اعتراض به صدور پروانه شکار پرندگان

۱۳۹۷/۰۸/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۳۰۴۱
اعتراض به صدور پروانه شکار پرندگان

اسماعیل کهرم با اشاره به ویروس آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان به تصمیم سازمان محیط زیست مبنی بر صدور پروانه شکار پرندگان اعتراض کرد. اسماعیل کهرم، پرنده‌شناس و دکترای بوم شناسی با بیان اینکه آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان طی سال گذشته به مرگ و معدوم‌سازی یک میلیون و ۵۰۰ هزار مرغ در مراغداری‌های سراسر کشور منجر شده است، اظهار داشت: دیگر همه متوجه شده‌اند که پرندگان مهاجر، به عنوان عامل شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در جهان شناخته می‌شوند. هر ساله برای جلوگیری از خسارات ناشی از این بیماری که از جنوب شرق آسیا تا ایران خسارات بسیاری به بار می‌آورد تدابیر و اقدامات جدی‌تری در دست اجرا قرار می‌گیرد اما امسال در کمال تعجب شاهد آن هستیم که در کشورمان، رویه مبارزه با این بیماری مهلک معکوس شده.

کهرم توضیح داد: در جایی که طی دو سال گذشته صید و شکار پرندگان در سراسر کشور ممنوع شده بود، حالا برای صید و شکار پروانه صادر می‌شود. آن هم در دفاتر پیشخوان دولت تا کار فروش جواز شکار به حد ممکن تسهیل شود. او ادامه داد: از مسوولان سازمان حفاظت محیط زیست سوال می‌کنم بر چه اساس چنین تصمیمی گرفته‌اند؟ کهرم تاکید کرد: به ایشان و سایر دست‌اندرکاران پیشنهاد می‌کنم با یک جست‌وجوی ساده در گوگل درباره H۱ و H۵ کمی مطالعه کنند. این ویروس، بی‌دلیل آنفلوآنزای «فوق حاد» نام نگرفته.

این یک ویروس هوشمند است که به سادگی با تغییر ژنتیکی، خود را با سلول‌های بدن میزبان سازگار می‌کند. این پرنده‌شناس اضافه کرد: در حالی که پیشتر کانون‌های آنفلوآنزا در کشور شناسایی شده، صدور پروانه شکار پرنده دو حالت دارد. یا آقایان اطمینان حاصل کرده‌اند که این بیماری در کشورمان ریشه‌کن شده که باید این ادعا را اثبات کنند یا در حالی که کانون‌های بیماری در کشور فعال است برای راضی نگه داشتن شکارچیان، با صدور جواز شکار پرنده، سلامت مردم و اقتصاد کشور را به بازی گرفته‌اند. او با بیان اینکه تنها یک مرغابی آلوده به آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان برای آلوده کردن یک گله شامل ۳۰ مرغابی کافی است به مهر گفت: سرعت انتشار این ویروس بسیار زیاد است و در حال حاضر که حدود ۲۵۰ تالاب طبیعی و مصنوعی در کشورمان میزبان پرندگان مهاجر هستند یک بی‌احتیاطی ساده می‌تواند به خساراتی بینجامد. کهرم در واکنش به اینکه با وجود هشدارهای سازمان دامپزشکی و وزارت بهداشت، یکی از کارشناسان سازمان حفاظت محیط زیست، آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان را برای انسان بی‌خطر دانسته گفت:  به عنوان یک پرنده‌شناس هشدار می‌دهم و اخطار می‌کنم که صید و شکار و عرضه پرندگان مهاجر،  خساراتی هنگفت را برای صنعت مرغداری در بر دارد.

در پی هشدارهای سازمان دامپزشکی و به منظور جلوگیری از شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان، سازمان حفاظت محیط زیست در پاییز سال‌های ۹۵ و ۹۶ هرگونه صید و شکار پرندگان را در سراسر کشور ممنوع اعلام کرد.

 

ارسال نظر