواملی است که چند روزی مشکلاتی را در شهرستان ایرانشهر ایجاد کرده که با تدابیر اتخاذ شده برطرف شده و در حال حاضر هیچ گونه دغدغه‌ای در خصوص تهیه نان در حوزه ایرانشهر و دیگر نقاط استان وجود ندارد.

درهمین حال، غلامعلی گنجعلی با اشاره به حل مشکل کمبود آرد در ایرانشهر، دراظهاراتی گفته است: سازمان حمل و نقل و راهداری کشور، هزینه سراسری حمل و نقل کالا را افزایش داد و همین مساله تاثیر خود را در حمل ونقل آرد به نانوایان در استان سیستان و بلوچستان گذاشت. وی به «ایلنا» گفت: در جلسه کارگروه آرد و نان به ریاست استانداری مقرر شد نرخ حمل آرد درماه جاری با نرخ جدید صورت بگیرد و در اسفند ماه با هماهنگی رییس کارگروه نسبت به افزایش نرخ نان تصمیم‌گیری شود. هزینه حمل آرد توسط نانوا پرداخت می‌شود و دولت در این بخش ورود نکرده است افزایش نرخ حمل را این ماه نانوایان پرداخت می‌کنند و سودشان نسبت به ماه قبل کمتر خواهد بود و در این شرایط نیز نانوایان ضرر نمی‌کنند.

گنجعلی ادامه داد: در این ماه به ازای افزایش قیمت حمل در هر قرص نان، 50 تومان به هر قرص نان افزایش نرخ می‌خورد که در حال حاضر هیچ رقمی به قیمت نان افزایش نخورده است بلکه این هزینه را نانوا پرداخت می‌کند و از مصرف‌کننده رقمی اضافه اخذ نمی‌شود.

وی در پاسخ به این پرسش که 3 هفته دیگر بهمن به پایان می‌رسد بعد از این ماه چه پیش خواهد آمد آیا در این بخش پیش‌بینی‌های صورت گرفته است چرا که ممکن است نانوایان یک ماه همراهی کنند و در ماه‌های آینده این همراهی را از خود نشان ندهند؟ گفت: اسفند باید قیمت‌گذاری جدید انجام شود چاره‌ای نداریم و باید در اسفند قیمت‌گذاری جدید اعلام شود. یک بام و دو هوا نمی‌شود از یک طرف در سال جاری دو نوبت هزینه حمل رسمی و قانونی افزایش پیدا می‌کند و از سوی دیگر می‌خواهند قیمت نان ثابت باشد اینگونه که نمی‌شود مگر اینکه دولت ورود و یارانه‌ای پرداخت کند.

این مقام مسوول با تکذیب خبر فروش نان به قیمت 10 هزار تومان، افزود: دو مدل نان در کشور به‌فروش می‌رسد نان با آرد دولتی و نان با آرد آزاد، همچنین در این استان نان سنتی نیز پخت می‌شود که آرد آن آزاد تهیه می‌شود و تحت عنوان نان سنتی به‌فروش می‌رسد قیمت این نان بین 8 تا 10 هزار تومان است. فروش نان 10 هزار تومانی در نانوایان دولتی وجود ندارد و هیچ نانوایی نمی‌تواند نان را بالاتر از نرخ مصوب بفروشد.

 

ارسال نظر