اعتماد به نفس از دست رفته

۱۴۰۰/۱۲/۲۲ - ۰۱:۴۶:۱۴
کد خبر: ۱۸۷۶۶۹
اعتماد به نفس از دست رفته

مصطفی اقلیما

امروز یکی از معضلاتی که جامعه با آن مواجه است عدم اعتماد به نفس در بین نوجوانان و جوانان است، مساله‌ای که باعث می‌شود بسیاری از آنها به عمل‌های جراحی زیبایی روی بیاورند. اگر نگاهی به آمار شکایت از جراحان زیبایی بیندازیم متوجه می‌شویم که تب عمل‌های جراحی زیبایی در کشور بسیار بالا رفته است. مراکز زیبایی با شعارهای دهن پرکن مثل «سال نو چهره نو» افراد را به انجام این عمل‌ها ترغیب می‌کنند. در واقع عمل جراحی زیبایی به نوعی در کشور ما به یک فرهنگ تبدیل شده است. زمانی فقط جراحی بینی مد بود و بسیاری از افراد برای تقویت اعتماد به نفس خود اقدام به این عم می‌کردند، اما امروز شرایط فرق کرده و عمل‌های دیگر هم به لیست اضافه شده. پیکر تراشی، کشیده کردن چشم‌ها، گونه گذاشتن و... 

در واقع برخی چیزها در یک جایی فرهنگ می‌شود. به‌طور نمونه در کشور فرانسه هم بسیاری افراد بینی‌های بزرگ دارند اما عمل نمی‌کنند و آن را زشت نمی‌دانند. مساله اینجاست که چشم هم چشمی‌ها و همین طور نداشتن فعالیت‌های مفید اجتماعی موجب می‌شود تا افراد روی خودشان تمرکز پیدا کنند و به دنبال پیدا کردن عیبت و ایراد باشند. از سوی دیگر جامعه ما زنان و دختران را به گونه‌ای تربیت می‌کند که اغلب دلشان می‌خواهد بدون نقص باشند اما درباره مردان این مساله کمتر اتفاق می‌افتد. اگر کسی شخصیت اجتماعی مناسبی داشته باشد به دنبال این مسائل نیست. مگر اینکه بخواهد خودش را از مسیر لباس، ماشین یا عمل‌های جراحی زیبایی به اثبات برساند. در کنار اینها نباید نقش فشارهای اجتماعی در گرایش افراد به این مسائل را فراموش کرد . این در حالی است که این افراد نمی‌دانند بعد از عمل‌های جراحی زیبایی و اقدامات اینچنینی هم باز فشارهای اجتماعی به گونه‌ای دیگر خود را نشان می‌دهد. در واقع هر فرد به دنبال تایید شدن از سوی دیگران است، این مساله در افراد مختلف شدت و ضعف دارد، هر چه اعتماد به نفس شما پایین‌تر باشد، میزان احتیاج به این تایید شدن بالاتر می‌رود و همین مساله باعث می‌شود تا افراد بیشتری برای جراحی‌های زیبایی اقدام کنند. عمل‌های که این روزها با قیمت‌های نجومی انجام می‌شود، تنها راه فرار از عدم اعتماد به نفس است، وگرنه اگر فردی اعتماد به نفس داشته باشد نیازی ندارد تا ظاهر خود را آنطور که دیگران از او انتظار دارند، درست کند. نداشتن اعتماد به نفس آفتی است که بین جوانان افتاده و البته این روزها در بین افراد با سنین مختلف هم دیده می‌شود. هستند زنانی که در سنین بالای 50 سال به فکر عمل‌های زیبایی می‌افتند. از آنجایی که زنان در جامعه ما در بسیاری از موارد نادیده گرفته می‌شوند و نقشی جز خانه داری و فرزند آوری برای آنها تعریف نشده است، این کمبود اعتماد به نفس در بین آنها بیشتر دیده می‌شود، همین مساله هم باعث شده تا آمار عمل‌های زیبایی در بین زنان بیشتر از مردان باشد. به هر حال فرهنگ، نوع تربیت خانوادگی، نوع برخورد جامعه با افراد و ... همه دست به دست هم می‌دهند تا باعث بروز چنین رفتارهایی شوند.  اقلیما نقش پزشکان را هم در این زمینه بسیار مهم می‌داند و می‌افزاید: «خیلی وقتها افرادی که به پزشکان جراح زیبایی مراجعه می‌کنند هیچ مشکلی ندارند اما پزشکان برای اینکه پول بگیرند به جای آنکه به مراجعه‌کننده خود بگویند مشکلی نداری برای آنکه پول بگیرند او را به انجام عمل زیبایی ترغیب می‌کنند.»

این کارشناس به اعتماد به نفس و تریبت‌های خانوادگی هم اشاره می‌کند و می‌گوید: در فرهنگ کشور ما اینگونه جا افتاده که دختران ما نیاز به تایید دیگران دارند اما پسرانمان را اینگونه تربیت نمی‌کنیم به همین دلیل در حالی که شاهد گرایش گسترده زنان و دختران به جراحی‌های زیبایی هستیم، آمار این عمل‌ها در آقایان بسیار ناچیز است.

 

ارسال نظر