یک انتخابات و پنج ایالت حساس

۱۳۹۵/۰۲/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۲۲۳۶

گروه جهان|

در چهارمین سه‌شنبه بزرگ انتخابات امریکا «دونالد ترامپ»، مطرح‌ترین نامزد ریاست‌جمهوری از حزب جمهوری‌خواه باید خودش را برای مبارزه با اتحاد هم‌حزبی‌هایش یعنی «جان کیسیچ» و «تد کروز» آماده کند. کیسیچ و کروز یک روز قبل از برگزاری انتخابات حساس در پنج ایالت پنسیلوانیا، مریلند، دلوور، کنتیکت و رود آیلند اعلام کردند که برای شکست دونالد ترامپ متحد خواهند شد.

به گزارش رویترز، اتحاد کروز و کیسیچ باید یک هفته پیش از این و قبل از به دست آوردن رای یک هزار و 237 نفری نمایندگان از سوی ترامپ احزاب انجام می‌شد. در حال حاضر دونالد ترامپ 844 رای نمایندگان احزاب را دارد و پیشتاز نامزدهای جمهوری‌خواه محسوب می‌شود. از این رو کروز و کیسیچ اعلام کردند که با اتحاد دنبال شکست ترامپ و پیشگیری از حضور قاطع او در انتخابات ریاست‌جمهوری هستند.

جان کیسیچ، فرماندار ایالت اوهایو و تد کروز سناتور تگزاس توافق کردند تا در سه انتخابات باقیمانده در ایالت‌های ایندیانا، اوراگون و نیومکزیکو علیه یکدیگر رقابت نکنند.

در همین رابطه تد کروز در جمع هوادارانش گفت: «۶۵ تا ۷۵درصد جمهوری‌خواهان در سراسر کشور می‌دانند که دونالد ترامپ بهترین نامزد برای رویارویی با هیلاری کلینتون نیست. اگر ما دونالد ترامپ را نامزد کنیم، هیلاری می‌برد و او با رقمی دو برابر پیروز خواهد شد.» پیروزی دونالد ترامپ در نیویورک و کسب نتایج پیش‌بینی شده در تعدادی از ایالات شرقی، روحیه بسیاری از جمهوری‌خواهان مخالفش را ضعیف کرده است. جمهوری‌خواهان بر این باورند که در صورت پیروزی ترامپ در ایالت ایندیانا، دیگر تمایل و پشتیبانی مالی برای متوقف کردن وی در ایالات باقیمانده وجود نخواهد داشت.

ترامپ در سخنرانی پیش از انتخابات در دانشگاه وست‌چستر پنسیلوانیا در واکنش به این اتحاد گفت: «همین الان خبردار شدم که تد کروز دروغگو و جان کیسیچ می‌خواهند با همسو کردن تلاش‌های خود جلو من را بگیرند. این کار نشانه ناامیدی آنهاست.»

پیش‌بینی می‌شود که ترامپ بتواند رای هر پنج ایالت را در روز سه‌شنبه کسب کند. این ایالات می‌توانند رای مثبت 172 نماینده احزاب را به نفع ترامپ جمع کرده و او را یک قدم دیگر به نامزدی قاطع از سوی حزب جمهوری‌خواه نزدیک کنند.

انتخابات ایندیانا نیز با 57رای نمایندگان احزاب، ایالت مهم دیگری است که انتخاباتش در تاریخ سوم ماه مه برگزار می‌شود. اتحاد کروز- کیسیچ در دقایق آغازین توانسته نشانه‌های مثبتی را از خود نشان دهد. کیسیچ در دیدار با طرفدارانش گفت: «هرگز اعلام نکرده‌ام که به من رای بدهید چرا که می‌دانم باید به من رای داد تا اتفاقی که از آن بیم داریم، نیفتد. او پا را از این هم فراتر گذاشته و اعلام کرده که لیست همراهانش را نیز آماده کرده تا معاون رییس‌جمهور را نیز مشخص کرده باشد. در روند انتخاباتی امریکا این کار کمی غیرمعقول است چرا که عموما کاندیداهای ریاست جمهور تا قبل از کسب رسمی آرای مثبت نمایندگان احزاب و اطمینان از ادامه حضور هرگز دست به چنین کاری نمی‌زنند. در این لیست معاونان نام «کارلی فیورینا» به چشم می‌خورد. فیورینا زنی از طبقه تجار است و از حامیان اصلی تد کروز در انتخابات ریاست‌جمهوری محسوب می‌شود.»روزنامه نیویورک‌تایمز درباره آینده نتیجه این انتخابات برای دونالد ترامپ نوشت: «ترامپ در آغاز موفقیت کوچکی داشت اما رای بالای او در انتخابات گذشته نشان از استراتژی‌های او برای پیشروی در این انتخابات دارد. پس از پیروزی در انتخابات نیویورک او سعی کرد تا در مصاحبه با برنامه‌های روز یک‌شنبه در تلویزیون امریکا از خودش شخصیتی «منظم» و «مقرراتی» نشان دهد اما همچنان یک چیز درباره ترامپ صادق است و آن دروغگویی است. در صورتی که ترامپ نتواند، آرای مشخص نمایندگان احزاب را کسب کند نامزد حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست‌جمهوری را مقام‌های حزب و فعالان آن انتخاب می‌کنند که ممکن است فرد دیگری غیر از ترامپ باشد که در حال حاضر در میان نامزدهای این حزب پیشتاز است. در میان دموکرات‌‌ها، برنی سندرز دنبال پیروزی در رودآیلند است. کلینتون در نظرسنجی‌ها در این ایالت از سندرز پیشی گرفته است، اما فاصله آنها چندان زیاد نیست. سندرز همچنین امیدوار است که در ایالت پنسیلوانیا صاحب پیروزی شود. حتی در صورت پیروزی سندرز، او به طرز قابل توجهی از نظر تعداد آرا عقب‌تر از کلینتون است و نمی‌تواند جای او را برای تصاحب نامزدی این حزب برای انتخابات را بگیرد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر