کودکان در معرض آسیب

۱۴۰۱/۰۸/۰۹ - ۰۰:۴۰:۲۰
کد خبر: ۱۹۳۸۷۲
کودکان در معرض آسیب

برنامه‌ای برای تعطیلی مدارس نداریم

 

گلی ماندگار|

 حالا که کرونا در کشور فروکش کرده و دیگر خبری از پیک‌های جدید کرونایی نیست، این‌بار آنفلوآنزا تبدیل به کابوسی تازه برای مردم شده است. بیماری که هر سال با فرا رسیدن پاییز از راه می‌رسد اما این‌بار شدیدتر و همه گیرتر شده است. این در حالی است که طی روزهای گذشته معاون درمان وزیر بهداشت و درمان از مراجعه روزانه بیش از یک هزار و 200 نفر به علت بیماری‌های تنفسی و ابتلا به آنفلوآنزا به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند. این در حالی است که بر خلاف کرونا این‌بار بیشتر افرادی که به این بیماری مبتلا می‌شوند کودکان هستند. در حال حاضر که مدارس به صورت حضوری برگزار می‌شود، و البته بر خلاف آن چیزی که وزارت آموزش و پرورش در مورد رعایت پروتکل‌های بهداشتی وعده داده بود، نه نظارتی بر رعایت این پروتکل‌ها در مدارس صورت می‌گیرد و نه اصلا مدرسه‌ای خود را ملزم به رعایت می‌کند. احتمال ابتلای کودکان به آنفلوآنزا هر روز بیشتر و بیشتر می‌شود. البته زمزمه‌هایی هم در مورد تعطیل شدن مدارس به دلیل شیوع این بیماری به گوش رسید که از سوی مسوولان تکذیب شد و حالا باید دید که چه راهکاری برای جلوگیری از شیوع این بیماری در کشور اجرایی خواهد شد. این در حالی است که طی روزهای گذشته کمبود داروهایی مانند آنتی‌بیوتیک که یکی از داروهای درمان آنفلوآنزا است خود موجبات دردسر و سرگردانی مردم در داروخانه‌ها را نیز به وجود آورده بود. البته خبر ورود 50 تن داروی آنتی‌بیوتیک روزگذشته از سوی وزارت بهداشت و سازمان هلال احمر منتشر شد اما از آنجایی که بیش از نزدیک به 3 ماه از ورود داروی بیماران SMA به کشور می‌گذرد اما هنوز این داروها توزیع نشده‌اند، باید دید که آیا توزیع آنتی‌بیوتیک‌های وارداتی هم در داروخانه‌ها نیاز به پروسه طولانی دارد یا نه؟

   امسال آنفلوآنزا زودتر شروع شد

دکتر مسعود مردانی درباره میزان شیوع بیماری آنفلوآنزا در کشور به «تعادل» می‌گوید: این بیماری امسال نسبت به سال‌های گذشته یک ماه زودتر آغاز شد و سرعت شیوع آن هم بالا بود. در واقع ما همیشه از ابتدای آبان ماه ابتلا به این بیماری را داشتیم اما امسال از اوایل مهر ماه شروع شد و به سرعت هم افزایش پیدا کرد. بیماری آنفلوآنزا یک بیماری فصلی است و البته اگر کنترل نشود حتی می‌تواند مرگ و میر هم به همراه داشته باشد. این بیماری هم مانند کرونا با مشکلات تنفسی همراه است.  او در خصوص دلیل ابتلا کودکان بیش از بزرگسالان به این بیماری می‌افزاید: از آنجایی که فصل پاییز فصلی است که بچه‌ها در مدرسه هستند و با هم ارتباط مستقیم دارند، کافی است یکی از آنها مبتلا شود، سرعت انتشار ویروس آنفلوآنزا بسیار بالاست و به این ترتیب یک نفر کافی است تا یک کلاس 30 تا 40 نفره را مبتلا کند. به همین خاطر است که تعداد کودکان مبتلا به این بیماری بیش از بزرگسالان هستند. 

   واکسن آنفلوآنزا زمان تزریق ندارد

عضو ستاد ملی مقابله با کرونا درباره بهترین زمان تزریق واکسن آنفلوآنزا به تعادل می‌گوید: بر خلاف آن چیزی که گفته می‌شود حتما باید واکسن را در شهریور ماه بزنیم و ... تزریق واکسن آنفلوآنزا زمان معین ندارد. شما هر زمانی می‌توانید این واکسن را از داروخانه تهیه کنید و بزنید. البته باید تحت نظر پزشک این کار انجام شود. اما برای افراد بالای 60 سال و کودکان زیر 6 سال بدون تجویز پزشک هم می‌توان این کار را انجام داد.  او در پایان می‌افزاید: جلوگیری از شیوع آنفلوآنزا هم مانند کرونا نیاز به رعایت پروتکل‌های بهداشتی دارد. این بیماری مانند کرونا کشنده نیست اما عدم رعایت اصول بهداشتی و پروتکل‌ها هم باعث افزایش تعداد افراد مبتلا می‌شود و هم ممکن است برای افرادی که بیماری‌های زمینه‌ای مثل آسم و ... دارند منجر به اتفاقات بدتراز جمله مرگ شود.

   آنفلوآنزا در کشور در حال افزایش است

از سوی دیگرسرپرست مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با اشاره به پیک آنفلوآنزا و روند افزایشی آن در کشور و با بیان اینکه تا این مقطع زمانی، آنفلوآنزا در گروه‌های کودکان شیوع بیشتری داشته است، بر لزوم رعایت موارد بهداشت فردی و به ویژه تزریق واکسن در گروه‌های پرخطر تاکید کرد. دکتر شهنام عرشی با اشاره به روند افزایشی موارد آنفلوآنزا در کشور، گفت: همه ساله با شروع فصل سرما با موجی از بیماری‌های تنفسی روبرو هستیم؛ مخصوصا بیماری آنفلوآنزا که معمولا به صورت فصلی خود را نشان می‌دهد.

   شروع زودتر از موعد آنفلوآنزا در سال جاری

او با اشاره به شروع زودتر از موعد پیک آنفلوآنزا در سال جاری، افزود: امسال پیک آنفلوآنزا از حدود پنج هفته گذشته و از اوایل مهرماه شروع شده و البته شروعش نسبت به سال‌های قبل حداقل یک ماه زودتر بوده است. بروز این بیماری در برخی از سایر کشورهای نیم کره شمالی نیز همین وضعیت را داشته و زودتر از موعد بوده است.

   موارد آنفلوآنزا در حال افزایش

سرپرست مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با بیان اینکه اکنون در شروع پیک آنفلوآنزا هستیم و موارد در حال افزایش است، ضمن تاکید بر لزوم موارد بهداشت فردی، گفت: معمولا هر سال یک پیک از آنفلوآنزا بیشتر نداریم که بعد از سه یا چهار ماه نیز موارد بیماری فروکش می‌کند.

   توصیه بر تزریق واکسن در گروه‌های پرخطر

عرشی ادامه داد: خوشبختانه واکسن موثر آنفلوآنزا از سالیان سال در دسترس است و به گروه‌های هدف شامل افراد بالای 60 سال، افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای، بیماری‌های مزمن قلبی-  عروقی، ریوی، دیابت و مبتلایان نقص سیستم ایمنی و ...، همه ساله توصیه می‌کنیم که نسبت به تزریق واکسن اقدام کنند.

   علت شیوع بیشتر آنفلوآنزا در کودکان  طی امسال

سرپرست مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با اعلام اینکه امسال و تا این مقطع زمانی، آنفلوآنزا در گروه‌های کودکان شیوع بیشتری داشته، افزود: از جمله علل این موضوع آن است که در دوسال گذشته تحت تاثیر پاندمی کرونا، موارد بهداشت فردی از جمله فاصله‌گذاری اجتماعی، پوشش ماسک، بهداشت دست‌ها و ... رعایت شده و البته مدارس نیز تا حدی تعطیل بوده و کلاس‌ها به صورت مجازی برگزار شده‌اند و به این ترتیب مواجهه کودکان با ویروس‌های تنفسی کمتر بوده و به همین دلیل نیز مستعدتر هستند که بیماری را با شیوع بیشتری بگیرند.

   خوددرمانی ممنوع

او با تاکید بر لزوم رعایت موارد بهداشت فردی و به ویژه پوشش ماسک و واکسیناسیون در گروه‌های در معرض خطر، در عین حال درباره کودکان گفت: توصیه اساسی در این گروه سنی آن است که اگر کودکی دچار سرماخوردگی شد و مدت بیماری بیش از یکی - دو روز به طول انجامید و مخصوصا در موارد شدید بیماری، حتما در اولین فرصت به متخصصان مربوطه مراجعه شود و از خوددرمانی و تجویز خودسرانه دارو خودداری شود. او همچنین به دست‌اندرکاران مدارس نیز توصیه کرد که در صورت مشاهده علایم سرماخوردگی، بروز تب و ... در کودک سریع‌تر والدین را در جریان گذاشته و وی را مرخص کنند و افزود: توصیه می‌کنم افرادی که جزو گروه‌های پرخطر هستند نسبت به تزریق واکسن اقدام کنند. سایر گروه‌های افراد نیز پوشش ماسک و شستن مرتب دست‌ها و رعایت فاصله اجتماعی را مد نظر داشته باشند.

   فعلا پیک کرونا نداریم؛ اما...

وی در ادامه صحبت‌هایش در پاسخ به سوال ایسنا درباره وضعیت کرونا نیز گفت: در حال حاضر پیک کرونا را نداریم اما نگرانی آن است که در اواسط یا اواخر پاییز به دلیل تغییرات در سویه‌ها، پیک جدیدی را در کشورهای مختلف داشته باشیم. البته از آنجا که سوابق تماس با این ویروس با واکسیناسیون در اکثر نقاط دنیا وجود داشته، انتظار آن است که در صورت بروز پیک نیز چندان پیک کشنده شدیدی نباشد، در مجموع فعلا قضاوت درباره این موضوع زود است.

   تعطیلی مدارس در دستورکار نیست 

مدیرکل دفتر سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد که درحال حاضر تعطیلی مدارس برخی استان‌ها به علت شیوع «آنفلوآنزا» در دستور کار نیست. اعظم گودرزی در پاسخ به پرسشی مبنی بر احتمال غیرحضوری شدن مدارس برخی استان‌ها به علت شیوع آنفلوآنزا بین دانش‌آموزان اظهار کرد: طی هماهنگی‌هایی که با وزارت بهداشت داشتیم، درحال حاضر تعطیلی مدارس در دستور کار نیست. او افزود: دستورالعملی پیرامون رعایت نکات بهداشت فردی و مواردی که باید در مدرسه رعایت شود با همکاری و هماهنگی معاونت بهداشت وزارت بهداشت تنظیم کرده‌ایم که در حال مستندسازی برای ابلاغ به تمام ادارات کل آموزش و پرورش استان‌هاست که بر اساس آن موارد آموزشی رعایت بهداشت فردی و نکات بهداشتی را جدی‌تر بگیرند. مدیرکل دفتر سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه در سنوات گذشته هم آنفلوآنزا و سرماخوردگی وجود داشته و علتی برای تعطیلی مدارس نیست گفت: سامانه‌ای را راه‌اندازی کرده‌ایم تا آمار را دریافت کنیم که هنوز به صورت مستند قابل احصاء نشده تا بتوانیم اعلام کنیم. از ادارات کل و دانشگاه‌های علوم پزشکی آمار را دریافت و براساس آن برنامه‌ریزی‌های بعدی را انجام می‌دهیم. گودرزی در پاسخ به اینکه «بنابراین فعلا مدرسه‌ای مجاز به تعطیلی به علت آنفلوآنزا نیست؟» اظهار کرد: خیر، فعلا دستورالعملی مبنی بر تعطیلی مدارس ابلاغ نکرده‌ایم و در جلساتی هم که با وزارت بهداشت داشتیم فعلا تعطیلی مجاز نیست و دستورالعملی هم که ابلاغ خواهیم کرد، در راستای رعایت نکات بهداشتی خواهد بود.

 

 

ارسال نظر