روی خط خبر

۱۳۹۹/۱۲/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۶۵۳۸

برای مطالبات‌مان از عراق کالا نمی‌گیریم

ایلنا |رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق اظهار داشت: باید توجه داشت که عراق کالایی ندارد که بخواهیم در مقابل پول‌های خود آن را وارد کنیم. بنابراین در مقابل این پول کالا وارد نخواهیم کرد و احتمالا خود پول وارد کشور شود. یحیی آل اسحاق در مورد اظهارات وزیر امور خارجه عراق پیرامون بازپرداخت مطالبات ایران اظهار کرد: پرداخت‌های ایران تسویه و فعالیت‌های صادراتی ما به عراق در حوزه انرژی ادامه پیدا می‌کند اما هنوز جزییاتی از آن منتشر نشده است. وی ادامه داد: باید توجه داشت که عراق کالایی ندارد که بخواهیم در مقابل پول‌های خود آن را وارد کنیم. بنابراین در مقابل این پول کالا وارد نخواهیم کرد و احتمالا خود پول وارد کشور شود. مطالبات ما در عراق قبلا حدود 5 میلیارد دلار بود که مقداری از آن را قبلا دریافت کرده‌ایم. بنابراین پولی که الان در عراق داریم بین 4 تا 5 میلیارد دلار است. وی با بیان اینکه رابطه ایران با عراق یک رابطه استراتژیک و رو به توسعه است، افزود: برآورد ما این است که تا پایان سال میزان صادرات سال جاری ما به عراق به 9.5 تا 10 میلیارد دلار برسد که سال گذشته این رقم 12 میلیارد دلار بود. توافق طرفین این است که تا ظرف چند سال آینده میزان تبادلات دو کشور را به 20 میلیارد دلار نیز برسانند. اما شرایطی که به وجود می‌آید ممکن است تغییراتی ایجاد کند؛ برای مثال شیوع کرونا موجب کاهش 15 تا 30 درصدی شده است. رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق در پاسخ به سوالی در مورد موانع بانکی انتقال این پول گفت: برای انتقال پول از عراق به ایران به مشکل خاصی برنمی‌خوریم، بانک مرکزی ایران و عراق توافقاتی برای این کار انجام داده‌اند و راه‌های متعددی برای این کار وجود دارد. قبلا عراق بانک TBI را معرفی کرده بود که از طریق این بانک عمل شود. باید دید روند چطور پیش می‌رود.

ترخیص ۴۰ میلیون دلار کالای ممنوعه

ایسنا |معاون فنی گمرک ایران از تعیین تکلیف کالاهای گروه ۲۷ شامل حدود ۴۰ میلیون دلار کالای ورود ممنوع که در آستانه فساد قرار گرفته بودند در جلسه‌ای با حضور مسوولان مربوطه از جمله وزارت صمت خبر داد و اعلام کرد که صاحبان کالا به زودی می‌توانند نسبت به ترخیص کالای خود اقدام کنند. بنا به توضبحات ارونقی، براساس مفاد ماده ۱۱ آیین‌نامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات وقتی کالایی مشمول افزایش سود بازرگانی یا ایجاد محدودیت و یا ممنوعیت شود اگر شرایط لازم را داشته باشد باید نسبت به ترخیص آن با شرایط قبل از ممنوعیت اقدام شود، بنابراین در صورت مطابقت این کالاها با این شرایط، تعیین تکلیف و ترخیص با هماهنگی دستگاه‌های مربوطه از جمله گمرک، وزارت صمت و بانک مرکزی انجام خواهد شد. گروه ۲۷، گروه کالایی با اولویت ارزی غیر فعال است که با وجود دریافت اغلب مجوزهای قانونی از جمله ثبت سفارش وزارت صمت با محدودیت‌هایی مواجه شده و امکان ترخیص پیدا نکردند. «لوازم آرایشی و بهداشتی، لوازم التحریر، سیستم تهویه هوا، کیسه فیلتر صنعتی، پارچه رومبلی، ماشین آلات راه سازی، وسایل ورزشی، وسایل جانبی لوازم خانگی، تجهیزات و لباس ایمنی، میوه موز و کمپوت آناناس برخی اقلام» از انواع زیاد کالاهایی هستند که در قالب گروه ۲۷ اکنون در گمرک مانده‌اند.

سرپرست سازمان منطقه آزاد کیش منصوب شد

ایرنا| با حکم دبیرشورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، «جعفر آهنگران» به عنوان سرپرست سازمان منطقه آزاد کیش منصوب شد. «مرتضی بانک» با صدور حکمی «جعفر آهنگران» را با حفظ سمت به عنوان سرپرست سازمان منطقه آزاد کیش منصوب کرد.در حکم مشاور رییس‌جمهوری آمده است: «بنا به اختیار حاصله قانونی به موجب این حکم با حفظ سمت به عنوان سرپرست موقت سازمان منطقه آزاد کیش منصوب می‌شوید..» آهنگران مسوولیت معاونت برنامه‌ریزی و هماهنگی امور مناطق دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی را نیز برعهده دارد. پیش از این «غلامحسین مظفری» مسوولیت مدیرعاملی سازمان منطقه آزاد کیش را بر عهده داشته است.

 

ارسال نظر