در شهر

۱۴۰۰/۰۳/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۹۲۹۴

آغاز فاز اول طرح بهسازی لرزه‌ای ساختمان‌های مسکونی پایتخت

رضا کرمی محمدی، رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران از اجرای فاز نخست طرح بهسازی لرزه‌ای نسبی ساختمان‌های مسکونی خبر داد.

به گزارش ایسنا، کرمی محمدی در این باره گفت: دستورالعمل نحوه صدور مجوز بهسازی لرزه‌ای نسبی ساختمان‌های مسکونی ابلاغ شده و فاز نخست اجرای آن، شامل ساختمان‌های صرفاً مسکونی یا ساختمان‌های مسکونی دارای سطوح تجاری یا اداری در حد ۲۰ درصد مساحت عرصه و حداکثر ۵۰ مترمربع می‌شود.  وی ادامه داد: البته ساختمان‌های با اسکلت فولادی تا حداکثر چهار طبقه روی پی و زیربنای حداکثر ۱۰۰ مترمربع درهرطبقه، ساختمان‌های با اسکلت بتنی مسلح سه و چهار طبقه روی پی و زیربنای حداکثر ۱۰۰ مترمربع درهرطبقه، ساختمان‌های بتنی یک و دو طبقه روی پی، ساختمان‌های بنایی غیر مسلح و نیم اسکلت تا حداکثر سه طبقه روی پی در شمول این آیین نامه قرار دارند. به گفته رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران، داشتن پروانه ساختمانی یا هر گونه گواهی ساختمانی مشروط به نداشتن اضافه اشکوب یا خلاف تغییر کاربری نسبت به پروانه یا گواهی مربوطه از جمله شرایط این مجوز است.رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با بیان اینکه بهسازی لرزه‌ای نسبی در ساختمان‌هایی مجاز است که از سایر شرایط مصرح در «دستورالعمل فنی بهسازی لرزه‌ای نسبی ساختمان‌های متداول شهر تهران» برخوردار باشند، خاطرنشان کرد: احراز این شرایط و همچنین تشخیص ساختمان‌های با اسلکت بتنی مسلح به عهده شرکت‌های دارای رتبه مقاوم‌سازی از سازمان برنامه و بودجه یا کارشناسان دوره دیده سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران است.کرمی محمدی ادامه داد: طرح بهسازی لرزه‌ای نسبی ساختمان‌های مسکونی شهر تهران مبتنی بر استفاده از دستورالعمل‌های ساده مهندسی و پرهیز از محاسبات پیچیده است و طراحی اصلاحی باید آن‌چنان ساده و راحت باشد که مهندسان و تکنسین‌های فنی بتوانند پس از گذراندن دوره‌های آموزشی کوتاه، نقشه‌های تیپ آماده را به صورت عملی بیاموزند و اجرا کنند.وی افزود: سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در سال ۸۸ دستورالعمل فنی بهسازی لرزه‌ای نسبی ساختمان‌های متداول شهر تهران را با مطالعات و بررسی‌های تخصصی متعدد و انجام تست‌های لرزه‌ای ویژه روی مدل‌های واقعی ساختمان‌های متداول شهر تهران با همکاری دانشگاه‌های تهران و صنعتی شریف تهیه کرد. این دستورالعمل در نهایت در سال ۱۳۹۹ با کمک مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی به‌روز‌رسانی شد و دستورالعمل بهسازی لرزه‌ای نسبی ساختمان‌ها به چاپ رسید.

تهرانی‌ها در چه شهرهایی برای مسکن ملی می‌توانند ثبت‌نام کنند؟

مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران گفت: متقاضیان تهرانی در دور پنجم ثبت‌نام برای طرح اقدام ملی مسکن علاوه بر شهرهای پرند، هشتگرد و ایوانکی می‌توانند در چهار شهر دیگر نیز نام‌نویسی کنند. خلیل محبت‌خواه روز شنبه در گفت‌وگو با ایرنا افزود: شهرهای نصیرشهر، صفادشت، رباط کریم و قرچک نیز در این دور از ثبت نام‌ها برای متقاضیان شهر تهران باز شده است. وی ادامه داد: همچنین متقاضیان ساکن در شهرداری بهارستان، قدس و ملارد نیز می‌توانند در سایت نصیرشهر و رباط کریم ثبت نام کنند. به گفته محبت خواه همشهریان ساکن در شهرری نیز امکان ثبت نام در شهر قرچک برایشان فراهم شده است. وی ادامه داد: متقاضیان واجد شرایط برای ثبت نام می‌توانند به سایت tem.mrud.ir مراجعه کنند. بر اساس این گزارش، شهریور سال ٩٨ طرح اقدام ملی مسکن با حضور رییس‌جمهوری کلنگ‌زنی شد. برای این پروژه ۴۰۰ هزار واحد تعریف شد که در دور اول نام‌نویسی یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر از طریق سایت tem.mrud.ir و پیامک ثبت نام کردند که ۴۶۰ هزار نفر واجد شرایط شناخته شدند. اولین واحدها به تعداد ۱۱ هزار و ۵۶۰ واحد در روز یکم آبان ماه ۱۳۹۹ به دستور رییس‌جمهوری افتتاح شد. این پروژه از طریق آورده متقاضیان و ۱۵۰ میلیون تومان وام بانکی با نرخ سود ۱۸ درصد ساخته می‌شود. آورده متقاضیان در مرحله اول حدود ۴۰ میلیون تومان است. پیشتر میانگین قیمت این واحدها در کل کشور طبق آخرین برآورد از هزینه‌های تابستان ۱۳۹۹ به ۲.۷ میلیون تومان بود که کارشناسان پیش بینی افزایش این رقم را می‌دهند.

بیمه رانندگان تاکسی همچنان در بلاتکلیفی

مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی شهری کشور گفت: براساس تفاهمنامه با سازمان تامین اجتماعی مبنی بر به‌ روزرسانی لیست بیمه رانندگان تاکسی، قرار بود افراد غیر راننده تاکسی از لیست حذف و رانندگان واقعی جایگزین شوند اما تاکنون هیچ اقدامی در این مورد انجام نشده است. مرتضی ضامنی روز شنبه در گفت‌وگو با ایرنا افزود: در حال حاضر بر اساس اعلام سازمان تامین اجتماعی نام حدود ۴۷۰ هزار نفر به عنوان راننده در لیست بیمه ثبت شده و این در حالی است که بر اساس پایش‌های انجام شده نام ۵۰ درصد این افراد در هیچ یک از بانک‌های اطلاعاتی مرجع که رانندگان فعال در حوزه حمل و نقل عمومی را ثبت می‌کنند به ثبت نرسیده و این افراد همچنان از یارانه اختصاص یافته استفاده می‌کنند. وی ادامه داد: باید این افراد از فهرست بیمه خارج شوند و به جای آنها افراد جدید که راننده واقعی و دارای پروانه فعالیت در حوزه حمل و نقل شهری هستند، جایگزین و ثبت شوند. 

 

ارسال نظر