نباید تاوان اشتباه متصدی را ارباب رجوع بپردازد

۱۴۰۰/۱۱/۲۱ - ۰۲:۲۱:۴۵
کد خبر: ۱۸۶۸۴۵

در جریان ملاقات مردمی رییس قوه قضاییه وی تاکید کرد: اینکه در بخشی از دستگاه قضایی از سوی متصدی‌ای اشتباه رخ دهد و تاوانش را ارباب رجوع بپردازد، قابل پذیرش و توجیه نیست و این موضوع از جمله مسائلی بود که امروز من را رنج داد. به گزارش مرکز رسانه قوه قضاییه، در سلسله برنامه‌های ملاقات مردمی حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی اژه‌ای، رییس قوه قضاییه قریب به ۲ ساعت با ۱۷ نفر از مراجعه‌کنندگان شامل برخی محکومان امنیتی و خانواده آنها، جمعی از مالباختگان در پرونده‌های کثیرالشاکی، اصحاب دعوا در پرونده‌های بیمه‌ای و همچنین سایر متقاضیان دیدار کرد.

این افراد طی روزهای گذشته با مراجعه به دفتر ارتباطات مردمی قوه قضاییه، درخواست‌های خود را مطرح کرده بودند و با عنایت به اینکه تصمیم‌گیری و صدور دستور در باب درخواست‌های این مراجعه‌کنندگان، عمدتاً در حیطه اختیارات و مسوولیت‌های قانونی رییس دستگاه قضا بود، لذا شرایط دیدار مستقیم و بدون واسطه آنها با رییس عدلیه فراهم شد.

رییس قوه قضاییه در جریان ملاقات مردمی امروز خود، بعد از استماع درخواست‌های متقاضیان و مطالعه موردی پرونده‌ها با در نظر گرفتن جهات قانونی و تناسب میان موارد مندرج در پرونده‌ها و درخواست‌های متقاضیان، دستورات لازم را به واحدهای ذی‌ربط قضایی ابلاغ کرد.

یکی از مراجعه‌کنندگان از جمله شاکیان و مالباختگان یک پرونده کثیرالشاکی خودرویی که رییس قوه قضاییه پس از استماع توضیحات این مراجعه‌کننده، فی‌المجلس با رییس کل دادگستری استان البرز که پرونده مزبور در این استان در جریان است، تماس گرفت و تاکیدات و دستورات مقتضی را برای تسریع در تعیین تکلیف این پرونده که دارای ۲۰۰ شاکی است صادر کرد.

طبق وعده فاضلی رییس دادگستری البرز جلسات دادگاه این پرونده کثیرالشاکی خودرویی در ابتدای اسفند ماه برگزار و تلاش خواهد شد قبل از پایان سال حکم مقتضی صادر شود. صدور دستور از جانب حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی اژه‌ای به رییس دیوان عالی کشور برای رفع مشکل قضایی یک شهروند سالخورده که سواد خواندن و نوشتن نداشت نیز در جریان ملاقات مردمی امروز رییس قوه قضاییه انجام گرفت.

مادر یکی از محکومان «پرونده جاسوسی در پوشش محیط زیست» که اکنون دوران محکومیت خود را در زندان می‌گذراند، از دیگر مراجعه‌کنندگان به رییس قوه قضاییه بود که درخواست عفو و بخشش فرزند محکوم خود را داشت که رییس عدلیه در رابطه با پرونده این فرد، دستور مقتضی صادر کرد.

یکی از مراجعه‌کنندگان در جریان ملاقات مردمی امروز رییس قوه قضاییه، از شلوغی و ازدحام دفاتر خدمات الکترونیکی قضایی در مناطقی از تهران و قم گلایه داشت که رییس عدلیه خطاب به این مراجعه‌کننده گفت: همین الان مکان و محل دقیق دفاتر خدمات الکترونیکی قضایی که دارای ازدحام و شلوغی هستند را اعلام کنید تا ترتیب اثر دهیم. در جریان ملاقات مردمی امروز، مراجعه‌کننده‌ای درخواست عفو یکی از بستگان محکوم خود را داشت که رییس قوه قضاییه پس از بررسی پرونده خطاب به فرد متقاضی اعلام کرد از آن جهت که پرونده دارای شاکی خصوصی است، مشمول عفو نمی‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در پایان ملاقات مردمی امروز خود با اشاره به فعال‌تر شدن بخش ارتباط مردمی قوه قضاییه اظهار کرد: قبل از دهه مبارک فجر هر هفته تقریبا یکی از مسوولان عالی قوه قضاییه برای ملاقات مستقیم و بدون واسطه با مردم به مرکز ارتباط مردمی دستگاه قضایی دعوت می‌شد و در جریان این امر مسائل و مشکلات قضایی مردم مورد رسیدگی مسوول مربوطه قرار می‌گرفت. رییس قوه قضاییه تصریح کرد: در ایام دهه مبارک فجر رویه حضور مسوولان عالی قضایی در مرکز ارتباطات مردمی قوه قضاییه برای رسیدگی به مسائل و مشکلات قضایی مردم به صورت روزانه انجام می‌گیرد.

رییس عدلیه با بیان اینکه غیر از ملاقات‌های مردمی در جریان سفرهای استانی و همچنین بازدید‌های میدانی از مراجع قضایی، امروز سومین دیدار مستقیم و بدون واسطه خود را با مراجعه‌کنندگان به بخش ارتباطات مردمی قوه قضاییه در تهران برگزار کرد، گفت: نیاز به آگاهی‌بخشی به مردم و افزایش دانش حقوقی آنها موضوعی است که به‌شدت احساس می‌شود و در این امر خطیر هم خود قوه قضاییه و همچنین رسانه ملی دارای مسوولیت هستند.

رییس دستگاه قضا با اشاره به ضرورت تعیین تکلیف پرونده‌ها در بدو شکل‌گیری از حیث حقوقی یا کیفری بودن در مراجع قضایی جهت پیشگیری از معطل شدن مردم و اطاله دادرسی‌ها گفت: یکی از مسائلی که در جریان ملاقات مردمی امروز از جانب مراجعه‌کنندگان بیان شد موضوع اختلاف در صلاحیت مرجع رسیدگی‌کننده بود که این موضوع نیز از جمله مسوولیت‌های دستگاه قضایی است و باید تدابیری اتخاذ شود که به محض گشوده شدن پرونده، مرجع قضایی صلاحیت‌دار برای رسیدگی به آن تعیین شود تا از معطلی و رفت‌وآمدهای غیرضروری مردم به مراجع و مراکز مختلف قضایی جلوگیری به عمل‌آید.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای بر همین اساس تصریح کرد: یکی از محاسن ملاقات‌های مردمی آن است که من به عنوان رییس قوه قضاییه با مشاهده مشکل و آسیب در یک فقره از پرونده‌ها، برای رفع این مشکل و آسیب که احتمالا دامن‌گیر پرونده‌های مشابه نیز می‌باشد دستورات مقتضی را به واحدها و مراجع قضایی سراسر کشور صادر می‌کنم.

رییس عدلیه با اشاره به مصادیقی از مسائل و مشکلاتی که در جریان ملاقات مردمی امروز از جانب مراجعه‌کنندگان و متقاضیان مطرح شد در ادامه به نمونه دیگری از پرونده‌های مطرح شده در جریان ملاقات مردمی امروز اشاره کرد و در همین راستا از پرونده‌ای ناظر بر اشتباه در واریز مبلغ دیه تصادف که متعلق به یکی از هموطنان ارامنه بود سخن گفت.

 

ارسال نظر