اخبار

۱۴۰۰/۰۸/۰۸ - ۰۲:۰۵:۲۶
کد خبر: ۱۸۳۴۱۸

نقش کلیدی بازار سرمایه در ساخت مسکن

محمدرضا پورابراهیمی، رییس کمیسیون اقتصادی با پیشنهاد استفاده از توان شرکت‌های بورسی در ساخت یک‌میلیون دستگاه آپارتمان در سال گفت: تولید یک‌میلیون مسکن در طول یک سال طرح بزرگی است که استفاده از توان شرکت‌های بورسی تأثیر فوق‌العاده‌ای برای اجرایی شدن آن دارد.  وی بابیان اینکه ساخت یک‌میلیون واحد مسکونی در سال در صورت تأمین زمین و منابع مالی، قابل‌اجراست، اظهار کرد: بهترین روش سرمایه‌گذاری برای حوزه مسکن، استفاده از صندوق پروژه‌ها و صندوق زمین و ساختمان است زیرا کمک می‌کند مردم منابع خود را به سمت این صندوق‌ها بیاورند تا با استفاده از آنها و مدیریت صحیحی که بر آن حاکم است با نوسانات شدید مواجه نشوند. پور ابراهیمی عنوان کرد: کسری موجود در ساخت مسکن، رکود فعالیت‌های ساختمانی و حجم زیاد نقدینگی‌ها باعث شده تا تشکیل صندوق‌های زمین و مسکن و صندوق پروژه‌ها باهدف افزایش تولید در حوزه ساختمان، بهترین گزینه برای تأمین مالی مسکن در کشور باشد. رییس کمیسیون اقتصادی مجلس اضافه کرد: فعالیت در حوزه مسکن باید کاملاً مدیریت‌شده و فعالیت صندوق‌ها هم با یکدیگر هماهنگ باشد و همچنین حجم نقدینگی هم به سمت‌وسوی تولید حرکت کند. وی در ادامه اظهار کرد: بازار سرمایه به عنوان محور نظام تأمین مالی برای برون‌رفت مشکلات صنعت ساخت‌وساز و احیای آن بسیار موثر است. این موضوع در دستور کار دولت قرارگرفته و به نظر من کار مهمی در این زمینه صورت خواهد گرفت.

سهام‌داران خرد، متضرران اصلی

کالا خبر| امیر مسعود پرور، کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: اغلب شرکت‌های سیمانی، شرکت‌های بورسی هستند و سود سالانه این شرکت‌هاست که سود سهامداران خرد را مشخص می‌کند. از سوی دیگر، میزان حاشیه سود کارخانجات می‌تواند سبب تأمین سرمایه در گردش، بهسازی و توسعه ظرفیت صنایع شده و ارزش سهم آن شرکت را بالا ببرد. این کارشناس بازار سرمایه افزود: به‌عبارت‌دیگر، اگر با سیاست‌گذاری‌های صورت گرفته حاشیه سود شرکت‌های بورسی را کم کنیم، سهامداران این شرکت‌ها که بخش قابل‌ملاحظه‌ای از آنها نیز سهامداران حقیقی خرد هستند از دو محل دچار خسران می‌شوند، اول از ناحیه افت سود سالانه شرکت‌ها و دوم کاهش ارزش سهام خود. او تأکید کرد: برای تصمیم‌گیری در حوزه مباحث تخصصی و بازارهای کالایی، دانش سیاست‌گذار به‌تنهایی کافی نیست به‌طوری‌که لازم است سیاست‌گذاران، اعم از نمایندگان مجلس و مسوولان دولت با فعالان حوزه جلساتی داشته باشند تا به تمام مسائل آن بخش اشراف پیدا کنند. پرور بیان کرد: برخی نمایندگان از افزایش هزینه‌های تولید مطلع نیستند و نمی‌دانند که قیمت برق، گاز، حمل‌ونقل، حقوق پرسنل و دیگر هزینه‌های تولید تا چه اندازه بالا می‌رود و همچنین از میزان مالیات شرکت‌ها نیز اطلاع دقیقی ندارند. بنابراین بدون اطلاع جامع از همه ابعاد موضوع بر تصویب مقررات غیر کارشناسی و بعضاً غیرمنطقی و دستوری اصرار می‌ورزند. او متذکر شد: مسوولان دولتی نیز بعضاً بدون اطلاع همه‌جانبه از وضعیت و گرفتاری‌های تولید به اتخاذ سیاست‌هایی اقدام می‌کنند. ازجمله این سیاست‌ها قطع برق صنایع بدون هماهنگی قبلی در تابستان بود به‌طوری‌که اگر مسوولان از شرایط تولید مطلع بودند و می‌دانستند که با چند ساعت قطع برق در روز، کوره‌ها سرد می‌شود و برای آغاز به کار و گرم شدن 24 ساعت زمان نیاز دارند، قطعاً در تصمیم خود تجدیدنظر می‌کردند یا به‌گونه‌ای آن را اصلاح می‌کردند تا بازار دچار کمبود سیمان و افزایش 300 درصدی قیمت نشود. او اشاره کرد: امروز بازار سیمان به یک حالت متعادلی رسیده است. برق صنایع تأمین می‌شود و محصولات تولیدشده نیز در بورس کالا و باقیمت‌های رقابتی مورد معامله قرار می‌گیرد لذا تنش‌ها از بازار دور شده است. پرور تصریح کرد: بنابراین هرگونه مداخله در قیمت کالاهای عرضه‌شده در بورس، مداخله در بازار سرمایه و اجحاف در حق سهامداران و تولید کشور محسوب می‌شود که با ماهیت بازار سرمایه در تضاد است. این کارشناس بازار کالایی در پایان یادآور شد: ما قبلاً نیز تجربه دخالت مستقیم دولت به بازار و قیمت‌ها را داشته‌ایم و پیامدهای منفی این حضور را شاهد بوده‌ایم بنابراین باید به‌جای تکرار تجربیات اشتباه گذشته راه‌های مناسب‌تر و منطقی‌تری را باید برای تنظیم این بازار اتخاذ کنیم که اعتماد به سازوکار بازار و عرضه کالاها در بستر شفاف بورس کالا بهترین راهکار است.

مجلس از طرح ساماندهی خودرو عقب‌نشینی نمی‌کند

سنا| روح‌الله عباس پور، سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به ایراد شورای نگهبان به طرح ساماندهی صنعت خودرو که در مجلس دهم تدوین و تصویب‌شده بود گفت: کمیسیون صنایع و معادن در مجلس یازدهم به‌منظور تأمین نظر شورای نگهبان، طرح ساماندهی صنعت خودرو را اصلاح کرد که بر اساس آن خودرو به‌صورت محدود و با توجه به نیاز کشور وارد کشور شود. روح‌الله عباس پور افزود: این طرح در دستور کار کمیسیون قرارگرفته تا ایرادها و ابهام‌هایی که شورای نگهبان بر آن وارد کرده برطرف شود. نماینده مردم بوئین‌زهرا و آوج در مجلس تأکید کرد: نمایندگان و اعضای کمیسیون از مصوبه خود عقب‌نشینی نخواهند کرد و با رایزنی‌های که با شورای نگهبان و مجمع تشخیص خواهیم داشت تلاش می‌کنیم این طرح مصوب شود. وی عنوان کرد: مصوبه مجلس درباره واردات خودرو به‌طورقطع به اشتغال و تولید خودروسازان آسیبی وارد نمی‌کند. سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس خاطرنشان کرد: طرح عرضه خودرو در بورس طرح جدیدی است که نیازمند بررسی بیشتری است.

 

ارسال نظر