بورس ارزشمند است

۱۴۰۲/۰۳/۰۱ - ۰۳:۱۰:۲۲
کد خبر: ۲۰۶۳۸۹
بورس ارزشمند است

در مقطع زمانی حال حاضر بازار‌ بورس با‌ مشکل مواجه نیست و سطوح قیمتی خود را حفظ می‌کند؛ در اصل باید سطوح قیمتی حفظ شود و اصلاح آنچنانی در بازار صورت نگیرد تا روند رشدی بازار اعمال شود.

همچنین باید ابهامات موجود برطرف گردد و سامانه مبادله ارز و طلا، نحوه کشف قیمت و نحوه فروش ارز حاصل از صادرات شفاف گردد تا اعتمادها به بازار سرمایه بی وند صعودی خود ادامه دهد. تصمیمات بانک مرکزی و دولت در روند بازار اثرگذار خواهد بود؛ چنانچه ابهامات در تصمیم‌گیری‌ها برطرف شود و در مرکز مبادله ارز و طلا، دلار بیش از ۴۰ هزار تومان قیمت بخورد، پتانسیل جدید رشد برای بازار بورس ایجاد خواهد.

به جز این موضوع ارزش دلاری بازار سرمایه نیز حایز اهمیت است. در ۲۰ مرداد ۹۹ قیمت دلار نیمایی در سطح ۱۶۵۰۰تومان معامله می‌شد؛ این در حالی است که بهای نیمایی اسکناس امریکایی در مرکز مبادلات هم‌اکنون در حدود ۳۹هزار تومان است. افزایش بیش از دو برابری نرخ مذکور نشان می‌دهد محصولاتی که فروش آنها با این نرخ انجام شده در وضعیت فعلی در چه جایگاهی قرار دارند. علاوه بر این موضوع، در سال ۹۹ دلار ۴۲۰۰ (ترجیحی) نیز مورد استفاده برخی از صنایع بود؛ ارزی که از ابتدای امر با حواشی بسیاری مواجه بود و نه‌تنها کاهش قیمت تمام‌شده را به دنبال نداشت حتی به موج‌های تورمی نیز دامن زد. او با بیان اینکه بررسی مختصات عددی بازار نیز نشان می‌دهد P/ E بازار در سال ۹۹ چه تفاوت‌های شگرفی با قیمت‌های کنونی دارد، عنوان کرد: برخی سرمایه‌گذاران در روزهای گذشته به‌طور مستقیم ارزش دلاری بازار را در دو مقطع مدنظر قرار داده‌اند.

از این منظر می‌توان دریافت که ارزش دلاری بازار تا قبل از ریزش ۹۹ در حدود ۴۰۰میلیارد دلار برآورد شده است. این در حالی است که ارزش بازار۱۴۰۲ با احتساب دلار ۲۸۵۰۰تومانی در حدود ۱۸۰ میلیارد دلار است که بیش از نصف ارزش دلاری آن مقطع را در خود گنجانده است. اما این امر سبب نمی‌شود تا سرمایه‌گذاران نسبت به بازار سهام بی‌تفاوت باشند یا در ادامه راه دچار انحراف در تصمیم‌گیری شوند. آنطور که شواهد نشان می‌دهد برخی از سرمایه‌گذاران متاثر از این نوع نگرش در تله قیاس گیر افتاده‌اند. نتیجه این رفتار عقب‌نشینی سهامدار و نوسان‌های فرسایشی خواهد بود. 

این شرایط نامطلوب در حالی است که برنامه‌های اقتصادی سیاست‌گذار نیز در بخش‌های مرتبط با نرخ‌گذاری هنوز به قطعیت نرسیده و در ابهام است.

موارد متعددی در مقاطع مختلف زمانی بر سودآوری و ارزش‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذاری شرکت‌ها اثرگذارند که تغییر هر یک از آنها موجب تغییر مسیر قیمت‌های سهام می‌شود.

 

 

ارسال نظر