مسیر داخلی‌سازی قطعات وارداتی چیست

۱۳۹۸/۰۳/۰۷ - ۰۰:۰۷:۵۷
کد خبر: ۱۴۵۳۹۲
مسیر داخلی‌سازی قطعات وارداتی چیست

تعادل |

رییس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی معتقد است، «داخلی‌سازی قطعات وارداتی» که به‌تازگی موردتوجه وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار گرفته است، باید خیلی زودتر اجرا می‌شد. او تأکید می‌کند که ظرفیت‌های گسترده‌ای برای اجرای این ایده وجود دارد و باید جوانان صاحب ایده و تولیدکنندگان را ترغیب کرد.

رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن وتجارت طی روزهای گذشته در نامه‌ای به فرشاد مقیمی مسوول پروژه‌های ساخت داخل وزارت صنعت ابلاغ کرد. در این نامه آورده شده: «در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری و ریاست محترم جمهوری در سال رونق تولید ضرورت دارد به همه شرکت‌های فعال و بزرگ ازجمله شرکت‌های ایران‌خودرو، سایپا، فولاد مبارکه، ذوب‌آهن، تراکتورسازی تبریز، آلومینیوم‌سازان، شرکت ملی مس، گل گهر، چادرملو، سنگان، ایزوایکو، تولیدکنندگان سیمان، نیروگاه‌های صنایع نفت و گاز و پتروشیمی، گروه مهنا و… ابلاغ شود که نسبت به ایجاد نمایشگاه قطعات و ملزومات وارداتی موردنیاز خود اقدام کرده و با فراخوان عمومی از همه صنعتگران و قطعه‌سازان برای ساخت آنها در داخل دعوت کنند.»

به باور صاحب‌نظران، داخلی‌سازی قطعات وارداتی به‌خصوص در حوزه خودروسازی که به‌واسطه تحریم‌های امریکا دچار مشکلات فراوانی شده دارای اهمیت دوچندان است. سید جواد سلیمانی مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا، 28 اردیبهشت از راه‌اندازی پویش ملی داخلی‌سازی قطعات خودرو باهدف «کاهش ارزبری» و «ساخت محصولات جدید» برای نخستین‌بار در صنعت خودرو خبر داد.

محمدرضا نجفی‌منش رییس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی در گفت‌وگو با «پایگاه خبری اتاق ایران» با تأکید بر این نکته که داخلی‌سازی قطعات وارداتی از پیشنهادهایی بود که بخش خصوصی مدت‌ها پیش طی برگزاری جلسات خصوصی با دولت خواستار اجرایی شدن آن شده بود، افزود: جای امیدواری دارد که این پیشنهاد در حال حاضر موردتوجه قرارگرفته است؛ تحریم‌های فعلی امریکا تجربه جدیدی برای ایران نیست و قبل از این هم فعالان اقتصادی با موقعیت این‌چنینی مواجه بودند. در سوابق دوره‌های گذشته خوانده‌ایم که در دوره‌ای، برزیل صادرات نفت به ایران را متوقف کرد و همین امر برای مقطعی کشور را دچار مشکل کرد. بااین‌حال پس از مدت کوتاهی پالایشگاها موظف به تولید نفت شدند و بدین‌وسیله تهدید تحریم نفتی آن زمان به فرصت تبدیل شد. نجفی منش افزود: وضعیت امروز حاکم بر صنعت قطعه‌سازی بی‌شباهت به همان سال‌ها نیست و باید با از فرصت پیش‌آمده به نحو مطلوب بهره‌برداری کرد.

رییس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی خاطرنشان کرد: برمبنای آمارهای رسمی منتشرشده از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، بیش از 4 هزار شرکت دانش‌بنیان فعال هستند که فعالان این عرصه عمدتا جوانان صاحب ایده‌ای هستند که باید از ظرفیت آنها به نحو مقتضی استفاده کرد. نجفی‌منش در همین زمینه تأکید کرد برپایی نمایشگاه دایمی از قطعات و ملزومات وارداتی فرصت بسیاری مناسبی به‌منظور بهره‌مندی از ظرفیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان است تا آنها محصولات خود را به بازار عرضه کنند. شکی نیست که شرکت‌های فعال در حوزه قطعه‌سازی اگر نتوانند 100 درصد قطعه‌های خارجی را بسازند اما توانمند به «حداکثر‌سازی» خواهند بود و این یعنی توسعه صنعت قطعه‌سازی کشور و کاهش ارزبری از کشور.

رییس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی همچنین توصیه کرد تا به‌منظور اجرایی شدن کامل ایده داخلی‌سازی قطعات وارداتی، همه دستگاه‌های اجرایی هماهنگ با یک دستورالعمل‌ واحد عمل کنند. نجفی‌منش همچنین تاکید کرد: همراهی سازمان استاندارد در این زمینه بسیار ضروری است و نباید انتظار این سازمان از تولیدکنندگان به نحوی باشد که مسیر ساخت قطعات وارداتی را با مشکل مواجه سازد.نجفی منش گفت: قطعه‌سازان برخلاف گذشته باید هزینه مواد اولیه را نقدی پرداخت کنند و با این شرایط نمی‌توانند به خودروسازان با روش سابق قطعه تحویل دهند؛ چراکه آنها بعد از حدود سه الی چهار ماه پول را تسویه می‌کنند. باید قطعه‌سازان را برای تولید قطعات وارداتی ترغیب کرد و این امر در گروی این است که اولا قیمت قطعات به‌روز و ثانیا زمان پرداخت به قطعه‌سازان حداکثر یک‌ماهه باشد. در غیر این صورت مشوقی برای تولید قطعات وارداتی وجود نخواهد داشت.

 

 

ارسال نظر