اخبار

۱۳۹۸/۱۰/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۱۴۲۰

بررسی تاثیر وضع مالیات  بر خودروهای گرانقیمت

ایبنا|محمدرضا نجفی‌منش دبیر انجمن قطعه‌سازان درباره مصوبه مجلس در خصوص اخذ مالیات از خودروهای بیش از یک میلیارد تومان اظهار داشت: تأثیر این موضوع بر بازار خودرو بسیار ناچیز و کم است زیرا تنها کمتر از یک درصد از خودروهای داخل کشور بیش از یک میلیارد تومان قیمت دارند. او افزود: در حال حاضر بیش از ۲۰ میلیون خودرو در سطح کشور در حال تردد هستند و بنا بر آماری که سخنگوی کمیسیون تلفیق اعلام کرده، تنها ۶۲ هزار خودرو از این تعداد بیش از یک میلیارد تومان قیمت دارند که رقم ناچیزی است. دبیر انجمن قطعه‌سازان خاطرنشان کرد: اخذ مالیات از خودروهای بیش از یک میلیارد تومان خبری نیست که ما را نگران یا خوشحال کند زیرا گوشه بسیار کوچکی از بازار در اختیار اینگونه خودروهاست. عضو هیات نمایندگان اتاق ایران ادامه داد: دولت برای جبران کسری بودجه خود در سال آینده که عمدتاً ناشی از عدم فروش نفت است، در تلاش است تا پایه‌های جدید مالیاتی وضع کند که مالیات بر خودروهای گران قیمت و لوکس نیز بخشی از این موضوع است. نجفی‌منش اظهار داشت: با این حال به نظر نمی‌رسد که تصمیم دولت و مجلس برای اخذ مالیات از خودروهای گران قیمت تأثیر چندانی بر بازار داشته باشد زیرا که ۹۹ درصد خودروهای در حال تردد در کشور کمتر از یک میلیارد تومان قیمت دارند. براساس مصوبه کمیسیون تلفیق مجلس، انواع خودروهای سواری و وانت دوکابین دارای شماره انتظامی شخصی با ارزش یک میلیارد تومان و بیشتر براساس ارزش روز خودرو به نرخ زیر مشمول مالیات بر دارایی می‌شود: نسبت به مازاد یک تا 1.5 میلیارد تومان، نیم درصد؛ نسبت به مازاد 1.5 تا 3 میلیارد تومان، 3 درصد؛ نسبت به مازاد 3 میلیارد تومان به بالا، 1.5 درصد. براین اساس خودروی سه میلیارد تومانی، مالیات سالانه ۱۵ میلیون تومان و خودروی ۵ میلیارد تومانی نیز مالیات سالانه ۳۰ میلیون تومان را باید پرداخت کند.

کاهش قیمت مرغ

پایگاه خبری اتاق اصناف تهران|رییس اتحادیه صنف فروشندگان پرنده و ماهی تهران از ادامه‌دار بودن سقوط قیمت مرغ و کاهش قیمت تخم مرغ در بازار خبر داد. مهدی یوسف‌خانی، از افت ۵۰۰ تومانی نرخ مرغ نسبت به هفته گذشته در بازار خبر داد و گفت: نرخ هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری ۷ هزار و ۹۰۰ تومان، مرغ آماده به طبخ در کشتارگاه ۱۱ هزار و ۲۰۰ تومان، توزیع در واحد‌های صنفی ۱۱ هزار و ۴۰۰ و خرده فروشی‌ها ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان است. به گفته وی، نرخ هر کیلو ران مرغ با کمر ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان و ران مرغ بدون کمر برابر با ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان است. یوسف خانی با اشاره به نرخ سایر مشتقات در بازار بیان کرد: قیمت هر کیلو سینه با کتف ۲۲ هزار تومان، سینه بدون کتف ۲۳ هزار تومان و فیله مرغ ۲۷ هزار تومان است. وی، نبود تقاضا و کشش بازار را دلیل اصلی کاهش قیمت مرغ در بازار اعلام کرد و گفت: با توجه به ازدیاد عرضه ناشی از تخلیه واحد‌های مرغداری برای جوجه‌ریزی شب عید و کاهش خرید خانوارها، قیمت مرغ نسبت به هفته گذشته کاهش داشته است. وی درباره آینده بازار مرغ افزود: با توجه به شرایط فعلی عرضه و تقاضا احتمال کاهش مجدد قیمت تا پایان ماه دور از انتظار نیست، اما در بهمن به سبب کمبود عرضه قیمت روند صعودی به خود خواهد گرفت. یوسف‌خانی قیمت مصوب هر کیلو مرغ زنده را ۸ هزار و ۵۵۰ تومان و مرغ آماده به طبخ ۱۲ هزار و ۹۰۰ تومان اعلام کرد و افزود: با توجه به قیمت فعلی مرغ زنده، تولیدکنندگان با زیان ۶۵۰ تومانی در فروش روبرو هستند. این مقام مسوول اعتراض مرغداران نسبت به نوسان نرخ جوجه یکروزه و قیمت فعلی مرغ را منطقی دانست و گفت: با وجود افزایش هزینه‌های تولید اعم از جوجه یکروزه، نرخ مصوب ۸ هزار و ۵۵۰ تومان برای هر کیلو مرغ زنده با قیمت تمام شده تولید تفاوتی ندارد که بدین‌ترتیب سودی عاید مرغدار نمی‌شود. یوسف خانی ادامه داد: با توجه به ذخیره‌سازی مرغ از سوی پشتیبانی امور دام، نیازی به واردات مرغ برای تنظیم بازار شب عید نداریم.

نمایشگاه‌های تخصصی استاندارد و پویا می‌شوند

جلسه کمیسیون امور اقتصادی اتاق اصناف تهران با حضور علی فاضلی عضو هیات رییسه اتاق و اکثریت اعضاء به ریاست علی اژدرکش با محوریت پیگیری پیشنهادات و مصوبات قبلی کمیسیون برگزار شد. به گزارش پایگاه خبری اتاق اصناف تهران در این جلسه ابتدا علی اژدرکش رییس کمیسیون به ارایه تحلیلی از وضعیت اقتصادی و پیامدهای آن بر تولید، تولیدکننده و عموم مردم پرداخت و دیگر اعضاء نیز در این خصوص با اشاره به برخی نکته‌ها نظرات خود را اعلام داشتند. در ادامه با توجه به حضور عضو هیات رییسه اتاق، موضوع درخواست و پیشنهاد کمیسیون در جلسات گذشته مبنی بر واگذاری و ارجاع کارشناسی نمایشگاه‌های تخصصی- صنفی به کمیسیون با استناد به قانون نظام صنفی در این خصوص، نظرات و مطالبی از سوی عضو هیات رییسه و اعضای کمیسیون بیان و مقرر شد کمیسیون تمام راهکارها و پیشنهادات خود را با محوریت: ضرورت نیازسنجی، استانداردسازی، کارشناسی و نحوه برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی- صنفی از طریق کمیسیون امور اقتصادی؛ برگزاری هرگونه نمایشگاه تخصصی- صنفی با تاییدیه اتحادیه مربوطه؛ ضرورت برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی- صنفی تنها با محوریت ارایه دستاوردها، ابتکارات، نوآوری‌ها ومعرفی تولیدات؛ ممنوعیت فروش در نمایشگاه‌های تخصصی- صنفی؛ به عنوان یک سند راهبردی در راستای استانداردسازی و پویاتر شدن چنین نمایشگاه‌هایی به هیات رییسه اعلام گردد.

 

ارسال نظر