تقابل بورس و فرابورس

۱۳۹۹/۰۸/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۲۸۹۱

گروه بورس|

 روز گذشته بازار وضعیت عجیبی داشت و شاخثص بورس بازهم زوند نزولی راتجربه کرد و در کنار آن شاخص فرابورس صعودی شد.

شاخص کل بورس دیروز با ۳۲۵۵ واحد کاهش در رقم یک میلیون و ۲۱۱ هزار واحد ایستاد. شاخص کل با معیار هم وزن نیز ۱۲۰۶ واحد کاهش یافت و رقم ۳۶۴ هزار و ۸۷۳ واحد را ثبت کرد. معامله‌گران این بازار ۸۶۵ هزار معامله به ارزش ۶۰ هزار و ۴۹۲ میلیارد ریال انجام دادند. شاخص کل فرابورس با ۳۱ واحد افزایش رقم ۱۵ هزار و ۵۱۵ واحد را ثبت کرد.در این بازار ۴۳۵ هزار معامله به ارزش ۴۲ هزار و ۱۳۸ میلیارد ریال انجام شد.

«معدنی و صنعتی گل‌گهر»، «معدنی و صنعتی چادرملو» و «ملی صنایع مس ایران» نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر مثبت و در مقابل گروه «مدیریت سرمایه‌گذاری امید»، «پتروشیمی جم»، «پالایش نفت تهران» و «کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران» نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر منفی را روی بورس گذاشتند و در مقابل «سنگ آهن گوهرزمین»، «پلیمر آریا ساسول»، «پتروشیمی زاگرس» و «صنعتی مینو» نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر مثبت و در مقابل «سرمایه‌گذاری صبا تامین»، «سهامی ذوب آهن اصفهان» و «پتروشیمی تندگویان» نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر منفی را روی فرابورس گذاشتند.

در روز مذکور حقیقی‌ها حدود 760 میلیارد تومان وارد بازار سهام کردند و ارزش کل معاملات خرد 6 هزار و 460 میلیارد تومان بود و حقوقی‌ها نیز 20 درصد یعنی هزار و 290 میلیارد تومان سهام خریداری کردند که مازاد خرید خود را به 12 درصد از کل معاملات رساندند. بیشترین تزریق پول توسط حقوقی‌ها در سه گروه «خودرو و ساخت قطعات»، «فلزات اساسی» و «فرآورده‌های نفتی» رقم خورد و حقیقی‌ها نیز خریدار گروه‌های «رایانه و فعالیت‌های وابسته آن»، «کاشی و سرامیک» و «هتل و رستوران» بودند.

افزایش سهام حقیقی‌ها در 36 نماد و افزایش سهام حقوقی‌ها در 117 نماد به بیش از یک میلیارد تومان رسید که در مجموع تغییر مالکیت حقیقی‌ها 160 میلیارد تومان و تغییر مالکیت حقوقی‌ها حدود 890 میلیارد تومان بود.

     بازارهای جهانی چه کردند؟

از سمت وسوی امریکا و چین اخبار بسیار امیدبخشی از پیشرفت در حوزه واکسن مقابله با کرونا به گوش می‌رسد و این امید وجود دارد که پس از حدود یک سال یکه تازی کرونا در جهان، سرانجام راه‌حلی مناسب برای مقابله با این ویروس پیدا شده باشد. شرکت داروسازی پفایزر و شریک آلمانی آن اعلام کرده‌اند طبق نتایج آزمایش‌های بالینی، تزریق واکسن کرونای جدید تا ۹۰ درصد باعث ایجاد مصونیت در آزمایش شوندگان شده است و احتمالا تا اواخر ماه جاری میلادی این واکسن برای اخذ تاییدیه تولید و توزیع به سازمان غذا و داروی امریکا ارایه خواهد شد. سازمان بهداشت جهانی نیز با مسرت‌بخش خواندن این خبر اعلام کرده است واکسن جدید می‌تواند شرایط را تا فصل بهار به‌طور کلی تغییر دهد. پیش از این در چین خبرهای امیدبخشی از توسعه واکسن کرونا مخابره شده بود و این احتمال وجود دارد این واکسن که طبق ادعای مقامات این کشور نتایج مثبتی روی ۱۰۰ هزار نفر داشته است به کابوس کرونا خاتمه دهد. گفته می‌شود کار واکسیناسیون کارکنان شرکت‌های بزرگ چینی نظیر هوآوی، شرکت نفت چین و پتروشیمی چین آغاز شده و محققان در حال مطالعه آثار این واکسن  روی داوطلبان جدید در دیگر کشورها نظیر پرو و امارات هستند. در صورت تایید نهایی قرار است در مرحله نخست ۱۰۰ میلیون دوز و در مرحله بعد یک میلیارد دوز از این واکسن تولید و توزیع شود. 

برد مک میلان، کارشناس ارشد سرمایه‌گذاری در موسسه کامن ولث فایننشیال نتوورک گفت: بین رویکرد دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان در مباحث اقتصادی اختلاف نظر زیادی وجود دارد اما اکثریت سنا در دست جمهوری‌خواهان باقی مانده و این یعنی دولت بایدن برای پیشبرد برنامه‌های خود با مقاومت‌هایی روبروخواهد شد. این مساله به ویژه در حوزه مالیات‌ها محسوس خواهد بود و باید دید آیا در نهایت دولت بایدن خواهد توانست نرخ مالیات‌ها را مجددا افزایش دهد یا جمهوری‌خواهان به حفظ نرخ‌ها در سطح کنونی اصرار خواهند کرد. 

در بورس امریکا و وال استریت، همه شاخص‌ها صعودی بودند تا جایی که هر سه شاخص اصلی بورسی در سطح بالاتری از روز قبل خود بسته شدند. شاخص «داوجونز ایدانستریال اوریج» با ۴.۶۹ درصد افزایش نسبت به روز قبل و در سطح ۲۹ هزار و ۶۶۹.۱۰ واحد بسته شد. شاخص «اس‌اند پی ۵۰۰» با ۳.۳۲ درصد صعود تا سطح ۳۶۲۴.۶۱ واحدی بالا رفت و دیگر شاخص مهم بورسی امریکا یعنی «نزدک کامپوزیت» با ۰.۶۷ درصد صعود در سطح ۱۱ هزار و ۹۷۵.۷۲ واحدی بسته شد. در معاملات بازارهای بورس در اروپا، شاخص «فوتسی ۱۰۰» بورس لندن با ۴.۶۷ درصد صعود نسبت به روز قبل و در سطح ۶۱۸۶.۲۹ واحد بسته شد. شاخص «دکس ۳۰» بورس فرانکفورت در آلمان با جهش ۴.۹۴ درصدی و ایستادن در سطح ۱۳ هزار و ۹۵.۹۷ واحدی به کار خود خاتمه داد و شاخص «کک ۴۰» بورس پاریس با صعود ۷.۵۷ درصدی در سطح ۵۳۳۲.۳۶ واحد بسته شد. در مادرید شاخص «ایبکس ۳۵» ۸.۴۲ درصد بالا رفت و به ۷۴۵۹.۴۰ واحد رسید. در معاملات بورس‌های آسیا، شاخص‌ها عملکرد خوبی داشتند؛ تا جایی که شاخص «نیک کی ۲۲۵» بورس توکیو ژاپن با صعود ۲.۱۲ درصدی تا سطح ۲۴ هزار و ۸۳۹.۲۴ واحدی بالا رفت. شاخص «هانگ سنگ» بورس هنگ کنگ ۱.۱۸ درصد بالا رفت و در سطح ۲۶ هزار و ۱۶.۱۷ واحد بسته شد. در چین شاخص «شانگهای کامپوزیت» صعود ۱.۹۶ درصدی را تجربه کرد و در سطح ۴۹۸۱.۳۵ واحد بسته شد.

در استرالیا شاخص «اس‌اند پی اس‌اند ایکس ۲۰۰» بورس سیدنی با ۱.۷۵ درصد افزایش و ایستادن در سطح ۶۲۹۸.۸۰ واحدی به کار خود خاتمه داد. در بین دیگر شاخص‌های مهم آسیایی، شاخص «تاپیکس» ژاپن صعودی بود.


 

ارسال نظر