عملکرد مطلوب شاخص هم وزن در یک ماه اخیر

۱۴۰۲/۰۲/۱۰ - ۰۲:۰۶:۵۱
کد خبر: ۲۰۴۵۲۰

بورس‌نیوز| ندا کریمی، کارشناس بازار سرمایه درخصوص روند صعودی بازار سرمایه اظهار کرد: بازار سرمایه از اوایل آبان ۱۴۰۱ و همزمان با رشد دلار روند صعودی خود را آغاز کرد. ماه گذشته توانست سقف تاریخی ۱۳۹۹ را بشکند و رکورد جدیدی ثبت کند.

البته بازار به لحاظ ارزش دلاری همچنان نسبت به اوج ۹۹ عقب است، اما پس از اقبال به شرکت‌های بزرگ و سود محور در نیمه دوم ۱۴۰۱، شاهد چرخش به سمت شرکت‌های کوچک هستیم.

وی افزود: عملکرد شاخص هم وزن که معرف عملکرد شرکت‌های کوچک‌تر است، در یک ماه اخیر بهتر از شاخص کل بوده و شرکت‌های دارایی محور و جامانده و شرکت‌هایی که بیشترین فاصله از سقف ۱۳۹۹ را دارند، شروع به حرکت کردند. کریمی در این باره ادامه داد: با توجه به سیاست قیمت‌گذاری دستوری از سوی دولت و نیز تعیین دلار دونرخی از جمله ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان و فاصله دلار نیما ۲ با نرخ آزاد، انتخاب و اولویت بایستی شرکت‌هایی باشند که یا از این شرایط منتفع می‌شوند یا این ریسک‌ها مشمول آنها نیست. کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: در این بین گروه پتروشیمی، شرکت‌هایی با خوراک مایع یا خوراک با قیمت‌گذاری ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی که می‌توانند محصولات خود را در بورس کالا با نرخ رقابتی بفروشند یا ارز صادراتی خود را در نیما ۲ عرضه کند، می‌توانند جذاب باشند.

در این گروه شرکت‌هایی مانند «شگویا»، «جم پیلن» و «شاراک» وضعیت مناسبی دارند. وی بیان کرد: از سوی دیگر، شاهد جذابیت شرکت‌های کوچک هستیم. در بازاری که P/E با دلار آزاد حدود ۵ است، سهم‌ها گران قیمت‌گذاری نشده‌اند. گروه کاشی و سرامیک که نرخ‌های فروش ماهانه خوبی دارند، جذاب هستند. این گروه افزایش نرخ مناسبی را نیز مخابره کرده‌اند. کریمی توضیح داد: در این میان، همچنین گروه سیمانی شاهد رقابت خوبی در بورس کالا هستند و فصل تقاضای سیمان نیز بر جذابیت آن افزوده است. اولویت در این گروه شرکت‌ها با رقابت بالا در بورس کالا و نرخ مناسب صادراتی است. کانی‌های غیرفلزی نیز مشمول قیمت‌گذاری دولتی نیستند و تعدیل‌های خوبی در نرخ‌ها گرفته‌اند.

در صورتی که چشم‌انداز افراد نسبت به اونس و دلار مثبت است، گواهی سپرده طلا و سهام معدنی طلا جذاب خواهند بود. سکه نیز به دلیل حباب ۷ میلیون تومانی در اولویت بعدی نسبت به این دو موقعیت است و صندوق‌های طلا نیز همین وضعیت را دارند. گروه خودرو توانست افزایش نرخ بگیرد و به سربه سر برسد، اما انتظار می‌رود با انتشار صورت مالی ۱۲ ماهه افزایش نرخ جدید بگیرد. در این گروه خودروسازان تجاری به دلیل عدم شمولیت قیمت‌گذاری دولتی، سهام‌ جذاب‌تری نسبت به خودروسازان سواری هستند.

 

ارسال نظر