بزرگ‌ترین مشتریان تبلیغات از شبکه اجتماعی اکس خارج شده‌اند

۱۴۰۲/۰۸/۰۳ - ۰۰:۱۳:۵۴
کد خبر: ۲۱۸۱۹۳

خبرگزاری بیزینس‌اینسایدر با استناد به داده‌های شرکت مشاوره Ebiquity می‌گوید اکثر مشتریان بزرگ تبلیغات پس از مالکیت ایلان ماسک، خرید تبلیغات از این پلتفرم را متوقف کرده‌اند.

خبرگزاری بیزینس‌اینسایدر با استناد به داده‌های شرکت مشاوره Ebiquity می‌گوید اکثر مشتریان بزرگ تبلیغات پس از مالکیت ایلان ماسک، خرید تبلیغات از این پلتفرم را متوقف کرده‌اند.

این داده‌ها با بیانیه‌های پیشین لیندا یاکارینو، مدیرعامل اکس و ایلان ماسک، مالک این شرکت، در تضاد است و آمار ارایه شده این اظهارات را زیر سوال می‌برد. به گزارش پیوست، شرکت Ebiquity که با ۷۰ مورد از ۱۰۰ مشتری بزرگ بازار تبلیغات جهان همکاری می‌کند می‌گوید ماه گذشته تنها دو شرکت از پلتفرم اکس (توییتر سابق)، تبلیغات خریده‌اند. این در حالی است که سپتامبر سال گذشته و پیش از خرید توییتر توسط ایلان ماسک، ۳۱ برند بزرگ در جمع مشتریان تبلیغاتی توییتر بودند.

براساس داده‌های Ebiquity، تعداد مشتریان این شرکت که از تبلیغات اکس را خریداری کرده‌اند پس از قرارداد ماه اکتبر دایما در حال کاهش است. البته Ebiquity نام این مشتریان تبلیغاتی را منتشر نکرده است. از جمله مشتریان این شرکت می‌توان گوگل، والمارت، وودافون و ژنرال موتورز اشاره کرد. Ebiquity داده‌های مربوط به اکس را از واحد راهکار‌های رسانه دیجیتال جمع‌آوری کرده و این واحد نیز داده‌های خود را از اطلاعات سرمایه‌گذاری دیجیتال آژانس‌ها و پلتفرم‌ها دریافت می‌کند.

روبن شروز، مسوول ارشد استراتژی‌های Ebiquity، می‌گوید: «چنین رکودی برای یک پلتفرم بزرگ تبلیغاتی بی‌سابقه است.» تعداد مشتریان بزرگ Ebiquity که از شبکه اجتماعی اکس تبلیغات خریداری کرده‌اند به ۲ مورد کاهش یافته است. به گفته شرکت Ebiquity، برآورد آنها با گفته‌های لیندا یاکارینو، مدیرعامل اکس، در یک مصاحبه زنده مبنی بر اینکه «۹۰ درصد از ۱۰۰ خریدار برتر تبلیغات تنها در دوازده هفته گذشته به اکس بازگشته‌اند» در تضاد است. یاکارینو در همین مصاحبه از شرکت ویزا، نیسان و AT&T به عنوان چند نمونه از «۱۵۰۰» اشاره کرد که خرید تبلیغات از اکس را از سر گرفته‌اند. یکی از سخنگویان اکس تصریح کرد که آمار ۹۰ درصدی یاکارینو به ۱۰۰ خریدار برتر اکس در سال گذشته اشاره دارد.

او از اظهارنظر عمومی درمورد برآورد Ebiquity خودداری کرد. با این حال بزرگ‌ترین مشتریان توییتر از جمله آمازون، Unilever، کوکا‌کولا و IBM نیز در جمع بزرگ‌ترین خریداران تبلیغات حضور دارند. ایلان ماسک، مالک جدید توییتر که حالا به اکس تغییر برند داده است، در ماه آوریل گفت «تقریبا همه» خریداران تبلیغات یا به پلتفرم بازگشته‌اند و گفته‌اند که چنین می‌کنند. او ماه گذشته گفت درآمد تبلیغاتی اکس در ایالات متحده ۶۰ درصد کاهش یافته است اما بازه‌ زمانی مشخصی ارایه نکرد. شروز با اشاره به اینکه صحبت و مذاکرات Ebiquity با گروه‌های تبلیغاتی هیچ نشانه‌ای از بازگشت خریداران تبلیغات به اکس ارایه نکرده گفت: «ادعاهای اخیر رهبری اکس پیرامون بازگشت بیشتر خریداران تبلیغات ما را متحیر کرد.» شروز معتقد است که بررسی‌های Ebiquity «به نگرانی‌های جدی درمورد اعتبار بیانیه‌های عمومی ماسک و یاکارینو اشاره دارد.» طی یک سال گذشته و در پی بی‌اعتماد مشتریان از اعتبار محتوا و بازدهی تبلیغات، تعدادی از مشتریان این پلتفرم یا میزان خرید را به شکل چشمگیری کاهش داده یا به‌طور کامل از اکس خارج شده‌اند.

بررسی‌های جداگانه‌ای شرکت تحلیلگر Guideline نیز نشان می‌دهد که درآمد تبلیغاتی اکس در بازار ایالات متحده در هر ماه پس از مالکیت ایلان ماسک ۵۵ درصد کاهش یافته است. بازبینی داده‌های شرکت Sensor Tower توسط گروه نظارتی Media Matters نیز نشان می‌دهد که با وجود بازگشت یک سری از خریداران به پلتفرم اکس، میزان خرید آنها به کسری از سال‌های گذشته کاهش یافته است. برای مثال، شرکت ویزا در ۱۲ هفته منتهی به ۶ اکتبر، ۱۰ دلار در این پلتفرم هزینه کرده و این در حالی است که ویزا سال گذشته در همین دوره ۷۷ هزار و ۵۰۰ دلار برای خرید تبلیغات هزینه کرده بود. شروز می‌گوید: «از آنجایی که اعتماد و شفاف‌سازی از اهمیت ویژه‌ای برخودارند، ما از پیگری رسمی و ارایه آمار استقبال می‌کنیم.»