چند خانوار تحت پوشش فیبر نوری قرار گرفته‌اند؟

۱۴۰۲/۰۳/۱۶ - ۰۳:۰۷:۵۸
کد خبر: ۲۰۷۵۳۶

طبق گفته وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، تاکنون سه میلیون و ۲۰۰ هزار خانوار تحت پوشش فیبرنوری قرار گرفته‌اند. به گزارش ایسنا، درحال حاضر فیبر نوری بخش مهمی از تجهیزات ارتباطی زیرساختی در جهان را تشکیل داده است، پروژه‌ای که تحقق آن با آغاز به کار دولت سیزدهم درصدر برنامه‌های وزارت ارتباطات قرار گرفت. 

شبکه زیرساخت کشور با سرمایه‌گذاری دولت، بیش از ۷۰ هزار کیلومتر فیبر را برای اتصال شهرهای مختلف کشور به یکدیگر فراهم کرده، اما در داخل شهرها هنوز شبکه دسترسی یا آخرین لایه اتصال به ساختمان‌های مسکونی و تجاری کشور با تجهیزات قدیمی هم وجود دارد که به شبکه مسی مشهور است؛ این شبکه به‌رغم گستردگی زیاد، توانایی کمی برای سازگاری با فناوری‌های جدید و استفاده از خدمات پهن‌باند دارد. این در حالی است که بر اساس مصوبه شورای عالی فضای مجازی تا سال ۱۴۰۴ باید ۸۰ درصد خانوارها و ۱۰۰ درصد کسب‌وکارها با متوسط سرعت ۲۵ مگابیت‌‌برثانیه به پهن‌باند ثابت دسترسی داشته باشند و دسترسی ۲۰ میلیون خانوار و پنج میلیون کسب‌وکار تا سال ۱۴۰۴ به اینترنت پهن‌باند ثابت باید بر بستر فیبر نوری شکل گیرد.

سال ۱۴۰۱ اقدامات بسیاری توسط وزارت ارتباطات جهت پیشررفت این پروژه انجام شد؛ به گونه‌ای که برخی استان‌ها مانند قم تحت پوشش کامل این فناوری قرار گرفتند.  به دلیل اهمیت این پروژه و تأکید مسوولان بر آن آیین‌نامه بند «س» تبصره ۷ قانون بودجه تصویب شد که با این مصوبه حساب توسعه شبکه فیبرنوری با سرمای اولیه هزار میلیارد تومان ایجاد می‌شود که با اجرای این پروژه مسیر ایجاد ۱۰ میلیون پوشش تا آخر سال هموار خواهد شد. در همین رابطه چندی پیش عملیات اجرایی اتصال مدارس به طرح فیبرنوری با حضور مسوولان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و آموزش پرورش در یک مدرسه واقع در شهر پردیس آغاز شد و قرار است ۱۰ تا ۱۵ درصد مدارس در سال جاری قبل از شهریورماه به فیبر نوری متصل شوند و تا پایان سال ۳۵ درصد مدارس دیگر به این فناوری وصل شوند و طبق اعلام تا آخر این دولت تلاش می‌شود همه مدارس از طریق فیبرنوری به شبکه متصل شوند.

 حال به تازگی، عیسی زارع پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات  درباره این پروژه گفته که تاکنون سه میلیون و ۲۰۰ هزار خانوار تحت پوشش فیبر نوری قرار گرفتند و در نظر دارند تا پایان سال هشت الی ۱۰ میلیون نفر تحت پوشش قرار بگیرند. نکته مهمی که وجود دارد این است اینترنتی که مشترکان با این فناوری دریافت می‌کنند، سرعتی نزدیک به ۹۰۰ مگابیت‌برثانیه دارد و این یعنی تا ۸۰ برابر سرعتی بالاتر از اینترنت فعلی که مردم در اختیار دارند.

بنابراین این پروژه سرویس پایدارتر و با کیفیت‌تری را در اختیار مردم قرار می‌دهد و حتی جالب است بدانید که مصرف انرژی فناوری مبتنی بر فیبر نوری بسیار کمتر از فناوری‌های همراه است. و در پایان شایان ذکر است کاربران بدانند اینترنت ماهواره‌ای نمی‌تواند سرعت و کیفیت ارتباط مبتنی بر فیبرنوری را فراهم کند، برای همین همه کشورهای پیشرفته با شتاب در حال اتصال ساختمان‌هایشان با فیبرنوری هستند و با نگاه به این پروژه در اروپا، می‌توان فهمید همه بسیج شده‌اند تا سال ۲۰۲۵ به پوشش حداکثری برسند.

 

ارسال نظر