بازپرداخت تسهیلات ارزی بنابر درخواست قطعه‌سازان

۱۳۹۸/۰۶/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۲۷۰۰

دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان ضمن یادآوری وعده ۸۴۴ میلیون یورویی دولت به قطعه‌سازان، گفت: درخواست اعضای انجمن این است که بازپرداخت ریالی یا یورویی بنا بر درخواست وام گیرندگان انجام شود.

آرش محبی نژاد‌ در گفت‌وگو با ایرنا، افزود: شورای پول و اعتبار مهلت دریافت این تسهیلات ارزی را تمدید کرده و بانک مرکزی پرداخت آن را ابلاغ کرده است؛ اما بانک‌های عامل از ابلاغ آن اظهار بی‌اطلاعی می‌کنند یا تمایلی برای پرداخت آن ندارند. او تصریح کرد: بازپرداخت این تسهیلات به شکل ارزی پیش بینی شده که قطعه‌سازان استقبال چندانی از آن نخواهند کرد، زیرا معلوم نیست در ۶ تا ۹ ماه پس از دریافت این تسهیلات، نرخ ارز برای بازپرداخت چه رقمی باشد و چنین ریسکی را قطعه‌سازان نمی‌پذیرند.

دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان اظهار کرد: تاکنون هیچ پرداختی از این محل به قطعه‌سازان انجام نشده است. او ضمن یادآوری دیدار قطعه‌سازان با مدیرعامل جدید ایران خودرو، اظهار کرد: در این دیدار، مهم‌ترین مشکلات قطعه‌سازان که در صدر آنها موضوع نقدینگی قرار دارد، مطرح شد، علاوه براین اصلاح قیمت‌گذاری‌ها برپایه نرخ واقعی ارز و نرخ نهاده‌های تولید و به روز شدن خودکار قیمت‌ها در بازه مثبت تا منفی ۱۰ درصد قیمت‌های تولید و نرخ ارز از جمله مباحث مطرح شده بود.

به گفته محبی نژاد، اقدام نکردن خودروساز به تعریف منابع تامین جدید و اصلاح قراردادهای موجود بین خودروسازان و قطعه‌سازان با رعایت انصاف و عدالت به عنوان دیگر درخواست‌های قطعه‌سازان در این دیدار ارایه شد. او اظهار کرد: خودروسازان به دلیل نداشتن نقدینگی، اقدام به تعریف منابع تامین جدید می‌کنند، اما این اقدام می‌تواند مقطعی مشکلات خودروسازان را حل کند، اما برآورد می‌شود که به زیان خودروساز و قطعه ساز است و منابع جدید تامین مالی، آنها را در باتلاق نقدینگی گرفتار می‌کند.

دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان تشریح کرد: مدیرعامل جدید ایران خودرو بر شفاف‌سازی پرداخت‌ها و عملکرد خودروسازان تاکید دارد و از عبارت «اتاق شیشه ای» برای کاهش تبعیض و بی‌عدالتی در پرداختی‌ها در این دیدار استفاده کرد و در این دیدار راهکارهای پیشنهادی قطعه‌سازان برای کاهش مشکلات نیز بیان شد که مهم‌ترین آنها بسته چند بخشی رفع کسری نقدینگی بود.

 

ارسال نظر