شهادت استاد نجات‌اللهی مقابل وزارت علوم

۱۳۹۶/۱۰/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۳۶۳۲
شهادت استاد نجات‌اللهی مقابل وزارت علوم

ماموران حکومت نظامی برای پایان دادن به اعتصاب استادان دانشگاه به وزارت علوم در خیابان ویلا حمله کردند. در جریان این حمله استاد کامران نجات‌اللهی به شهادت رسید. این استاد به همراه دیگر استادان انقلابی برای حمایت و پشتیبانی از دانشجویان مبارز نخست در دانشگاه تهران سپس در ساختمان وزارت علوم وقت علیه رژیم پهلوی تحصن کرده بود.

در آن روز نجات‌اللهی درحالی که مشغول سخنرانی برای متحصنین بود توسط سرهنگ شاه‌بیگی هدف گلوله قرار گرفت و کشته شد. به ادعای دولت در آن زمان، نجات‌اللهی به صورت تصادفی هدف گلوله قرار گرفته است. او در قطعه: ۲۴ ردیف: ۳ شماره: ۱۳ بهشت زهرا تهران به خاک سپرده شده است.

در مراسم تشییع جنازه استاد نجات‌اللهی، هزاران نفر شرکت داشتند که در این مراسم دست‌کم ۵ نفر کشته و ۱۳۰نفر مجروح شدند. نام وی تبدیل به یکی از چهره‌های شاخص در پیروزی انقلاب اسلامی شد و خیابان ویلا پس از انقلاب اسلامی ۱۳۵۷ به نام وی نام‌گذاری شد.

در سال ۱۳۸۸ کتابی به نام «فصل گل یخ» از زندگی وی به صورت داستانی منتشر شد.

در همین روز و البته روز قبل از شهادت نجات‌اللهی، تظاهرات گسترده‌یی در تهران و شهرهای دیگر برگزار شده بود که منجر به شهادت چند دانش‌آموز و دانشجو شده بود.

مبارزه‌های مردم مشهد نیز در همین روز به خاک و خون کشیده شد؛ این امر باعث شد امام خمینی(ره) در مشهد عزای عمومی اعلام کند.

نجات‌اللهی که متولد مرداد 1333 بود، تحصیلات دوران کودکی را بنا به اقتضای شغل پدرش در شهرهای مختلف انجام داد ولی مقطع متوسطه را در دبیرستان دارالفنون گذراند. او مدرک کارشناسی عمران را از دانشگاه علم و صنعت دریافت کرد سپس وارد دانشگاه پلی‌تکنیک شد و کارشناسی ‌ارشد را از همین دانشگاه دریافت کرد و بعد از آن در همان دانشگاه مشغول به تدریس شد.

 

ارسال نظر