بازار سهام

۱۴۰۱/۰۹/۲۹ - ۰۲:۵۰:۵۲
کد خبر: ۱۹۵۵۰۴

عرضه خودرو در بورس قیمت‌های ساختگی بازار را حذف می‌کند

ایرنا| غلامرضا مصباحی مقدم به عرضه خودرو در بورس و کشف قیمت این محصول از طریق بازار سرمایه اشاره کرد و اعلام کرد: تجربه عرضه‌های اخیر نیز نشان داده که این عرضه به سود تولیدکننده و مصرف‌کننده بوده است و با حذف رانت، دلالان به حاشیه رفته‌اند. وی افزود: عرضه خودرو در بورس کالا موجب شده است قیمت به صورت رقابتی کشف شده و عادلانه و شفاف باشد. در واقع با استمرار و افزایش عرضه، دیگر قیمت بازار تصنعی خودرو که مشخص نیست نرخ‌ها برچه اساسی و بر مبنای معامله چند خودرو کشف می‌شود، کنار می‌رود و تابلوی شفاف بورس کالا بیانگر قیمت بازار خودرو خواهد بود. مصباحی‌مقدم افزود: بهترین راه برای کشف قیمت عادلانه خودرو، سازوکار بازار سرمایه و بورس کالاست و این رویه نه به زیان تولیدکننده است و نه مصرف‌کننده، ضمن اینکه دست دلالان و واسطه‌ها نیز قطع می‌شود؛ بنابراین استمرار و رشد عرضه خودرو در بورس کالا قطعاً برای جلوگیری از رانت در بازار خودرو موثر خواهد بود. عضو شورای عالی بورس در پاسخ به این سوال که عرضه خودرو در بورس کالا چه تاثیری در بهبود وضعیت سهام شرکت‌های خودروسازی داشته است؟ افزود: درگذشته قیمت خودرو بر اساس قیمت کارخانه تعیین شده و هزینه تمام شده مبنا قرار داده می‌شد؛ بنابراین فاصله و شکاف بین قیمت کارخانه و بازار آزاد و توزیع رانت موجب شد تا خودرو در بورس عرضه شده و نقطه بینابینی برای قیمت خودرو در بورس کالا ایجاد شود و در نتیجه به نفع تولیدکننده و سهامداران شرکت‌های خودرویی شود، در این میان مصرف‌کنندگان نیز نسبت به قیمت‌های کاذب قبلی موفق به خرید ارزان‌تر می‌شوند. عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پایان به عرضه خودروهای وارداتی در بورس کالا اشاره کرد و گفت: ورود خودروهای وارداتی به بورس کالا هم‌زمان با عرضه‌های داخلی نیز کمک می‌کند تا قیمت این محصولات نیز در بازار سرمایه کشف شود که قطعاً در بستر رقابتی بورس، قیمت شفاف خواهد بود و به نفع واردکننده و مصرف‌کننده است.

نمایندگان مجلس مخالفتی با ادامه عرضه خودرو در بورس کالا ندارند

سنا| روح‌الله عباسپور، سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه بورس کالا افزایش شفافیت قیمت در بازار خودرو را به دنبال داشته است گفت: بورس کالا دارای ویژگی‌هایی چون شفافیت در قیمت‌گذاری، کشف قیمت و جلوگیری از رانت و فساد را داراست. وی در ادامه افزود: تلاش دولت در زمینه تقویت بورس‌های کالایی آن است که یک بستر شفاف، متمرکز، قانونی و براساس نظام بازار بر مبادلات کالایی حاکم شود. عباسپور درباره افزایش قیمت خودرو عنوان کرد که بالا بودن حجم نقدینگی یکی از دلایل افزایش قیمت‌ها، به خصوص در بخش خودرو است. همچنین پایین بودن ارزش پول ملی که به افزایش نرخ دلار بستگی بسیار دارد، مزیدی بر علت شده تا قیمت خودرو نیز افزایش یابد. این نماینده مجلس بر این باور است که هنوز نرخ‌گذاری دستوری سایه خود را به‌طور کامل از صنعت خودرو برنداشته است. وی با رد این فرضیه که اکثر نمایندگان مجلس مخالف با عرضه خودرو در بورس کالا هستند، خاطرنشان کرد: از ابتدای عرضه خودرو در بورس کالا اکثر نمایندگان با عرضه آن موافق بودند و در حال حاضر هم مخالف عرضه نیستند اما دلایلی باعث شده تا با افزایش قیمت خودرو مواجه شویم که بهتر است بررسی‌های بیشتری روی موضوعات اساسی صورت گیرد.

ساختار کمیته‌های حسابرسی شرکت‌های بازار سرمایه اصلاح شد

سنا| سید مصطفی علوی، رییس اداره نظارت بر حسابرسان معتمد و گزارشگری مالی سازمان بورس و اوراق بهادار با تاکید بر اجرای دقیق دستورالعمل حاکمیت شرکتی و عزم جدی سازمان بورس در نظارت بر اجرای این دستورالعمل توسط ناشران ثبت شده نزد سازمان بیان داشت: از تغییرات مهم صورت گرفته در دستورالعمل فوق، تغییر ساختار کمیته‌های تخصصی هیات‌مدیره از جمله کمیته حسابرسی است. این مقام مسوول افزود: براساس تغییرات جدید، کمیته‌های حسابرسی باید ۳ یا ۵ نفره بوده و اکثریت آنها باید اعضای مستقل خارج از هیات‌مدیره و البته دارای تخصص مالی باشند. همچنین شرایط استقلال در منشور کمیته حسابرسی ذکر شده است. علوی ادامه داد: با توجه به مفاد منشور کمیته حسابرسی و الزامات جدید حاکمیت شرکتی، رییس کمیته حسابرسی باید عضو غیرموظف مالی هیات‌مدیره باشد. به عنوان مثال در یک کمیته ۳ نفره، ۲ نفر باید عضو مستقل خارج از هیات‌مدیره بوده و دارای تخصص مالی باشند، همچنین رییس کمیته نیز به عنوان نفر سوم باید عضو غیرموظف مالی هیات‌مدیره باشد. رییس اداره نظارت بر حسابرسان معتمد و گزارشگری مالی سازمان بورس بیان داشت: به غیر از برخی تغییرات صورت گرفته، سایر الزامات منشور کمیته حسابرسی مانند گذشته باید رعایت شود. همچنین ناشران درج شده در بازار پایه زرد فرابورس ملزم به تشکیل کمیته‌های تخصصی هیات‌مدیره از جمله کمیته حسابرسی هستند. وی در پایان بیان داشت: منشور کمیته حسابرسی نیز به زودی اصلاح شده و ابلاغ می‌شود.

 

ارسال نظر