روی موج خبر

۱۳۹۵/۰۲/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۲۲۲۶

کارگروهی مامور بررسی حکم توقیف 2میلیارد دلار از اموال ایران شد؛ ایرنا هیات وزیران کارگروهی را با مسوولیت علی طیب‌نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی مامور بررسی حکم توقیف دو میلیارد دلار از اموال جمهوری اسلامی ایران در امریکا و پیگیری استیفای این حقوق کرد. گفتنی است وزرای امورخارجه، اطلاعات، دادگستری و رییس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران عضو آن هستند. براساس آنچه در جلسه هیات وزیران مقرر شده، این کارگروه موظف شده جلسه بعدی هیات دولت در روز یک‌شنبه، حکم دادگاه امریکایی در زمینه توقیف دو میلیارد دلار از اموال دولت را از ابعاد مختلف از جمله تعیین عوامل دخیل در این خصوص به صورت جامع و دقیق بررسی و برای پیگیری و استیفای حقوق دولت جمهوری اسلامی ایران پیشنهاد لازم را ارائه کند.

گسترش روابط با امریکای لاتین، سیاست تهران است؛ ایسنا حسن روحانی، رییس‌جمهوری در دیدار معاون رییس‌جمهوری اروگوئه، تاکید کرد که گسترش و تعمیق روابط با کشورهای حوزه امریکای لاتین، از سیاست‌های اصولی جمهوری اسلامی ایران است. روحانی روز گذشته در دیدار «رائول سندیک رودریگز» اظهار داشت: تهران و مونته ویدئو برای توسعه همه‌جانبه روابط بسیار صمیمی و دوستانه، از اراده مستحکمی برخوردارند و هیچ کشور ثالثی نمی‌تواند بر این روابط اثر بگذارد. روحانی تصریح کرد: با تشکیل کمیسیون مشترک اقتصادی و اجرای توافقات حاصله میان ایران و اروگوئه، فصل نوینی در روابط دو کشور برپایه تامین منافع دو ملت، آغاز خواهد شد.

تکذیب خبرسازی‌ها درباره مذاکرات هفته گذشته هیات وزیران؛ ایرنا دفتر هیات دولت در اطلاعیه‌یی، خبرسازی برخی رسانه‌ها درباره مذاکرات هفته گذشته هیات دولت را تکذیب کرد. در این اطلاعیه به ادعای نادرست برخی رسانه‌ها که در شبکه‌های اجتماعی و پیام رسان منتشر شده، پاسخ داده شده است. دفتر هیات دولت ضمن نادرست خواندن مطالب مذکور منتشر شده از مذاکرات هفته گذشته هیات وزیران، رسانه‌ها را به رعایت اخلاق حرفه‌یی و پرهیز از انتشار اخبار ناصحیح توصیه کرد. در پایان این اطلاعیه تاکید شده است تنها مرجع انتشار اخبار رسمی در خصوص جلسات هیات وزیران، دفتر هیات دولت و پایگاه اطلاع‌رسانی دولت است.

رایزنی نماینده ویژه چین در امور سوریه با معاون ظریف؛ ایسنا شیه شیائویان نماینده‌ ویژه چین در امور سوریه که به تهران سفر کرده است، با حسین امیرعبداللهیان معاون عربی و آفریقایی وزیر خارجه دیدار و در مورد آخرین تحولات سوریه گفت‌وگو و رایزنی کرد. کارشناسان معتقدند چین با انتصاب «شیه شیائویان» سفیر سابق و دیپلمات کهنه‌کار خود در ایران به عنوان فرستاده ویژه برای حل بحران سوریه، نشان داد که در حال اجرای راهبردی جدید و فعال در منطقه خاورمیانه است.

تسریع همکاری اقتصادی ایران و انگلیس با برداشتن موانع مالی برجام؛ ایلنا کمال خرازی رییس شورای راهبردی روابط خارجی در دیدار لرد لامونت نماینده ویژه تجاری نخست‌وزیر انگلیس گفت: برداشتن موانع مالی مربوط به توافق هسته‌یی و اقدام 1+5 به اجرای تعهدات پذیرفته شده، می‌تواند همکاری‌های اقتصادی ایران و انگلیس را سرعت بخشد. خرازی تصریح کرد: باتوجه به زمینه‌های فکری منفی که از انگلیس در ذهن مردم ایران وجود دارد، باید اقدامات سیاسی مثبتی نیز صورت پذیرد. در این ملاقات که در شورای راهبردی روابط خارجی برگزار شد، دو طرف از رفت‌وآمدها و تعاملات تاجران و بخش‌های اقتصادی بین دو کشور استقبال همچنین درباره مسائل مختلف منطقه بحث و گفت‌وگو کردند.

کاروان حامل اس-‌300 در راه تهران؟؛ ایرنا شبکه العالم با انتشار تعدادی تصویر در گزارشی نوشت: خبرنگار این شبکه بعدازظهر دوشنبه در آزادراه کرج - تهران تصاویری را به ثبت رساند که حرکت یک کاروان شامل چندین تریلر با محموله‌یی شبیه قطعات سامانه پدافندی اس-300 را در حال حرکت به سوی تهران نشان می‌دهد که با اسکورت خودروهای «قرارگاه پدافندی خاتم الانبیا(ص)» در حال حرکت هستند. هنگام عبور این کاروان، باوجود اتخاذ تدابیر امنیتی، حرکت خودروهای عبوری از این مسیر، ادامه داشت و متوقف نشد. مقامات ایرانی گفته بودند که سامانه دفاعی اس-300 به تدریج به ایران حمل خواهد شد.

شورای همکاری خلیج‌فارس از برجام حمایت می‌کند؛ آنا در پی سفر هفته گذشته باراک اوباما به ریاض و حضور وی در نشست شورای همکاری خلیج‌فارس، کاخ‌سفید امریکا در فکت شیتی که از نشست شورای همکاری خلیج‌فارس با حضور باراک اوباما منتشر کرده‌ است، درباره مذاکرات هسته‌یی ایران نوشت: «کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس برای حمایت از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) به امریکا پیوستند. در این فکت شیت همچنین از راهکار سیاسی در حل بحران سوریه و حمایت از دولت لیبی تاکید شده است.

امنیت تجار ایرانی را برای فعالیت در عراق تضمین می‌کنیم؛ ایسنا محمد مختص‌آبادی سرکنسول ایران در بصره بااشاره به برگزاری نخستین نمایشگاه اختصاصی جمهوری اسلامی ایران در بصره عراق اظهار کرد: ما امنیت حضور در عراق و هرگونه فعالیت تجاری و اقتصادی در این کشور را تضمین می‌کنیم. وی با بیان این مطلب گفت: بنگاه‌های اقتصادی ایران نباید فکر کنند که عراق ناامن است و از تجارت با این کشور صرف‌نظر کنند.

هنوز برای خرید آب سنگین، با ایران به توافق نرسیده‌ایم؛ ایسنا میخاییل اولیانوف، رییس دپارتمان کنترل وضع اشاعه تسلیحات وزارت امور خارجه روسیه گفت: تهران و مسکو هنوز به توافقی برای خرید 40تن از آب سنگین تولید شده در فعالیت‌های هسته‌یی ایران دست نیافته‌اند و نیاز به مذاکرات وجود دارد. وی افزود: هنوز توافقی بر سر این مساله حاصل نشده و در حال بازبینی موضوع هستیم. لازم است که از طریق مذاکرات شرایطی که از سوی هر دو طرف مورد پذیرش است، تعیین شود. در همین راستا، حسین جابری انصاری سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز دوشنبه گفت که تهران و مسکو در حال رایزنی بر سر فروش آب سنگین از ایران هستند و دیگر کشورهای عضو گروه 1+5 مایل به خرید آن هستند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر