حل مشکل نفتکش‌ها راه‌حل دیپلماتیک دارد

۱۳۹۸/۰۵/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۹۱۷۹

ایران|سخنگوی دولت دیروز در شرایطی روبه روی خبرنگاران قرار گرفت که موضوع توقیف کشتی انگلیسی توسط سپاه پاسداران به دلیل عدم رعایت قواعد دریایی و مباحث برخاسته از آن، مهم‌ترین سوژه خبری کشور طی روزهای اخیر را شکل می‌داد .سخنگوی دولت در پاسخ به این دست از پرسش‌ها گفت: توقیف کشتی انگلیس در تنگه هرمز اقدامی تلافی‌جویانه نیست بلکه در جهت تضمین امنیت کشور و آب‌های سرزمینی و براساس قوانین جاری و قوانین عبور از تنگه صورت گرفته و یک اقدام حقوقی درست و به‌جا از سوی جمهوری اسلامی ایران است.  خبرنگار «تعادل» اما با این پرسش خود را به نشست خبری سخنگوی دولت در پاستور رسانده بود تا موضع دولت را در خصوص وجود ثبات نسبی در بازار ارز و فروکش کردن تب تند قیمت دلار جویا شود. ثبات نسبی که طی هفته‌ها و ماه‌های اخیر به صورت تدریجی دلار را وارد دالان‌های کاهشی 11هزار و 12 هزار تومان کرده است و مردم منتظرند تا نتیجه این کاهش قیمت را روی سفره‌های خود مشاهده کنند.  ربیعی درباره قیمت ارز و تاثیر آن بر سفره مردم و اینکه دولت چه برنامه برای تثبیت این روند کاهشی دارد، اظهار داشت: البته این کاهش قیمت به این معنا نیست که ارزانی صورت گرفته، بلکه به این معناست که گرانی شتابنده متوقف می‌شود. البته این امر آثار میان مدت و دراز مدت در کاهش قیمت‌ها هم خواهد داشت اما الان در مرحله‌ای هستیم که از رشد افزایشی پیشگیری شده و در مراحل بعد می‌تواند آثار کاهشی- حداقل در برخی کالاها که ما علائم آن را می‌بینیم- داشته باشد.

   به دنبال تلافی جویی نیستیم

سخنگوی دولت در خصوص موضع دولت در خصوص توقیف کشتی متخلف انگلیس گفت: توقیف کشتی انگلیس در تنگه هرمز اقدامی تلافی‌جویانه نیست بلکه در جهت تضمین امنیت کشور و آب‌های سرزمینی و براساس قوانین جاری و قوانین عبور از تنگه صورت گرفته و یک اقدام حقوقی درست و به‌جا از سوی جمهوری اسلامی ایران است.  علی ربیعی با اشاره به توقیف کشتی انگلیسی در تنگه هرمز گفت: خیلی جالب است که تا کشتی انگلیسی یک تخلف حقوقی انجام می‌دهد و ایران برای امنیت منطقه با این کشتی برخورد می‌کند، برخی از کشورها برای رفع توقیف فوری این کشتی به ما درخواست می‌دهند اتفاقاً ما از این کشورها می‌خواهیم همین درخواست را از انگلستان داشته باشند. سخنگوی دولت اظهار داشت: نفتکش انگلیسی برخلاف قوانین و مقررات دریانوردی، نخست دستگاه موقعیت یاب خود را خاموش کرده بود و به جای حرکت به سمت ورودی خلیج فارس در تنگه هرمز، از مسیر جنوبی وارد شده و به هشدارها و تذکرهای متعدد نیروهای ما توجه نمی‌کرد. ربیعی با بیان اینکه مقایسه توقیف نفتکش حامل نفت ایران و کشتی انگلیسی یک خوانش نارواست، تاکید کرد: نفتکش انگلیسی مطابق مدارک موجود در محدوده آبی ایران توقیف شده است. وی افزود: انگلیسی‌ها وقتی کشتی ایرانی را متوقف می‌کنند و رفتار خصمانه از خودشان نشان می‌دهند نباید انتظار داشته باشند که ما واکنشی نشان ندهیم؛ البته ما تا به حال در تنگه هرمز بر اساس حسن نیت، اغماض می‌کردیم. وقتی آنها به صورت غیرقانونی در جبل‌الطارق نفتکش حامل نفت ایران را توقیف می‌کنند که حتی اسپانیایی‌ها معتقدند در خاک آنها این کار را غیردوستانه و خصمانه انجام داده‌اند، ما هم ملزم به اغماض نیستیم. ربیعی با تاکید بر اینکه «راه‌حل‌های دیپلماتیک برای حل مشکل نفتکش‌های (ایران و انگلیس) وجود دارد» گفت: متاسفانه به سنت دیرینه امریکایی- انگلیسی اقدام آنها به حق می‌دانند، اما اقدام حقوقی و قانونی دیگری که تلافی‌جویانه نیست و برای اعمال حاکمیت یک کشور در آب‌های سرزمینی است را ناحق می‌دانند. سخنگوی دولت همچنین با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود رشد اقتصادی مثبت شود، یادآورشد: این امر به ثبات بازار و قابل پیش‌بینی شدن آن کمک می‌کند و از این طریق کنش‌گران اقتصادی می‌توانند به راحتی سرمایه‌گذاری خود را انجام دهند. ربیعی خاطرنشان کرد: طبیعی است به خاطر شرایط خاص تحریم و مشکلات نقل و انتقال ارز در کوتاه‌مدت مجبور شدیم چند نرخی را برای کنترل بازار تحمل کنیم ولی طبیعی است که نرخ اسکناس بازار با نرخ حواله نیمایی را به یک رابطه منطقی برسانیم و الان تا حدودی این منظور حاصل شده است. سخنگوی دولت عنوان کرد: با وجود برخی انتقادات، دولت برای حمایت از دهک‌های پایین برای کالاهای اساسی و دارو کماکان تامین و پرداخت ارز ۴۲۰۰ تومانی را تا پایان سال ادامه خواهد داد. وی یادآورشد: بانک مرکزی هم با تمام توان در مسیر واقعی‌سازی نرخ ارز و ایجاد ثبات به نرخ ارز اقدامات خود را انجام می‌دهد؛ اما این به منزله این نیست که با فشارهای یا با رفتارهای غیراقتصادی امروز موفق شدیم به ثبات نرخ ارز برسیم، بلکه با سیاست‌های اقتصادی به این ثبات رسیده‌ایم.

    علت تاخیر بازار متشکل ارزی  صرفاً فنی است

ربیعی در ادامه صحبت‌هایش درباره بازار متشکل ارزی هم گفت: علت تأخیر صرفاً فنی است من این موضوع را سوال و بررسی کردم. برای کسب اطمینان از اینکه این بازار دقیق و به صورت صحیح خدمت‌رسانی کند مقداری زمان‌بر بوده در مرحله آزمایش است.

 

سخنگوی دولت بیان کرد: مسوولان بانک مرکزی اعلام کردند به محض اطمینان از کامل شدن قطعاً عملیاتی خواهد شد. البته وظیفه بازار متشکل ارزی، کشف قیمت ارز است و به هیچ عنوان نرخ ارز از پیش تعیین شده نخواهیم داشت. ربیعی خاطرنشان کرد: کاهش قیمت ارز هم ناشی از اتخاذ سیاست‌های درست بوده و بخش مهم‌تر و قابل توجه آن کنش و رفتار اقتصادی درست مردم بوده است. مردم با واکنش‌ها و رفتارهای اقتصادی درست خود به نحوی به تعادل بازار کمک کردند. وی اضافه کرد: طبیعی بود که آن شوک اولیه با آن عملیات روانی عظیمی که در کشور صورت داده بودند تاثیراتی را بر رفتارهای اقتصادی مردم داشته باشد؛ خوشبختانه بانک جهانی و شبکه خبری «بلومبرگ» هم چشم‌انداز خوبی برای اقتصاد سال آینده ایران پیش‌بینی کرده است. در عین حال گرانی در برخی از بازارها همچنان وجود دارد.

سخنگوی دولت یادآور شد: دولت با دقت گسترش رنج‌آور گرانی را دنبال می‌کند و مشکلاتی هنوز باقی است امیدواریم با اقدامی که برای همبسته کردن اقدامات بازرگانی دولت صورت دادیم، کنترل بیشتری بر قیمت‌ها و همچنین توزیع داشته باشیم. ربیعی بخش اعظمی از نگرانی‌ها برای زمان واردات، تخصیص ارز و خروج از گمرک را به دلیل همین عدم تقدم و تاخرها دانست و گفت: خوشحالیم با تصمیمی که دولت گرفته، بتوانیم بازار را کنترل کنیم و کالا به موقع وارد و در بازار توزیع شود. همه این مواردی که گفته شد، نگرانی ما را از گرانی نمی‌کاهد و با نگرانی مردم در این زمینه همراه هستیم.

    ادعای ترامپ مرا به یاد فیلم قیصر انداخت

سخنگوی دولت در رابطه با ادعای ترامپ مبنی بر هدف قرار دادن پهپاد ایرانی گفت: آن کسی که ادعا می‌کند پهپاد ما را هدف قرار داده است باید شواهد خود را ارایه کند.

وی با خنده گفت: زمانی که ادعای رییس‌جمهوری امریکا مطرح شد، من یاد فیلم خوب «قیصر» به عنوان یکی از پارادایم‌های سینمای ایران افتادم که در یکی از صحنه‌های آن بازیگر در قهوه‌خانه می‌گوید «ما پیش همه گفتیم زدیم، شما هم بگین زده»

سخنگوی دولت همچنین در واکنش یه صحبت‌های جک استراو وزیر پیشین خارجه انگلیس در حمایت از ایران گفت: هرکسی با ایران و فرهنگ ایران آشنا می‌شود، می‌بیند که تاریخ ایران پر از دخالت ناجوانمردانه بیگانگان است؛ مردم ما حوادثی همچون کودتا علیه مصدق و حمایت از صدام در جنگ تحمیلی را فراموش نمی‌کنند.

    انتخابات شورایاری‌ها قانونی است

وی در پاسخ به سوالی درباره مخالفت سازمان بازرسی کل کشور با برگزاری انتخابات شورایاری‌ها در تهران، گفت: مجموعه عوامل قانونی انتخابات شورایاری‌ها ناظر بر مراحل مختلف این انتخابات بوده‌اند و در فضای قانونی کار انجام شده است. حدود ۱۲ هزار داوطلب برای انتخابات شورایاری‌ها ثبت نام کرده‌اند که ۹۹ درصد آنها تایید شده‌اند و بقیه هم به دلیل نقص مدرک تایید نشده‌اند. به هر حال دولت با این موضوع موافق است و شهرداری‌ها می‌توانند این انتخابات را انجام دهند البته امیدوارم که سازمان بازرسی هم در این زمینه سختگیری را کنار بگذارد.

وی درباره واگذاری تیم‌های فوتبال استقلال و پرسپولیس گفت: برخی از این واگذاری‌ها یا انتقال به استان‌ها باعث شد که تیم‌های خوبی مثل «پاس» هم لطمه بخورند. در دولت، من و مسعود سلطانی‌فر و فرهاد دژپسند دایم در این زمینه صحبت می‌کنیم. مجلس در قانون بودجه دولت را موظف کرده است که ۵ درصد را برای کشف قیمت به فرابورس ببرد. ۵۱ درصد را بلوکی و بقیه را خرد واگذار کند. دوستانی که می‌خواهند اجرا کنند می‌گویند این کار عملی نیست.

وی ادامه داد: بنابراین با حساسیتی که وجود دارد وزارت ورزش و اقتصاد معتقدند این نحوه از واگذاری ما را دچار مشکل می‌کند. سخنگوی دولت گفت: البته آقای سلطانی‌فر خیلی قاطع به دنبال خصوصی‌سازی است و مدام این موضوع را دنبال می‌کند و با جدیتی که در این زمینه وجود دارد این خصوصی‌سازی به سرانجام خواهد رسید و برای این مورد هم با مجلس در حال مذاکره هستند.

    هیچ پولی در دولت گم نشده است

سخنگوی دولت درباره اخباری مبنی بر گم شدن یک میلیارد یورو در تخصیص ارز وارداتی، به نامه رییس کل بانک مرکزی (عبدالرضا همتی) در تاریخ دوازدهم خرداد ۹۸ به رییس‌جمهوری اشاره کرد و گفت: وی در این نامه عنوان کرد که تامین و تخصیص ارز در سال‌های اخیر بر اساس نرخ ترجیحی انجام گرفته، این تخصیص برای واردات کالا در بخش جهاد کشاورزی، بهداشت و درمان و وزارت صنعت و معدن تجارت- که متولی ثبت سفارش هستند- صورت گرفته است. ربیعی گفت: همتی در این نامه اولاً خواستار هماهنگی لازم برای سهمیه‌ها و کنترل و مدیریت تقاضا شده  ثانیاً درخواست کرده است واردات کالاهایی که به آنها ارز تخصیص یافته تسریع شود و این موضوع از وزارتخانه پیگیری شود. بحث ما گم شدن پول نیست بیان اینکه پولی گم شده است بحث اشتباهی است.

وی اضافه کرد: در نامه رییس کل بانک مرکزی فهرست شرکت‌ها، صاحبان شرکت‌ها و افرادی که ارز گرفته‌اند کاملاً مشخص است و اتفاقاً دولت به یک سنت هم حساسیت دارد و از آن چشم‌پوشی نمی‌کند.

سخنگوی دولت افزود: این نامه‌ها و این نوع پیگیری‌ها، روش کار دولت است؛ تعداد زیادی از این نامه‌ها در دولت وجود دارد که دستگاه‌ها پیگیری کنند و براساس ارزی که تخصیص پیدا کرده، پیگیری شود که آیا کالاها وارد شده، باکیفیت هستند یا ثبت سفارش‌ها بالاتر اظهار نشده باشند و این کالاها باید رصد شوند که در بازار توزیع شده‌اند یا در انبار نگهداری می‌شوند. البته در این مسیر برخی سوءاستفاده‌ها نیز انجام می‌شود. وی توضیح داد: رییس دفتر رییس‌جمهوری (محمود واعظی) در یادداشتی، نامه رییس کل بانک مرکزی را به وزیران جهاد کشاورزی، بهداشت و درمان و وزارت صنعت و معدن تجارت ارسال و تاکید می‌کند که موضوع را دنبال کنند تا واردات کالاهایی که به آنها ارز وارداتی تخصیص یافته، تسریع شود، اگر تخلفی هم وجود دارد پیگیری کنند. ربیعی تصریح کرد: به مردم اطمینان می‌دهیم هیچ پولی در دولت گم نشده است و بخش عمده این ارز برای خرید و واردات دارو، کالاهای صنعتی و لاستیک و بخشی برای واردات کاغذ و کالاهای دامی و انسانی که در جهاد کشاورزی استفاده می‌شود، تخصیص یافته است.

 

 

 

 

ارسال نظر