انتخابات چقدر بر بورس تاثیر دارد؟

۱۴۰۰/۰۱/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۷۲۷۰
انتخابات چقدر بر بورس تاثیر دارد؟

گروه بورس|

بازار سرمایه بازاری هوشمند است و حتی از نگاه برخی کارشناسان، اتفاقات سیاسی را قبل از به وقوع پیوستن پیش‌بینی و بر اساس احتمالات به اتفاقاتی مانند انتخابات واکنش نشان می‌دهد. کارشناسان عقیده دارند به این دلیل که بازار سهام در جامعه فراگیر شده و ضریب نفوذ زیادی پیدا کرده است قطعا کاندیداهای انتخابات ۱۴۰۰ باید برای جذب آرای مردمی توجه بیشتری به بازار سهام داشه باشند. اما بورس فارغ از هر گونه توجه نیازمند آسودگی از دخالت و سیاست‌گذاری است.

بررسی وضعیت بازار سرمایه پیش از انتخابات سال‌های 1388، 1392 و 1396 نشان می‌دهد که شاخص کل بورس در ماه‌های منتهی به انتخابات ریاست‌جمهوری سبزپوش بوده است اما به‌نظر می‌رسد روند بازار در سه‌ماه ابتدایی امسال که قرار است در این مدت دولت جدید مشخص شود، به راحتی قابل پیش‌بینی نباشد. چرا که بازار سرمایه از اواخر سال 1398 و تا میانه‌های سال 1399 همه‌گیر شد و بسیاری از مردم سهامدار شدند، از این رو بازار سهام در سال‌های 1388 و 1392 و 1396 متفاوت از بازار امروز است و به اعتقاد کارشناسان با اتفاقاتی که در این مدت روی داده نمی‌توان پیش‌بینی درستی از ما‌ه‌های آینده بازار داشت.

در این بین سه نگاه یا سه عقیده اساسی وجود دارد؛ برخی معتقدند دولت حسن روحانی در مدت زمان باقی مانده تا پایان فعالیتش بازار را متعادل نگه می‌دارد و با کمی رشد به دولت بعدی تحویل می‌دهد. 

اما  در مقابل گروه دیگر به این ایده خوش‌بین نیستند و بر این باورند رقبای دولت اجازه این کار را نخواهند داد و دولت بعدی بازار را سر و سامان خواهد داد. 

در نهایت گروه آخر نیز معتقدند در این مدت باقی‌مانده تا انتخابات ریاست‌جمهوری، بازار سرمایه با روند فعلی به جلو خواهد رفت و رشد و ریزش خاصی نخواهند داشت تا بعد از انتخابات سیاست‌های دولت جدید برای بورس چه باشد.

     فصل‌بندی بورس 1400

مصطفی صفاری، کارشناس بازار سرمایه درباره وضعیت بورس در انتخابات 1400 اظهار می‌کند: احساس می‌کنم که بورس در سال 1400 دو فصل دارد. چون انتخابات ریاست‌جمهوری را در سال 1400 در پیش داریم و حضور دولت جدید و نیروهای اقتصادی آن دولت جدید بر روی روند بازار تاثیرگذار هستند. باتوجه به شرایط اقتصادی و بودجه‌ای معتقدم سال جاری بازار سرمایه بهترین فرصت برای سرمایه‌گذاری است. اما نه به اندازه بازدهی اوایل سال 99 بلکه بازدهی 40 تا 60 درصد را باید انتظار داشت. در سال 1400 انتظاری از بازدهی شتابان از بازار سرمایه نباید داشت. احتمال ریزش شاخص کل پیش از پایان عمر دولت فعلی وجود ندارد زیرا امسال بر خلاف سال‌های گذشته شرکت‌ها موظف هستند پیش بینی سود خود را اعلام کنند. صفاری با اشاره به اینکه بازار سرمایه همانند سال گذشته دچار افت شدید نمی‌شود، اضافه می‌کند: این نکته هم باید توجه شود که همانند سال گذشته رشد هم نداریم. معمولا زمانی که در فوتبال تیمی نتیجه نمی‌گیرد، نخستین اقدامی که انجام می‌دهد مربی تیم عوض می‌شود. مربی جدید هم باید با همان بازیکنان ادامه بازی‌ها را پیش ببرد. بازار سرمایه هم همانند بازی فوتبال است. بر این باور نباشیم که با عوض شدن رییس سازمان بورس تغییرات زیادی رخ می‌دهد. تغییر در ریاست سازمان بورس بیشتر شوک درمانی است و قرار نیست که رییس جدید سازمان کارهای عجیب و جدیدی برای بازار به ارمغان آورد. بازار بورس شاخص و دماسنج اقتصاد است.

صفاری در پایان  می‌گوید: سیاست‌های اقتصادی در بورس اثرگذار است. شوک‌های اقتصادی و سیاسی می‌تواند بر روی بازار سرمایه تاثیرهای بسیاری بگذارند. با تغییر شوک سیاسی و اقتصادی شاهد تغییرات در بازار سرمایه می‌شویم و با تغییر رییس سازمان بورس اتفاق خاصی در روند بازار نخواهد داشت.

     ادامه بازی خطرناک دولت در بورس

محسن عباسلو، کارشناس بازارسرمایه می‌گوید: مهم‌تر از کنترل هیجان برجام، کنترل دولت است در حالی که نقدینگی بازار تا حد بسیاری کاهش یافته دولت همچنان به دنبال انتشار اوراق و جمع‌آوری نقدینگی است. مشخص نیست چه کسی در حال تصمیم‌گیری‌ها است در حالی که نقدینگی در بازار کاهش یافته، اما با انتشار اوراق ۱۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی از بازارخارج می‌کنند.

این کارشناس بازارسرمایه توضیح می‌دهد: هر چند با توافق در برجام ممکن است دلار تا ۲۱ هزار تومان کاهش یابد، اما با وضعیت نقدینگی در کشور تورمی بالای ۳۵ درصد خواهد بود و این بدین معنی است که دلار توانایی پایین ماندن را نخواهد داشت و جدی  رشد خواهد کرد. یک جو روانی را به سهامداران حقیقی القا کردند که در صورت توافق در برجام قیمت دلار کاهش می‌یابد این در حالی است که با برجام وضعیت برخی از سهام‌ها بهتر خواهد شد، اما مشخص نیست چرا این سهام‌ها  نیز منفی هستند.

کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه هیچگونه شفاف‌سازی در بازار صورت نمی‌گیرد، می‌گوید: چرا شرکت‌ها در این باره اینکه اگر نرخ دلار کاهش یابد چه اتفاقی برای آنها می‌افتد شفاف‌سازی نمی‌کنند، یکی از دلایل ایجاد صف فروش در کل بازار به دلیل اطلاع نداشتن سهامداران از وضعیت شرکت‌ها در صورت کاهش نرخ دلار است.

     اثر مخرب انتخابات بر روی بازار سرمایه

علیرضا کاهدی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با دنیای اقتصاد می‌گوید: بازار سرمایه فصل بهار را در حالی قرار است طی کند که ما در این فصل انتخابات ریاست‌جمهوری دوازدهم را پیش‌رو داریم و همین مساله تاثیر زیادی در روند بازار خواهد داشت. زمانی بورس ما بازار مهمی نبود که گروه‌های سیاسی بخواهند برای انتخابات کاری برایش انجام دهند ولی الان بازار مهمی شده و نگاه بسیاری از مردم شاید به روند این بازار باشد. سقوط بورس می‌تواند نارضایتی گسترده‌ای ایجاد کند. کاهدی در همین حال می‌گوید که چندان خوش‌بین نیست که بازار در این مدت سه‌ماهه تا انتخابات ریاست‌جمهوری رشدی داشته باشد. 

 او توضیح می‌دهد: رقبای دولت در انتخابات سعی بر این دارند که بازار ریزش داشته باشد. شاید بهتر است اینگونه بگوییم که برداشت آنها این است که اگر بازار منفی باشد از لحاظ سیاسی به نفع آنان خواهد بود و آنان دست بالا را در انتخابات خواهند داشت. این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این سوال که سهام کدام صنایع در این مدت می‌تواند اوضاع بهتری نسبت به صنایع دیگر داشته باشند می‌گوید: اولا سهم با سهم فرق می‌کند. ممکن است برخی صنایع به‌دلیل اتفاقات اقتصادی که در آینده می‌افتد فرصت‌های عالی برای سرمایه‌گذاری در اختیار سهامداران قرار دهند. برداشت من این است که مذاکرات خیلی سریع جواب ندهد و احتمالا در این مدت یک رشد قیمت ارز داشته باشیم بنابراین به نظر می‌رسد گروه صادراتی مورد توجه قرار گیرند و برای سرمایه‌گذاری جذاب شوند.

پیمان ارمغان، کارشناس بازارسرمایه نیز در این خصوص می‌گوید: فاکتوری که اکنون بیش از بحث انتخابات ریاست‌جمهوری در فصل پیش‌رو بر روی بازار تاثیر خواهد گذاشت بحث برجام  و مذاکرات است. به این صورت که اگر افقی دیده شود و احتمال توافق تقویت شود این موضوع باعث فشار بر روی قیمت دلار خواهد شد و به تبع آن سهم‌هایی که قیمت آنها با دلار بالا و پایین می‌شود از این موضوع آسیب خواهند دید. از آن طرف شرکت‌هایی که از رفع تحریم‌ها منتفع می‌شوند، جذاب خواهند شد. در اولین گام نیز باید دید نتیجه نشست وین چه می‌شود. نشست وین که در حال برگزاری است اولین قدم جدی در بحث مذاکرات هسته‌ای بوده است و نتیجه‌اش مسیر سیاست‌ خارجه ما را مشخص خواهد کرد. به عبارت دیگر اگر در اولین قدمی که برداشتیم نتیجه خاصی حاصل نشود شاید ما تداوم رشد منفی و تورم را داشته باشیم اما اگر نتایج ملموسی از نشست وین بیرون بیاید آن زمان شاید باید از سهام‌هایی که وابسته به قیمت دلار هستند به سمت سهام‌هایی که از رفع تحریم‌ها منتفع می‌شوند حرکت کنیم.

 

ارسال نظر