نفت اوج گرفت، طلا سقوط کرد

۱۳۹۹/۰۸/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۲۸۳۴
نفت اوج گرفت، طلا سقوط کرد

عصر روز گذشته (دوشنبه) به وقت ایران، شرکت فایزر امریکا در خبری از دستیابی به واکسن کرونا خبر داد که این واکسن تا ۹۰ درصد در پیشگیری از ابتلا به کرونا موثر عمل کرده است. شرکت فایزر اعلام کرد که مرحله سوم آزمایش‌های گسترده‌ای که روی واکسن جدید این شرکت انجام شده، نشان می‌دهد که این واکسن تا 90 درصد در پیشگیری از ابتلا به کرونا موثر عمل کرده است. مرحله سوم آزمایش واکسن یک مرحله پیش از درخواست تایید محصول برای تولید آن به شمار می‌رود. مدیر اجرایی شرکت فایزر نیز با اعلام خبر کشف واکسن ویروس کرونا، امروز را روزی بزرگ برای بشریت نامید. این غول داروسازی امریکا که با همکاری یک شرکت آلمانی از چند ماه قبل رسما فرایند آزمایش بر روی واکسن احتمالی کرونا را آغاز کرده بود، در حالی خبر از موفقیت بیش از 90 درصدی در گام سوم آزمایشات خود داد که جهان روزهای بسیار دشواری را در مواجهه با کرونا پشت سر می‌گذارد. آخرین برآوردها نشان می‌دهد که این ویروس تاکنون بیش از 50 میلیون نفر را در سراسر جهان به خود آلوده کرده و آمار مرگ و میر ناشی از آن به بیش از یک میلیون و 200 هزار نفر رسیده است. هرچند بسیاری از کارشناسان معتقدند با توجه به دشواری‌های موجود در شناسایی تمام مبتلایان، احتمالا عدد آلوده‌شدگان به کرونا چند برابر عدد رسمی اعلام شده است. ویروس کرونا حدودا 11 ماه پیش در چین دیده شد. دولت پکن پس از اعلام این خبر، شهر ووهان به عنوان اصلی‌ترین محل شیوع کرونا را قرنطینه کرد اما با این وجود از چند هفته بعد، کشورهای مختلفی در سراسر جهان اعلام کردند که نخستین موارد ابتلا به کرونا را مشاهده کرده و پس از چند ماه، تمام کشورهای جهان حدی از آلودگی به این ویروس را به ثبت رساندند. به دنبال این اتفاق، بسیاری از سفرها و برنامه‌های تفریحی و هنری در سراسر جهان تحت تاثیر قرار گرفت و دولت‌ها برای کاهش سرعت انتقال بیماری مجبور به قرنطینه طولانی مدت کشورهایشان شدند، موضوعی که در کنار اثرات اجتماعی، بر وضعیت اقتصادی جهان نیز تاثیرات منفی قابل توجهی داشت.

با این وجود، از همان روزهای ابتدایی، بسیاری از شرکت‌های داروسازی مطرح جهان اعلام کردند که با سرعتی بسیار بالا به سمت کشف واکسن کرونا حرکت می‌کنند و در تلاشند در کوتاه‌ترین زمان ممکن به فرمول این واکسن دسترسی پیدا کنند. هرچند در ماه‌های گذشته چین و روسیه از دستیابی به واکسن کرونا خبر دادند اما با توجه به اینکه این کشورها فرمول واکسن خود را عرضه نکردند، سازمان بهداشت جهانی نیز نسبت به این موضوع با تردید نگاه کرد اما سرانجام روز گذشته یک شرکت امریکایی خبر از آن داد که به واکسن کرونا دست یافته و این موضوع یک اتفاق تاریخی خواهد بود.

   استقبال بایدن و ترامپ از واکسن

سازمان بهداشت جهانی جزو نخستین نهادهایی بود که نسبت به این خبر واکنش نشان داد. این سازمان اعلام کرد: آزمایش‌های واکسن فایزر بسیار مثبت است. ممکن است واکسن کرونا تا مارس ٢٠٢١ وضعیت اپیدمیک را کاملا تغییر دهد. واکسن کرونا برای آماده شدن تا سال ۲۰۲۱ به ۴.۵ میلیارد دلار دیگر نیاز دارد. در کنار واکنش مثبت سازمان بهداشت جهانی، به نظر می‌رسد خبر دست یابی به واکسن، در تحولات سیاسی امریکا نیز خود را نشان داده است. در شرایطی که ترامپ در جریان مبارزات انتخاباتی بارها از نزدیک بودن به دسترسی به واکسن کرونا خبر داده بود، حالا زمانی این خبر منتشر شده که او انتخابات را به بایدن باخته است. با این وجود ترامپ در صفحه شخصی خود به این اتفاق واکنش نشان داد و نوشت: واکسن به‌زودی می‌آید. ٩٠ درصد تأثیرگذاری. چه خبر خوبی!

جو بایدن رقیب ترامپ نیز که در ماه‌های گذشته بارها به عملکرد او در رابطه با کرونا انتقاد کرده بود نیز به خبر شرکت فایزر واکنش نشان داد. بایدن در بیانیه‌ای اعلام کرد: خبر امروز می‌تواند نویدبخش تغییراتی برای سال آینده باشد ولی ماموریت فراروی ما هنوز تغییری نکرده است. بایدن در عین حال هشدار داده است که دستیابی گسترده به واکسن کرونا ماه‌ها زمان خواهد برد و امریکایی‌ها باید همچنان ماسک بپوشند و فاصله اجتماعی را رعایت کنند.

   استقبال کم‌نظیر اقتصاد از واکسن

در کنار تحولات سیاسی، بازارهای جهانی نیز نسبت به خبر دستیابی به واکسن کرونا، واکنشی بسیار مثبت نشان داده‌اند. معاملات آتی شاخص S&P500 در بازارهای خارج امریکا پس از اعلام موفقیت‌آمیز بودن تولید واکسن 4.4 درصد مثبت شد که نشان می‌دهد روند صعودی هفته پیش که برمبنای پیش‌بینی پیروزی بایدن اتفاق افتاده بود این هفته هم تداوم خواهد داشت. معاملات آتی شاخص داوجونز هم 5.9درصد مثبت شد و در واقع پیش‌بینی می‌شود این شاخص با 1500 واحد رشد باز شود. در اروپا هم شاخص استاکس یورپ 600 معادل 4.2 رشد کرد. در بازارهای آسیایی هم بورس ژاپن، کره جنوبی، هند و تایوان رشد قابل توجهی داشتند. البته بخشی از این رشد بازارهای سهام مربوط به خوش‌بینی بازار درباره پیروزی بایدن در انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا است. بورس چین 1.9 درصد مثبت شد و بورس هنگ‌کنگ 1.2 درصد رشد کرد. داکس آلمان ۵.۵۳ درصد به ارزش خود افزود، فوتسی لندن ۴.۸۵ درصد جهش کرد، کاک فرانسه با جهش بزرگ ۶.۹۴ درصدی روبرو شد و فوتسی میلان ایتالیا ۵.۴۰ درصد بالا آمد. بررسی‌ها نشان می‌دهد که سهام شرکت‌های حمل و نقل و فعال در حوزه گردشگری بیشترین رشد را داشته و در مقابل سهام شرکت‌های‌آی تی سقوط کرده است.  در کنار اوضاع بورس، قیمت جهانی نفت نیز افزایشی چشم گیر را تجربه کرد. تا روز دوشنبه وقت تهران، قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام تگزاس غرب امریکا، دابلیوتی‌آی، ۹.۴۲ درصد یا ۳.۵۰ دلار جهش کرد و بالاتر از ۴۰ دلار به ۴۰.۶۴ دلار رسید. قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام برنت، بنچ‌مارک بین‌المللی قیمت نفت هم ۸.۴۷ درصد یا ۳.۳۴ دلار جهش کرد و به ۴۲.۷۹ دلار رسید.

قیمت جهانی طلا که در ماه‌های گذشته به دلیل شیوع کرونا افزایشی جدی پیدا کرده بود، با خبر دست یابی به واکسن، به شکلی جدی سقوط کرد. روز دوشنبه در حالی که قیمت‌های طلا با پیروزی بایدن در انتخابات امریکا تقویت شده بود، انتشار خبری خوش در مورد واکسن کرونا باعث شد تا قیمت‌ها به‌شدت سقوط کنند. کاهش نگرانی‌های سرمایه‌گذاران در مورد آینده باعث شد تا آنها به فروش طلا به عنوان سرمایه امن و خرید سرمایه‌های ریسک‌داری مانند سهام رو بیاورند. قیمت خرید نقدی هر اونس طلا در بورس لندن، اسپات‌گلد، ۳.۰۳ درصد یا ۵۸.۰۵ دلار سقوط کرد و به ۱,۸۹۳.۷۶ دلار رسید. قیمت پیش‌خرید هر اونس طلای امریکا هم ۳.۲۷ درصد یا ۶۳.۸۰ دلار سقوط کرد و به ۱,۸۸۸ دلار رسید. در کنار آن پیش‌بینی شده که قیمت مس و روی افزایش خواهد یافت. این تحولات تنها چند ساعت پس از اعلام خبر دستیابی به واکسن کرونا رخ داده و به نظر می‌رسد در روزهای آینده با انتشار خبرهایی جدید در این حوزه، سرعت تحولات اقتصادی نیز افزایش پیدا کند.

 

ارسال نظر