گزینه جوان در پرحاشیهترین وزارتخانه ایران

بالاخره روز گذشته هفدهمین وزیر آموزش و پرورش پس از انقلاب نیز با گرفتن رای اعتماد از نمایندگان مجلس راهی ساختمان رجایی شد. ساختمانی که به جرات میتوان گفت آینده فرزندان این سرزمین در گرو تصمیماتی است که در آن گرفته میشود.
اما آیا اینبار میتوان به وزیر تازه اعتماد کرد. حداقل صحرایی سابقهای مرتبطتر از یوسف نوری در این رابطه دارد و سالها به عنوان استاد و استاد تمام و... در دانشگاههای کشور فعالیت کرده است. صحرایی معتقد است که باید به مدارس دولتی رسیدگی بیشتری شود تا مردم برای ثبت نام فرزندانشان به مدارس غیر انتفاعی و ... مراجعه نکنند، بالا بردن سطح آموزش در مدارس دولتی اولین هدفی است که او به آن اشاره میکند و سوال اینجاست تحقق چنین رویایی تا چه حد میتواند به واقعیت نزدیک شود وقتی سالهاست دیگر مسوولان حوزه آموزش و پرورش و البته دولتها به اصل 30 قانون اساسی پایبند نیستند .
رضا مراد صحرایی کیست؟
رضا مراد صحرایی متولد دوم بهمن ۱۳۵۵ در تهران است. او دیپلم خود را از دانشسرای تربیت معلم شهید رجایی شهرستان نورآباد لرستان گرفته است. مدرک کارشناسی دبیری آموزش زبان انگلیسی مراد صحرایی حاصل تحصیل او در دانشگاه رازی کرمانشاه است. او مدرک کارشناسی ارشد زبانشناسی همگانی خود را از دانشگاه علامه طباطبایی اخذ کرده و برای تحصیل در مقطع دکترای زبانشناسی همگانی نیز در دانشگاه علامه طباطبایی تحصیل کرده است. صحرایی در دوران تحصیل خود به عنوان دانشجوی منتخب کمیته انتخاب دانشجوی نمونه کشوری ۱۳۷۸، دانشجوی نمونه کشوری ۱۳۷۹ و رتبه سوم جشنواره بینالمللی فارابی ۱۳۹۴ انتخاب شده بود.
سوابق شغلی وزیر جدید آموزش و پرورش
مراد صحرایی سابقه ۱۷ سال تدریس در مقاطع مختلف تحصیلی را در کارنامه خود دارد. او کار خود را در آموزش و پرورش به عنوان معلم پایه آغاز کرده و سابقه تدریس در مدارس ابتدایی و متوسطه آموزش و پرورش را در کارنامه خود دارد. از دیگر سوابق وی تدریس در دانشگاه است. از سوابق شغلی صحرایی میتوان به استاد تمام رشته زبانشناسی دانشگاه علامه طباطبایی، استاد پژوهشگر برتر کشور در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت و درمان معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه علامه طباطبایی، رییس مرکز آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان دانشگاه علامه طباطبایی، مدیرکل آموزش عالی بنیاد شهید و ایثارگران کشور سرپرست معاونت فرهنگی بنیاد شهید و ایثارگران، معاون آموزش و پژوهش بنیاد سعدی و … اشاره کرد.
چهارمین گزینه برای دو سال
مرادصحرایی پس از استعفای یوسف نوری در روز چهاردهم فروردین ماه و پذیرش آن از سوی رییسجمهور در پی حواشی به وجود آمده پیرامون پرداخت حقوق اسفندماه فرهنگیان و مشکلات ناشی از اجرای طرح رتبهبندی معلمان، به عنوان سرپرست وزارت آموزش و پرورش انتخاب و در نهایت پس از ۸۸ روز دوره سرپرستیاش،دیروز به عنوان گزینه پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش در مجلس شورای اسلامی حضور یافت و موفق شد با کسب ۱۶۷ رای موافق، ۸۶ رای مخالف، ۱۴ رای ممتنع و ۲ رای باطله از مجموع ۲۶۹ آرای ماخوذه، به عنوان هفدهمین وزیر آموزش و پرورش انتخاب شود.
موافقان و مخالفان صحرایی در جلسه رای اعتماد چه گفتند؟
علی خضریان، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی صلاحیت رضامراد صحرایی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش به عنوان مخالف گفت: آقای صحرایی، شما هنوز بعد از ۱۳ ماه از تصدی دانشگاه فرهنگیان نتوانستید تیم مناسبی را برای کمک به خود جمعآوری کنید چه طور امکان تدارک تیمی حرفهای در وزارت آموزش و پرورش و ایجاد تحول در این وزارتخانه را در خود میبینید؟ شما از فروردینماه امسال سرپرست وزارت آموزش و پرورش شدهاید اما با همان تیم قبلی که منجر به رسیدن آموزش و پرورش به این نقطه شده است کار را ادامه داده و این افراد جزو حلقه نزدیک و دوست شما هستند. آقای نوری در اجرای رتبهبندی معلمان کنار گذاشته شد اما شما با همان حلقه کار را جلو بردید.
صحرایی از بدنه آموزش و پرورش نیست
سیدعلی موسوی، نماینده ملکان در بررسی صلاحیت رضامراد صحرایی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش نیز به عنوان مخالف با ذکر این مطلب که «آقای صحرایی از بدنه آموزش و پرورش نیست و نمیتواند درک درستی از این وزارتخانه داشته باشد» گفت: حال اینکه مدیریت و سکانداری مستلزم داشتن قابلیت و توانمندی بالایی است که وزیر پیشنهادی چنین سوابقی ندارد. انتظار میرفت رییسجمهور گزینهای با تجربه مدیریتی و اشراف به مسائل را معرفی کند. آقای صحرایی شباهتی به آقای نوری وزیر سابق آموزش و پرورش دارد که عملا در مدیریت وزارت آموزش و پرورش درجا زد.
برنامه وزیر پیشنهادی برای صندوق ذخیره فرهنگیان چیست؟
علی بابایی کارنامی، نماینده ساری در مجلس شورای اسلامی نیز به عنوان مخالف رضامراد صحرایی برای تصدی وزارت آموزش و پرورش گفت: مخالفت من از جنس مخالفت با جریان حاکم بر وزارت آموزش و پرورش نیست چون همه اذعان داریم که وزارت آموزش و پرورش امروز علیه جریان غربگرا و سکولار است و با آنها مقابله میکند.
ما نگرانی از روند ادامه فعالیت وزارت آموزش و پرورش داریم و معتقد هستیم که باید ایرادات این وزارتخانه رفع شود. سوالم این است که آقای صحرایی چه برنامهای برای بیمه تکمیلی معلمان و فرهنگیان، نحوه جذب فرهنگیان و نوسازی مدارس و پرداخت فوقالعاده ویژه فرهنگیان دارد؟ آیا رییسجمهور و معاون اول میخواهند از وزیر حمایت کنند؟ برنامه وزیر پیشنهادی برای صندوق ذخیره فرهنگیان چیست؟
طی مسیر از مدرسه عشایری تا دانشگاه
عبدالحسین روحالامینی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در موافقت با گزینه پیشنهادی گفت: آقای صحرایی کار خود را از روستا شروع کرده و از مدرسه عشایری تا دانشگاه پیش رفته است. بنابراین همه سطوح این وزارتخانه را دیده است. ایشان کسی است که قومیت برایش تفاوتی ندارد. شخصی که از دل جامعه دانشگاهی و معلمان بیرون آمده و آموزش و پرورش جدیدا به وزیری با مشخصات ایشان نیاز دارد. ایشان میتواند طرح تحول بنیادین آموزش و پرورش را دنبال کرده و کارهای بر زمین مانده را به سرانجام برساند.
جوان بودن یک امتیاز است
سیدمحسن دهنوی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در موافقت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش بیان کرد: آقای صحرایی شناخت مناسبی از فضای آموزش و پرورش دارد، ایشان کسی است که کار را از سالها پیش و از معلمی شروع کرده و از مناطق محروم به بالاترین سطح در وزارت آموزش و پرورش رسیده است لذا ایشان تجربه مناسبی در همه سطوح این وزارتخانه دارد. نکته بعدی جوان بودن ایشان است که یک امتیاز تلقی میشود.
در کنار تجربه بالا، جوان بودن و پرتلاش بودن ایشان ویژگی خوبی است. در جلساتی که در مجلس شورای اسلامی با حضور ایشان برگزار شد متوجه شدم که ایشان شناخت مناسبی از فضا داشته و نقشه راه مناسبی برای حل مسائل آموزش و پرورش دارد. الهام آزاد، نماینده مردم نایین، خور و بیابانک در مجلس شورای اسلامی نیز در موافقت با صحرایی با بیان اینکه وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش فردی توانمند، متعهد و متخصص هستند که این مسیر را پله به پله طی کردهاند و به این جایگاه رسیدهاند، گفت: وزارت آموزش و پرورش یکی از مهمترین وزارتخانههای نظام مقدس جمهوری اسلامی است. به وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش اعتقاد راسخ دارم.
حال آموزش و پرورش و معلمان خوب نیست
اما صحرایی در جلسه علنی روز گذشته مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی صلاحیتش برای تصدی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه انتظار میرفت همکار دانشگاهیام کمی تحقیق میکرد و بعد مطالب را بیان میکرد گفت: اگر ایران قوی و عزیز و اقتصاد خوب و جامعه باصلابت و مومن میخواهیم راهش از آموزش و پرورش قوی است، منتها حال آموزش و پرورش و معلمان خوب نیست.
برای آنکه آموزش و پرورش به جایگاه خود برسد باید همه همراه شویم، آموزش و پرورش به کمک دولت، ملت و مجلس شورای اسلامی نیاز دارد. او افزود: من رضامراد صحرایی، روستازادهای هستم که هنوز بوی خاک خیس آن بهترین عطر مشامم است، تنها با پشتوانه انقلاب و نظام مدارج را طی کردم و در بیش از ۲۰ کشور جهان تدریس داشتم. براساس تجربیات میگویم که تمامی راهها از مدرسه میگذرد هر پایه باید یک مهارت را بیاموزد و مدیران باید برای راهبری چنین مدارسی آمادگی داشته باشند.
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش پنج چالش جدی در آموزش و پرورش را نام برد و اظهار کرد: ناکارآمدی نظام حکمرانی آموزش و پرورش و فقدان عزم ملی برای تحول آن، کمتوجهی به ارتقاء کمی و کیفی سرمایه انسانی آموزش و پرورش، ضعف در بهرهوری زیرساختها و ناترازی در منابع و مصارف، ضعف در کیفیت و ناکارآمدی برنامههای آموزشی و جهتگیری عدالت و کاهش فرصتهای برابر، پنج چالشی است که باید آن را رفع کنیم. صحرایی با بیان اینکه حال آموزش و پرورش و معلمان خوب نیست، گفت: برای حل مشکلات آموزش و پرورش به کمک دولت، ملت و مجلس شورای اسلامی و در یک کلام به وفاق ملی نیاز داریم. وزیر جدید آموزش و پرورش همانطور که خود اشاره کرده، راه سختی برای بهبود حال آموزش و پرورش در پیش دارد و لازم است ضمن حفظ و تداوم اعتماد و همراهی فرهنگیان، از ظرفیتهای درونی و بیرونی دستگاه تعلیم و تربیت استفاده کرده و گامی برای اصلاح چالشهای اساسی پیش رو بردارد.
