اخبار

۱۳۹۷/۰۳/۱۹ - ۰۰:۲۵:۰۱
کد خبر: ۱۲۳۱۴۰

تعیین تکلیف سپرده‌گذاران بالای یک‌میلیارد تومان

 بانک مرکزی فرآیند بازپرداخت سپرده‌های سپرده‌گذاران تا سقف ۱۰میلیارد ریال و بالاتر از 10میلیارد ریال تعاونی‌های اعتباری منحله ثامن‌الحجج، فرشتگان، وحدت، افضل توس و تشکیلات البرز ایرانیان را اعلام کرد.

به گزارش روابط‌عمومی بانک مرکزی، به آگاهی سپرده‌گذاران تعاونی‌های اعتباری منحله ثامن‌الحجج، فرشتگان، وحدت، افضل توس و تشکیلات البرز ایرانیان می‌رساند که بر اساس مصوبه سران محترم سه قوه، فرآیند بازپرداخت سپرده‌های سپرده‌گذاران تا سقف ۱۰میلیارد ریال و تعیین تکلیف سپرده‌گذاران دارای سپرده‌های بالاتر از 10میلیارد ریال از صبح روز دوشنبه ۲۱ خردادماه در شعب منتخب بانک‌ها و موسسات اعتباری عامل آغاز می‌شود. سپرده‌گذاران می‌توانند بر اساس برنامه زمان‌بندی مندرج در وب‌سایت بانک‌ها و موسسات اعتباری عامل به همراه مدارک مورد نیاز برای احراز هویت و مستندات مربوط به منشا وجوه سپرده‌گذاری شده در هر یک از تعاونی‌های مورد اشاره به شعب منتخب مراجعه کنند. بر اساس مصوبه سران محترم سه قوه، برای شناسایی کامل اموال و دارایی‌های موسسه‌های پولی غیرمجاز و اشخاص مرتبط با آنها و برای احقاق حقوق همه ذی‌نفعان و مجازات متخلفان، قوه قضاییه با قاطعیت، دقت و سرعت لازم، رسیدگی به پرونده تخلفات تعاونی‌های منحله و مدیران و سهامداران عمده آنها را تا حصول نتیجه پیگیری می‌کند.

انهدام باند کلاهبرداری از شرکت‌های بیمه

فرمانده انتظامی استان اصفهان گفت: اعضای باندی که با ترفند تصادفات ساختگی توانسته بودند ۱۵۰ میلیارد ریال از شرکت‌های بیمه کلاهبرداری کنند، شناسایی و دستگیر شدند.

به گزارش پایگاه خبری پلیس، سردار مهدی معصوم‌بیگی اظهار داشت: در پی کسب خبری مبنی بر حضور تعدادی افراد مصدوم در دادسرای شهرستان برخوار و تشکیل پرونده تصادف جرحی مشکوک، موضوع به ‌صورت ویژه در دستور کار کارآگاهان پلیس آگاهی قرار گرفت. وی افزود: کارآگاهان با انجام تحقیقات علمی و تخصصی خود به ساختگی بودن این پرونده تصادف پی برده و در این راستا ۵ نفر از مصدومان را دستگیر و به پلیس آگاهی منتقل کردند که متهمان در جریان تحقیقات از فعالیت باند ایجاد تصادف ساختگی و دریافت خسارت از شرکت‌های بیمه پرده برداشتند. فرمانده انتظامی استان اصفهان تصریح کرد: با بررسی‌های صورت گرفته مشخص شد، اعضای اصلی باند با تبلیغ شغلی پر درآمد در فضای مجازی، افراد جویای کار را فریب داده و در منزل اجاره‌یی با ایجاد بی‌حسی موضعی، صدمات و جراحاتی را در بدن آنان به وجود می‌آوردند. وی خاطرنشان کرد: اعضای باند پس از مصدوم کردن افراد مذکور با استفاده از خودروهای دارای بیمه اقدام به ایجاد تصادف ساختگی کرده و پس از حضور اورژانس و انتقال مصدومان به بیمارستان، پرونده قضایی تشکیل و با صدور رای از شرکت‌های بیمه خسارت دریافت می‌کردند.

دولت روحانی باید اقتدار بانک مرکزی را بازگرداند

یک کارشناس مسائل اقتصادی گفت: عملکرد و اقدامات موثر بانک مرکزی در دولت روحانی در خصوص مبارزه با فساد توانست اقتدار را به بانک مرکزی بازگرداند.

سعید لیلاز در گفت‌وگو با ایبنا در خصوص عملکرد دولت یازدهم و دوازدهم در خصوص مقابله با فساد در سیستم اقتصادی کشور گفت: متاسفانه شلختگی و عملکرد سیستم اقتصادی کشور از سال ۸۴ تا ۹۲ باعث شده بود تا ایران یکی از فاسد‌ترین بازارهای پولی دنیا به شمار برود و زمینه برای فعالیت موسسات مالی و اعتباری غیرمجازی به صورت قارچ‌گونه ایجاد شود که تحت کنترل هیچ دستگاه حکومتی نبوده و همین باعث می‌شد که این موسسات مالی غیرمجاز به شمار بروند.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به مشکل اصلی سیستم بانکی کشور اظهار داشت: در حال حاضر مشکل اصلی شبکه بانکی ایران عدم بازپرداخت وجوه وام دریافت شده است؛ در واقع بازپرداخت وام که وظیفه وام‌گیرنده است در ایران بی‌عرضگی تلقی می‌شود و همین مشکل عدم بازپرداخت و نقدینگی گسترده باعث شد تا سیستم بانکی کشور با مشکلات جدی روبه‌رو باشد که با سیاست‌های بانک مرکزی در دولت یازدهم از ادامه آن جلوگیری شد.

اعتبار چک‌های غیرصیادی تا شهریور ماه

مدارس همزمان با اعلام بانک مرکزی مبنی بر پایان زمان تبدیل دسته چک‌ها به چک‌های صیادی در شهریور ماه سال جاری، در پیامکی به والدین هشدار می‌دهند که در صورت دارا بودن چک صیاد امکان ثبت‌نام وجود دارد. به گزارش ایبِنا، در پیامک مدارس که این روزها برای والدین ارسال می‌شود، آمده است: «به استحضار می‌رساند، با توجه به شروع ایام ثبت‌نام و ضرورت دریافت چک و با عنایت به دستورالعمل بانک مرکزی مبنی بر عدم تایید چک‌های قدیمی غیربانکی، خواهشمند است در نخستین فرصت نسبت به دریافت چک‌های مدل جدید از بانک مربوطه اقدام فرمایید.»

با رونمایی از طرح ملی صیاد در ۲۸ شهریور ماه سال ۱۳۹۶ و راه‌اندازی موفق آن به همراه اصلاح رویه و روال صدور دسته چک و یکسان‌سازی مولفه‌ها و خصیصه‌های محتوایی و امنیتی چک در شبکه بانکی، عنوان شد به جهت گسترش هر چه بیشتر طرح از نیمه اردیبهشت ماه سال جاری از پذیرش چک‌های با طرح قدیم در سامانه چکاوک خودداری می‌شود. اما بانک مرکزی در اردیبهشت ماه اعلام کرد «باتوجه به ابعاد گسترده طرح صیاد و لزوم اعطای فرصتی به بانک‌ها برای هماهنگی با سامانه جدید و انجام اقدامات لازم به صورت کامل و همچنین حجم بالای چک‌های قدیمی در دست مردم، تاریخ مدنظر تمدید شد.»

 

ارسال نظر