۹۱ هزار مدرسه فاقد پایگاه تغذیه سالم

۱۴۰۲/۰۳/۱۷ - ۰۲:۳۲:۱۹
کد خبر: ۲۰۷۶۵۳
۹۱ هزار مدرسه فاقد پایگاه تغذیه سالم

بر اساس گزارش آماری وزارت آموزش و پرورش در سال تحصیلی ۱۴۰۱ ـ ۱۴۰۰، تعداد ۱۵ میلیون و ۷۹۱ هزار و ۸۹۹ دانش‌آموز در کشور وجود داشتند که در ۱۱۴ هزار و ۴۳۵ مدرسه و در ۶۱۶ هزار و ۷۸۷ کلاس درس توسط ۹۰۵ هزار و ۸۴۷ معلم مشغول به تحصیل بودند.

همچنین ۴ میلیون و ۳۸۰ هزار و ۸۹۴ دانش‌آموز دختر و ۴ میلیون و ۶۵۲ هزار و ۳۸۸ دانش‌آموز پسر در مقطع ابتدایی، یک میلیون و ۸۱۸ هزار و ۳۲ دانش‌آموز دختر و یک میلیون و ۹۲۲ هزار و ۷۱۷ دانش‌آموز پسر در مقطع متوسطه اول، یک میلیون و ۶۸۱ هزار و ۶۴۹ دانش‌آموز دختر و یک میلیون و ۷۵۷ هزار و ۷۲۵ دانش‌آموز پسر در مقطع متوسطه دوم بودند.

در حال حاضر به ازای هر ۲۶۳۱ نفر دانش‌آموز، یک مراقب سلامت در کشور وجود دارد. در راستای اجرای ماده (۳) آیین‌نامه اجرایی تأمین، حفظ و ارتقای سلامت جسمی، روانی و اجتماعی دانش‌آموزان و ضرورت ارتقای تأمین بخشی از انرژی و مواد مغذی مورد نیاز، ارایه مواد غذایی سالم و جلوگیری از عرضه مواد غذایی کم‌ارزش تغذیه‌ای به دانش‌آموزان، ایجاد پایگاه تغذیه سالم در مدارس ضرورت دارد. براساس آمارهای ارایه شده در گزارش وزارت آموزش و پرورش، از مجموع ۱۰۶ هزار و ۴۹۱ مدرسه دولتی در کل کشور، ۹۱ هزار و ۲۹۲ مدرسه فاقد پایگاه تغذیه سالم هستند. براساس آمارهای مندرج در گزارش دفتر سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش در دی ماه سال ۱۴۰۱ به مرکز پژوهش‌های مجلس، از مجموع ۱۰۶.۴۹۱ مدرسه دولتی موجود در کشور ۱۱ درصد فاقد آب آشامیدنی لوله کشی شهری یا روستایی، ۸.۴ درصد فاقد چشمه توالت، ۱۷.۹۴ درصد فاقد دستشویی/ روشویی، ۲۸.۸۶ درصد فاقد لوله‌کشی صابون مایع، ۸۳.۶۹ درصد فاقد اتاق بهداشت مجهز شده هستند.

کمبود نیروی انسانی در وزارت آموزش و پرورش یکی از چالش‌های اصلی این وزارتخانه در سال‌های اخیر و چشم‌انداز پیش رو است؛ براساس پیش‌بینی سازمان برنامه و بودجه -که در سال ۱۳۹۷ با عنوان تحلیل و بررسی وضعیت نیروی انسانی شاغل در وزارت آموزش و پرورش و پیش‌بینی مشمولین بازنشستگی تا سال ۱۴۰۶ منتشر شد-، جمعیت بازنشستگان آموزش و پرورش تا سال ۱۴۰۶ تعداد ۴۶۳ هزار و ۲۷۲ نفر خواهد بود که حدود ۷۱ درصد (۳۲۶ هزار و ۴۲۶ نفر) از این تعداد قبل از سال ۱۴۰۲ بازنشسته خواهند شد. 

 

ارسال نظر