اخبار

۱۳۹۷/۰۷/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۰۹۸۷

رفع نیاز بازار به روغن

خبرگزاری صدا و سیما|رییس اتحادیه بنکداران مواد غذایی از تکمیل شدن عرضه روغن به مقدار مورد نیاز بازار با تامین مواد اولیه کارخانه‌ها خبر داد. محمد آقاطاهر گفت: تاخیر در واردات مواد اولیه تولید روغن به کشور، سبب کاهش تولید این کالا شد که با تامین مواد اولیه کارخانه‌ها در حال تولید هستند و نیاز بازار به زودی بصورت کامل تامین می‌شود. او با اشاره به اینکه وضعیت تامین بازار مواد خوراکی در مراکز عمده‌فروشی در شرایط عادی و تامین انجام شده است افزود: واردات 600 تا یک میلیون تن برنج خارجی به کشور انجام شده است و کمبودی در بازار نیست. او با بیان اینکه برنج ایرانی تازه به بازار عرضه شده است گفت: برنج ایرانی برداشت شده در سال گذشته نیز همچنان درحال عرضه و قیمت آن نیز با 2 تا 3 درصد افزایش از 8هزارتومان تا 14 هزارتومان قیمت گذاری شده است. رییس اتحادیه بنکداران موادغذایی شرایط تامین حبوبات را نیز بسیار مناسب اعلام کرد و ادامه داد: حبوبات جدید درحال برداشت است که به زودی در بازار عرضه می‌شود کسری برخی از اقلام این کالا نیز با ارز 4200 تومانی به کشور وارد می‌شود. آقاطاهر با اشاره به اینکه قیمت رب گوجه به دلیل صادرات و افزایش قیمت گوجه بالا رفته است گفت: به دلیل محدودیت در صادرات و کاهش قیمت گوجه فرنگی قیمت این کالا نیز کاهش خواهد یافت. او با بیان اینکه احتکار خانگی ایجاد شده در زمان افزایش قیمت دلار، ​ سبب ایجاد خسارت در بازار خواهد شد افزود: مردم در این دوره کالای بسیار زیادی خریداری و در منازل خود احتکار کرده‌اند که امیدواریم قبل از پایان تاریخ انقضا آن را مصرف کنند چراکه این رفتار، رکود و برهم خوردن شرایط عادی را به بازار تحمیل می‌کند.

اسامی ۱۲ فرآورده غذایی غیر استاندارد

ایسنا|مدیرکل استاندارد تهران با اشاره به انجام 5 هزار مورد بازرسی فنی در شش ماه نخست سال جاری از واحدهای تولید و صنفی، گفت: کارشناسان استاندارد پروانه ۱۲ فرآورده غذایی را در دوماه گذشته باطل کردند. محمودرضا طاهری با بیان اینکه در جلسات کمیته علایم این اداره‌کل در دوماه گذشته، پروانه کاربرد علامت استاندارد ۱۲ فرآورده غذایی ابطال شد، اظهار کرد: قندکله، شکر سفید، برنج سفید با نام تجارتی بولونی (به علت درخواست واحد)، قندکله شکسته‌شده با نام‌های تجارتی «ابراکت و سعید و صابر محمدی»، قند کله با نام تجارتی «یکان»، قندکله با نام تجارتی «یادا»، روغن‌های خوراکی تهیه‌شده به روش پرس سرد با نام تجارتی «گلدن ساین» از جمله فرآورده‌های غذایی هستند که پروانه کاربرد علامت استاندارد آنها ابطال شده است. او ادامه داد: کلوچه با نام تجارتی «جسور»، ترشی چغندر لبویی با نام تجارتی «بدر»، آب لیمو ترش از کنسانتره در ظرف شیشه‌ای با نام تجارتی «دادلی»، «نوش‌آگین» و «دست‌چین»، پاپریکا و چیلی کاسپیوم کامل یا ساییده با نام تجارتی «گل‌ها» از دیگر فرآورده‌های غذایی هستند که پروانه کاربرد علامت استاندارد آنها ابطال شد. به گفته مدیرکل استاندارد تهران، از ابتدای سال تا کنون، حدود ۵۵۰۰ مورد بازرسی از کلیه واحدهای تولیدی و صنفی استان تهران، توسط بازرسان استاندارد انجام ‌شده ‌است.

آخرین تحولات بازار مرغ

خبرگزاری صدا و سیما|رییس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی از کاهش قیمت و عرضه مرغ آماده طبخ با قیمت10هزار و 150تومان در بازار خرده فروشی خبر داد. مهدی یوسفخانی افزود: امروز مرغ در کشتارگاه با قیمت 9 هزار و 50 تومان به عمده فروشی‌ها عرضه شده است. او با بیان اینکه قیمتهای اعلام شده به واحد‌های صنفی استعلامی است گفت: قیمت مرغ در مراکز عمده‌فروشی برای عرضه به واحدهای صنفی 9250 تومان تعیین شده است. رییس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی افزود: قیمت مرغ شمال در خرده فروشی 9800 تومان و در مرکز عمده فروشی میدان بهمن 8800تومان عرضه شده است.  یوسفخانی با بیان اینکه این قیمت‌ها با احتساب 10 درصد سود به مصرف کننده عرضه خواهد شد.گفت: قیمت سینه مرغ با کتف 15000 تومان، سینه بدون کتف 16000 تومان و فیله مرغ نیز 17000 تومان است.

کاهش بهای کالاها با افت نرخ ارز

ایرنا|رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران با بیان اینکه ظرفیت و کششی دیگر برای افزایش قیمت کالاها در جامعه وجود ندارد تصریح کرد: بهای کالاهای مصرفی به دنبال افت و منطقی شدن نرخ ارز به مرور کاهش می‌یابد. یدالله صادقی با اشاره به اینکه اقتصاد ایران توانایی‌های خوبی برای عبور از مقطع فعلی دارد افزود: کاملا مشخص بود که رشد دلار تا قیمت 19 هزار تومان حباب است و قیمت دلار با توجه به ظرفیت‌های اقتصادی کشور دچار ریزش شد. او اظهار کرد: نرخ ارز پس از رشد اولیه تاثیر تورمی خود را روی کالاها گذاشت و رشد آن از قیمت 9 هزار تا 19 هزار تومان دیگر (بر قیمت ها) تاثیری نداشت و عملا دیگر ظرفیت و کششی برای افزایش قیمت در جامعه وجود ندارد و مصرف کننده استقبال نمی‌کند.  صادقی تاکید کرد: این درحالی است که 97 درصد نیازهای ارزی بازار از طریق ارز مرجع یا سامانه نیما تامین می‌شود و تنها سه درصد نیازهای بازار از طریق بازار آزاد و روز دلار تامین می‌شود که تاثیر چندانی روی قیمت نهایی کالاها نخواهد گذاشت. رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران با بیان اینکه ظرفیت‌های اقتصادی اجازه رشد بیش از حد نرخ دلار را مگر در شرایط روانی و سیاسی خاص نمی‌دهد اظهارداشت: قیمت منطقی و علمی دلار در ایران بین 6 هزار و 500 تا 7 هزار تومان است و اگر بیشتر از این باشد حبابی و مقطعی است.

 

ارسال نظر