در شهر

۱۴۰۱/۰۴/۰۱ - ۰۳:۲۶:۵۴
کد خبر: ۱۹۰۱۵۵

تذکر درباره نرخ کرایه تاکسی‎های اینترنتی در تهران

مهدی اقراریان، عضو شورای اسلامی شهر تهران در خصوص افزایش غیرمنطقی نرخ کرایه تاکسی‌های اینترنتی تذکر داد. این در حالی است که شورای شهر برخلاف تعیین نرخ کرایه تاکسی‌های عادی، برای تاکسی‌های اینترنتی هیچ‌گونه قیمت‌گذاری نکرده و نمی‌کند. از این رو، ارایه چنین تذکری بلاوجه می‌نماید. از سوی دیگر، تاکسی‌های اینترنتی نیز مدعی کشف قیمت بر اساس مکانیسم عرضه و تقاضا، مسافت و حجم ترافیک هستند. به عبارت دقیق‌تر، نرخ تاکسی‌های اینترنتی ثابت نیست و حالت شناور دارد. از این رو، مشخص نیست، چگونه شهرداری یا هر نهاد دیگری باید بر نرخ کرایه این دسته از تاکسی‌ها نظارت کند؟ فراتر از همه این موارد، استفاده از تاکسی‌های اینترنتی کاملا یک انتخاب شخصی است و مساله آن با مساله مثلا تاکسی‌های خطی یا اتوبوس‌ها کاملا متفاوت است. با وجود این، دیروز اقراریان در هفتاد و دومین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران در تذکری ضمن انتقاد از بی‌اعتنایی مسوولان شهرداری نسبت به تذکرهای اعضای شورای شهر و تاکید بر لزوم پیگیری این تذکرها، خطاب به شهردار تهران گفت: در خصوص تاکسی‌های اینترنتی اخیرا شاهد افزایش نرخ کرایه و گزارش‌های پراکنده از رانندگان تاکسی اینترنتی بودیم که موجب نارضایتی شهروندان شده‌اند؛ از این رو، با عنایت به ماده ۸ دستورالعمل نحوه ارایه فعالیت ارایه‌دهندگان خدمات هوشمند مسافر مشمول قانون نظام صنفی کشور، شهرداری باید یک نسخه از تخلفات را همراه با مستندات پرونده به اتحادیه ارجاع کند و یک نسخه را بایگانی کند. گزارش شهرداری در حکم گزارش بازرس است و بی‌تردید شهرداری مکلف بر نظارت بر عملکرد تاکسی‌های اینترنتی بوده و مستند به ماده ۹ دستورالعمل ارایه‌دهندگان هوشمند مسافر موظف هستند در صورت درخواست شهرداری اطلاعات پردازش سفرها و الگوی توزیع سفرها را در اختیار شهرداری قرار دهند. این عضو شورای اسلامی شهر تهران تأکید کرد: شهرداری باید اطلاعات مأخوذه را پردازش و نرخ کرایه را بر این اساس مورد بررسی قرار دهد و در صورت مشاهده هر گونه تخلف برابر قانون عمل کند؛ از این رو، به شهردار و معاون حمل و نقل و مدیرعامل سازمان تاکسیرانی تذکر می‌دهم که گزارشی جامع نسبت به این موارد به شورا ارایه دهند تا رفع ابهام شود. در این گزارش باید به دو موضوع دلایل افزایش غیرمنطقی نرخ کرایه تاکسی‌های اینترنتی و نحوه نظارت شهرداری بر عملکرد تاکسی‌های اینترنتی به صورت روشن اشاره شده باشد.

انتقاد از سیاست دوگانه  زیست شبانه 

حبیب کاشانی، عضو شورای شهر تهران با اشاره با پایان یافتن طرح پایلوت زیست شبانه در منطقه۲ و اجرای طرحی جدید در منطقه ۹ خواستار تعیین تکلیف این مساله شد. کاشانی در جلسه دیروز شورای شهر در تذکری با اشاره به پایان یافتن مهلت مصوبه زیست شبانه در شورای پنجم که طبق آن کسبه‌ای که می‌توانستند از امکانات و فضای عمومی استفاده کنند به صورت پایلوت در منطقه ۲ اجرا شد، ادامه داد: مدت این کار پایلوت تمام شده است ولی ۱۲۰ هزار نفر مشغول این فعالیت هستند. وی با اشاره به اینکه در حال حاضر این افراد تا پاسی از شب خدمات ارایه می‌کنند. ابراز داشت: اگر این فرصت تمام شده است، سیاست دوگانه داریم ایجاد می‌کنیم چون به تازگی در منطقه ۹ برای عده‌ای کارآفرینی کرده‌ایم. کاشانی این سیاست دوگانه را قابل هضم ندانست.

شهرداری به دنبال درآمدزایی از جمع‌آوری زباله

رییس مرکز نوسازی و تحول اداری شهرداری تهران از اقدامات این سازمان برای دست‌یافتن به راهکارهای درآمدزایی جمع‌آوری زباله خبر داد. علی الفت پور، رییس مرکز نوسازی و تحول اداری شهرداری تهران در گفت‌وگو با ایرنا با بیان اینکه درصد بالایی از زباله‌های شهر تهران پس از جمع‌آوری سوزانده می‌شود، اظهار کرد: تلاش خواهیم کرد با پیگیری شخص شهردار به نقطه‌ای برسیم که تنها ۵ درصد زباله تهران را بسوزانیم و این اتفاق بزرگی خواهد بود. وی با بیان اینکه میلیاردها تومان برای جمع‌آوری زباله‌ها هزینه کردیم درحالی که مافیا از درآمد آن استفاده می‌کند، افزود: اگر بتوانیم در حوزه پسماندها طراحی درستی داشته باشیم و از فناوری استفاده کنیم، نه‌تنها برای جمع‌آوری زباله هزینه‌ای به شهرداری تحمیل نمی‌شود بلکه شهروندان هم از آن درآمدزایی خواهند داشت و باید به مردم پول بدهیم تا زباله‌شان را جمع کنیم. الفت‌پور با بیان اینکه باید تلاش کرد، شهرداری تهران تسهیل‌گری کرده و زباله‌ها از مردم خریداری شود، گفت: اگر خوب برنامه‌ریزی شود می‌توان با خرید زباله‌ها از مردم، کارت خدمات شهروندی برای شهروندان صادر و به مرور شارژ شود. رییس سازمان نوسازی و تحول اداری شهرداری تهران با اشاره به برگزاری رویداد ۱۴۰۴ و اینکه در این رویداد مردم، نخبگان، شرکت‌های دانش‌بنیان، کارکنان شهرداری تهران و کلان‌شهرها ایده‌های خود را ارایه می‌دهند، اظهار کرد: یک بانک اطلاعاتی با ۲ هزار ایده خوب تهیه کرده‌ایم که تیم‌های ارزیاب روی ایده‌ها کار می‌کنند. الفت پور تاکید کرد: از ایده‌های خود مردم برای اداره شهر استفاده می‌کنیم؛ قبلاً به صورت صوری به مردم گفته می‌شد که ایده بدهید اما امروز شهرداری تهران توانست مشارکت بانک شهر را برای اجرای ایده‌های خوب شهروندان جلب کند. وی ادامه داد: بانک شهر اعلام کرده است که در هر پروژه که اقتصادی باشد تا ۱۰ میلیارد تومان مشارکت خواهد کرد. الفت پور یادآور شد: شهردار تهران و معاونان وی در رویداد ۱۴۰۴ می‌گویند شهروندان ایده خود را ارایه کنند و ضمانت اجرایی‌شدن ایده‌های خوب را از ما بخواهند.

 

ارسال نظر