صدور کیفرخواست دو فرانسوی به اتهام جاسوسی

۱۴۰۱/۱۰/۱۴ - ۰۸:۵۰:۰۰
کد خبر: ۱۹۶۱۴۱
صدور کیفرخواست دو فرانسوی به اتهام جاسوسی

سخنگوی قوه قضاییه درباره رسیدگی به پرونده شهید سلیمانی گفت: تاکنون ۴ عنوان اتهامی علیه عاملان ترور شهید سلیمانی مطابق قوانین احصا شده است و در ادعانامه مربوطه دقیقا مشخص است. متهمان پرونده به دوبخش عامر و عامل ترور تقسیم‌بندی شدند و تاکنون بیش از ۸۰۰ مکاتبه و دستور قضایی خطاب به مراکز حقوقی ارسال شده و ۱۵۴ متهم که ۹۶ نفر از آنها اتباع امریکایی هستند شناسایی و تحت پیگرد قرار گرفتند و به ۹ کشور ۱۱ نیابت قضایی ارسال شده و به برخی از کشورها دو نیابت قضایی ارسال شده است. برای ۹۶ تن از متهمان امریکایی ابلاغیه‌هایی به نشانی‌ها ارسال شده است. همچنین کشورهایی دیگر همچون آلمان و انگلیس هم در این قضیه متهم هستند.

وی افزود: از طریق پلیس بین‌الملل اعلان قرمز برای متهمان ارسال شده و برای ۷۳ نفر از عاملان در ترور شهید سلیمانی از جمله رییس‌جمهور امریکا اعلان قرمز صادر شده ولی تاکنون سازمان‌های بین‌المللی از صدور اعلان قرمز خودداری کردند. همچنین سه دور نشست تفصیلی ایران و عراق هم برای بررسی پرونده برگزار شده است و نشست چهارم در دی ماه سال جاری در تهران برگزار می‌شود.

سخنگوی قوه قضاییه ادامه داد: در خصوص بحث حقوقی ترور سردار سلیمانی هم اقدامات خوبی شده از جمله بررسی تفصیلی آن است. تاکنون ۲هزار صفحه تحقیقات قضایی و ۷۰۰ صفحه قرار جلب دادرسی و ۶۰ صفحه کیفرخوست یاادعانامه برای متهمان تنظیم شده است. پیش نویس کیفرخواست تهیه شده و پس از جمع‌بندی به دادگاه ارسال می‌شود. امروز مسائل نهایی این موضوع مورد بحث واقع شد.

وی درباره ادعاهای مطرح شده درباره آزار و تجاوز جنسی به زندانیان زن گفت: ادعاهای دروغ رسانه‌های معاند و برخی افراد صاحب تریبون در داخل علیه متهمان بازداشتی نسوان مطرح می‌شود و این ادعای دروغ اولا طرح‌کننده اولیه دروغ رسانه‌ای رسانه‌های خارجی بوده و متاسفانه برخی هم در داخل آن را مطرح کردند که تاکنون حاضر نشدند در خصوص ادعاهای خود سندی ارایه کنند. ثانیا علی رغم اینکه قوه قضاییه بارها گفته که روند نگهداری متهمان توسط بانوان انجام می‌شود و مردان حضور ندارند اما در طی هفته‌های اخیر باز هم ۳ هیات مستقل از سوی مجلس و معاونت زنان و امور خانواده ریاست‌جمهوری و ستاد حقوق بشر با سرکشی به زندانیان زن که ساعت‌ها به طول انجامید، به صراحت گفتند که هیچ زندانی این ادعا را تایید نکرده بلکه اغلب زندانیان با رد شدید این ادعا، خواهان پیگیری و تعقیب ادعای دروغ، دروغ پردازان شدند. دست افراد مزبور نسبت به ادعای مطرح شده خالی است و منتظر دریافت اسناد هستیم و نمی‌پذیریم روان افراد مشوش شود.

سخنگوی قوه قضاییه درباره پرونده دو فرانسوی بازداشت شده گفت: در خصوص این پرونده که دو نفر فرانسوی به اتهام جاسوسی و اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور بازداشت شدند کیفرخواست صادر شده ولی منتج به صدور رای نشده است.

وی درباره بازداشت متهم بلژیکی نیز گفت: در خصوص پرونده متهم بلژیکی در ۱۸ آبان ۱۴۰۱ از دادسرای مربوطه کیفرخواست صادر شده و در شعبه دادگاه انقلاب مطرح رسیدگی است و به محض رسیدن نتیجه آن را اعلام می‌کنیم.

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره اینکه ۴۰ نفر اتباع دیگر در اغتشاشات اخیر بازداشت شده بودند گفت: نسبت به اتباع دیگر می‌دانید که بازداشت‌ها نسبت به برخی اتباع در موقعیت مکانی در کشور صورت گرفته و اتهامات مختلف اتباع اینگونه نیست که آن را مطرح کنیم اما این وعده را می‌دهیم نسبت به آخرین وضعیت همه اتباع که بازداشت شدند که تعدادشان محدود است اطلاع‌رسانی شود. برخی در شهرستان‌ها بازداشت شدند.

 

ارسال نظر