اخبار

۱۳۹۹/۰۲/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۶۳۷۳

مشکل ویزای تجار و رانندگان افغان حل شد

گمرک|رایزن بازرگانی ایران در افغانستان گفت: مشکل ویزای تجار و رانندگان افغان حل شده است. محمد مهدی جوانمرد قصاب، رایزن بازرگانی سفارت جمهوری اسلامی ایران در افغانستان اعلام کرد: با توجه به اهمیت تجارت بین دو کشور ایران و افغانستان و پس از پیگیری‌های به عمل آمده از سوی وزارتخانه‌های خارجه، صمت و سازمان توسعه تجارت ایران و سفارت جمهوری اسلامی ایران در افغانستان، صدور ویزای تجار، صنعتگران و رانندگان افغانستانی برای ورود به خاک جمهوری اسلامی ایران که نقش بسزایی در این خصوص دارند از روزگذشته پس از بیش از دوماه وقفه از سر گرفته شد. وی درخصوص ویزای تجار و صنعتگران افزود: روادید تجار و صنعتگران به شرط ارایه تاییدیه سلامت یعنی عدم داشتن بیماری کووید ١٩ و به شرط ورود به صورت هوایی صادر خواهد شد.

آینده روابط ایران و چین چگونه است؟

پایگاه خبری اتاق تهران|فریال مستوفی، رییس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق تهران، معتقد است مستندی برای رد یا اثبات پنهان‌کاری چینی‌ها در مورد کرونا وجود ندارد اما تاخیر و اهمال دولت‌ها در اقدامات مقابله‌ای از جمله کاهش مراودات با چین آشکار است و انگشت اتهام به سوی خود آنهاست. رییس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق تهران ‌می‌گوید، احتمالا روند کاهشی مراودات تجاری ایران و چین که به واسطه اعمال تحریم‌ها از حدود دو سال پیش آغاز شده بود، با شیوع کرونا تشدید شود.  فریال مستوفی در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق تهران، با بیان اینکه اقتصاد چین پس از شیوع ویروس کرونا حدود 6.8 درصد کوچک شده است، توضیح داد: گزارش‌ها حکایت از آن دارد که صادرات و واردات چین در سایه شیوع ویروس کرونا طی ماه‌های گذشته با افت شدیدی رو به رو شده است. افول 6.8 درصدی اقتصاد چین طی ماه‌های گذشته، موید کاهش تقاضا در این کشور است. در این صورت قابل پیش‌بینی است که چین واردات مواد اولیه از کشور‌هایی نظیر ایران را کاهش خواهد داد. در عین حال به واسطه شرایط پیش آمده، صادرات این کشور به ایران نیز دستخوش تغییراتی خواهد شد. از این رو انتظار ‌می‌رود از میزان مراودات تجاری ایران و چین در سال 2020 نسبت به سال 2019 نیز کاسته شود. او با اشاره به اینکه طی 40 سال گذشته روابط استراتژیکی میان ایران و چین برقرار بوده است، ادامه داد: چین در سال‌های گذشته در شمار حامیان ایران قرار داشته و در بزنگاه‌های مختلف از ایران پشتیبانی کرده است. این کشور حتی پس از اعمال تحریم‌ها، مراودات تجاری خود با ایران را حفظ کرده و اکنون به شریک نخست تجاری ایران تبدیل شده است. مستوفی با اشاره به اتهاماتی که مقامات برخی کشور‌ها در مورد صحت اطلاعات ارایه شده از سوی چین مطرح ‌می‌کنند، گفت: در هفته‌های اخیر، این اتهام به مقامات چینی وارد شده است که در مورد همه‌گیری کرونا اطلاعات صحیحی ارایه نکرده یا پنهان‌کاری پیشه کرده‌اند. مساله این است که ما مستنداتی برای رد یا تایید این اتهامات در اختیار نداریم. آنچه بدیهی است، سرعت بالای شیوع این بیماری است و مصالح سیاسی و اقتصادی نباید نسبت به سلامت مردم در ارجحیت قرار ‌می‌گرفت و همه کشور‌ها باید به سرعت روابط خود با این کشور را برای جلوگیری از شیوع بیشتر بیماری محدود ‌می‌کردند. این انتقاد به ایران و ایرلاین‌های داخلی برای تاخیر در ایجاد این محدودیت‌ها نیز وارد است.

جهش در تولید نباید تبدیل به جهش از تولید شود

عضو هیات مدیره فدراسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران درگفت‌وگو با سایت فدراسیون فاوا با اشاره به نقش فناوری اطلاعات در تحقق شعار سال گفت: فناوری اطلاعات و ارتباطات یک بستر است و از آن می‌توان به عنوان یک زیرساخت برای مشاغل و صنایع مختلف استفاده کرد. این امر نیز زمانی تحقق پیدا می‌کند که از کارشناسان حوزه استفاده شود تا یک طراحی سیستم درست با حداقل خطا صورت گیرد. علی مسعودی درخصوص نقش نهادهای دولتی در جهش تولید نیز گفت: هنگامی که صحبت از تولید می‌شود ناخودآگاه بحث از وزارت صمت به میان می‌آید، ولی برای ایجاد بسیاری از زیرساخت‌ها در حوزه فناوری اطلاعات باید به وزارت ارتباطات مراجعه کرد. اما واقعیت آن است که وزارت ارتباطات به تنهایی نمی‌تواند تمامی زیرساخت‌ها را فراهم کند، بلکه نیازمند همکاری است. اکنون بیشترین افرادی که در بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات مشغول فعالیت هستند در بخش خصوصی حضور دارند. بخش خصوصی همان مردم هستند که به اشکال مختلف فعالیت می‌کنند. بخش خصوصی را می‌توان در یک مغازه و یا سرویس‌دهنده دید تا یک کارخانه بزرگ تولید تجهیزات رایانه ای؛ در حال حاضر هیچ شرکت و هیچ خانواده‌ای بدون ابزار فناورزی اطلاعات و ارتباطات کارهای خود را پیش نمی‌برد. بنابراین اکنون بخش ICT نه تنها در صنایع بزرگ بلکه در زندگی روزمره مردم نیز نقش بسیار تعیین کننده‌ای دارد. مسعودی در بخش دیگر صحبت‌های خود با اشاره به نگاه دولتمردان به موضوع جهش تولید نیز گفت: اتفاقی که اکنون در حال رخ دادن است به‌جای جهش در تولید در حال جهش از تولید هستیم. سوال اصلی اکنون این است که چرا دولتمردان ما بسترها را برای جهش تولید فراهم نمی‌کنند. مجموعه شواهد نشان می‌دهد که راهکار تحقق این شعار تسهیل بروکراسی‌های موجود است.

 

ارسال نظر