اظهارات ضد و نقیض درباره مسکن دولتی

۱۴۰۱/۰۹/۲۱ - ۰۱:۳۲:۰۷
کد خبر: ۱۹۵۲۱۸

گروه راه و شهرسازی|

اگر چه رییس دولت سیزدهم پنجشنبه هفته گذشته و به فاصله یک روز از رای اعتماد مجلس به مهرداد بذرپاش به عنوان وزیر راه و شهرسازی بر انجام «ماموریت ناتمام» رستم قاسمی در حوزه مسکن تاکید کرد، اما معاون پارلمانی او بدون اشاره به پیشرفت اندک پروژه خانه‌سازی دولتی و چشم‌انداز مبهم پیش روی این وعده، اظهار کرد: وعده رییس‌جمهور برای ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی در طول چهار سال است و این بدان معنا نیست که در یک ماه یا یک سال اول حتما باید مثلا یک میلیون مسکن احداث شده باشد. دیروز روزنامه جوان به نقل از معاون پارلمانی رییس‌جمهور نوشت: مرحوم رستم قاسمی که اقدامات و فداکاری‌های فراوانی در دفاع از حقوق ملت ایران داشته و در مقابله با تحریم‌های ظالمانه دشمنان از نقش بی‌بدیلی برخوردار بود مقدمات لازم برای ساخت مسکن را انجام داده و وزیر جدید با روحیه و نشاط بالاتری این مسیر را به سرانجام خواهد رساند. ضمن اینکه وعده رییس‌جمهور برای ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی در طول چهار سال است و این بدان معنا نیست که در یک ماه یا یک سال اول حتما باید مثلا یک میلیون مسکن احداث شده باشد. به گزارش این روزنامه، مهرداد بذرپاش وزیرجدید راه و شهرسازی در مجلس اعلام کرده بود: ساخت ۴ میلیون مسکن در توان دولت نیست، چون اعتبار مالی لازم وجود ندارد.

   راستی‌آزمایی اظهارات حسینی

بی‌تردید ساخت مسکن زمانبر است و از همین‌رو، رستم قاسمی، وزیر سابق راه و شهرسازی با همین استدلال، کل وعده ساخت 4 میلیون مسکن در 4 سال را به دو پروژه ساخت 2 میلیون مسکن در 2 سال اول فعالیت دولت سیزدهم و ساخت 2 میلیون مسکن در 2 سال دوم فعالیت این دولت تقسیم‌بندی و اعلام کرده بود. از این‌رو، هیچ کسی پیگیر ساخت یک میلیون مسکن در سال اول فعالیت دولت نبود. اما روند پیشرفت این پروژه از تامین زمین تا تامین مالی منابع از سوی بانک‌ها و از سوی متقاضیان نشان می‌داد و هم اینک نشان می‌دهد که در پایان سال دوم نیز 2 میلیون مسکن مورد نظر وزیر سابق راه و شهرسازی نیز ساخته نخواهد شد. طی 15 ماه گذشته، به گفته نمایندگان مجلس، ساخت صرفا 166 هزار واحد مسکونی آغاز شده است. 

   ساخت خانه اساسا کار دولت نیست

با این حال، برخی رسانه‌های اصولگرا مانند پایگاه خبری فردا، روی اظهارات مهرداد بذرپاش در جلسه رای اعتماد متوقف مانده‌اند و استدلال می‌کنند که دولت در حوزه مسکن تغییر جهت داده است. این پایگاه خبری در همین رابطه سراغ مصطفی هاشمی طبا، یکی از کاندیداهای سابق انتخابات ریاست‌جمهوری رفته و از این زاویه از او پرسش کرده است.  مصطفی هاشمی طبا نیز درباره علت بازگشت دولت از اعمال سیاست ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال گفته است: هزار وعده خوبان یکی وفا نکند، این دولت نیز چون خوب است به وعده‌اش وفا نمی‌کند. فارغ از این موضوع معتقدم ساخت خانه اساسا کار دولت نیست. وی افزود: آنقدر مسائل مهم‌تر ما در کشور داریم که خانه‌سازی در آن صفر است. اصلا دولت نباید خودش را وارد خانه‌سازی کند چون مسائل حساس دیگری وجود دارد مثلا کشاورزی مملکت به دلیل کمبود آب با بحران جدی مواجه است بنابراین دولت باید به بحران‌های واقعی بپردازد. این فعال سیاسی با اشاره به مشکلات کشور در حوزه راه و شهرسازی اظهار کرد: مردم خودشان در حوزه ساخت مسکن می‌دانند باید چه کار کنند، البته دولت باید سیاست‌گذاری کند و مردم خودشان خانه‌سازی را انجام می‌دهند. در عوض راه آهن کشور در حال اضمحلال است، در جاده‌ها 5 هزار نقطه پرخطر داریم که سال 20 حدود هزار نفر بر اثر حوادث رانندگی کشته می‌شوند و هزاران میلیارد تومان خسارت روی دست کشور می‌گذارد. وی با بیان اینکه دولت باید به مسائل زیربنایی کشور رسیدگی کند، افزود: زیربناهای کشور در حال تخریب هستند وقتی بودجه محدود داریم نیاز نیست که دولت دست به هر اقدامی بزند. در حوزه حمل و نقل هوایی نیز ناوگان ما فرسوده است و با هواپیماهای بیش از 20 سال داریم پرواز می‌کنیم. هاشمی طبا گفت: در مجموع این تغییر رویکرد دولت در حوزه مسکن را عقب‌نشینی نمی‌دانم بلکه معتقدم دولت دارد به واقعیت می‌رسد چون حرف زدن ساده است اما عمل با حرف فرق دارد.

  اختیارات اندک وزیر در موضوع مسکن

پیش از این، بیت‌الله ستاریان، کارشناس بازار مسکن درباره دلایل نوسانات بازار مسکن نیز گفته بود: شاید بیش از ۱۰ درصد موضوع مسکن در اختیار وزارت راه و شهرسازی نباشد و نباید فکر کنیم اگر مسوولان این وزارتخانه را تغییر دادیم، مشکل مسکن برطرف می‌شود. ساختارهای اقتصاد باید برای تولید سالانه یک میلیون خانه فراهم باشد؛ وزارت اقتصاد، بانک مرکزی، وزارت صمت و حتی وزارت خارجه با موضوع مسکن مرتبط هستند. وی با بیان اینکه بیش از ۹۵ درصد تولید مسکن در اختیار بخش خصوصی قرار دارد افزود: انتظار داریم در شرایطی که بخش خصوصی ۹۵ درصد مسکن کشور را در اختیار دارد قولش را وزارت راه و شهرسازی بدهد. موضوعی تحت عنوان نهضت ملی مسکن طراحی شده و می‌خواهیم چهار میلیون مسکن در چهار سال بسازیم. یک‌دفعه چند میلیون نفر با این تصور مواجه می‌شوند که دولت می‌خواهد برایشان خانه بسازد. درحالی که دولت تسهیل‌گر و قانون‌گذار است و نمی‌تواند بیش از ۵ درصد تولید مسکن را در اختیار بگیرد.

 

ارسال نظر