سیاست

۱۴۰۱/۰۹/۰۳ - ۰۱:۲۵:۳۲
کد خبر: ۱۹۴۶۶۷

دولت برای شنیدن نظر مخالف گوش شنوا دارد

رییس‌جمهور اظهار داشت: دولت برای شنیدن حرف معترض و مخالف گوش شنوا دارد، اما اعتراض با آشوب و اغتشاش تفاوت دارد. اغتشاش هم مانع گفت‌وگو و هم مانع هر نوع توسعه یافتگی است و مردم انتظار دارند با آن برخورد قاطع شود. سید ابراهیم رییسی در جلسه چهارشنبه هیات دولت با گرامیداشت هفته بسیج و یاد و خاطره شهدای بسیجی، روحیه بسیجی را برخورداری از اخلاص، تدبیر، عقلانیت، انگیزه، روحیه خدمت و مقاومت و اتکا به خداوند در برابر شدائد، مشکلات و موانع دانست و بر حفظ و ارتقای روحیه انقلابی و بسیجی در همکاران دولت تاکید کرد. رییسی گفت: بسیج حرکت سازمان‌یافته، منظم و با اندیشه و انگیزه انقلابی و عمل صالح برای پیشبرد اهداف انقلاب و گره‌گشایی از زندگی مردم است و دولت باید در تمام عرصه‌های خدمت بسیجی عمل کند. رییس‌جمهور تصریح کرد: امروز که دشمن به صورت هدفمند به جنگ ترکیبی با داشته‌های انقلاب اسلامی آمده و نشاط، امید و اعتماد جامعه و سرمایه اجتماعی ما را هدف گرفته، راه مقابله با شیطنت‌ها، فتنه‌ها و توطئه‌های او پرهیز از هر گونه تاخیر در انجام امور مربوط به رفاه و آسایش مردم و کار و تلاش مضاعف برای حل مشکلات است. «لزوم حرکت مساله‌محور دستگاه‌های اجرایی» و «تامین نیازهای مردم به ویژه توجه به معیشت آنها» از دیگر تاکیدات رییسی به همکاران دولت بود. رییس‌جمهور در بخش دیگری از سخنانش ناامنی را خط قرمز دولت دانست و گفت: امنیت و آرامش زیربنای رشد و پیشرفت کشور و فعالیت‌های علمی، اقتصادی و کسب و کارهای مردم است که دستگاه‌های مسوول باید به آن توجه ویژه داشته باشند. رییسی افزود: دولت برای شنیدن حرف معترض و مخالف گوش شنوا دارد، اما اعتراض با آشوب و اغتشاش تفاوت دارد. اغتشاش هم مانع گفت‌وگو و هم مانع هر نوع توسعه یافتگی است و مردم انتظار دارند با آن برخورد قاطع شود. رییس‌جمهور با اشاره به دست‌های پنهان برای اخلال در بازار ارز، از دستگاه‌های مرتبط خواست تدابیر اتخاذ شده در این زمینه را با سرعت و دقت اجرایی کنند.

فشار سیاسی، عمل متقابل دارد

رییس سازمان انرژی اتمی گفت: در نطنز ظرفیت جدید و زنجیره‌های جدید گازدهی شروع شده و در فردو ظرفیتی که تولید ۲۰ درصد می‌کرد را به ۶۰ درصد رساندیم. محمد اسلامی، رییس سازمان انرژی اتمی در جمع خبرنگاران در حاشیه هیات دولت گفت: همانطور که قبلا اعلام‌کردیم، رفتار سیاسی و فشار سیاسی و اقداماتی که از جنس عدم توجه به روند توافق و مذاکرات بوده دارای یک عمل متقابل خواهد بود و سازمان انرژی اتمی در راستای قانون اقدام راهبردی در سایت فردو و نطنز ظرفیت جدیدی را برای غنی‌سازی ایجاد کرد که کل این عملیات در چارچوب موازین و مقررات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است. اسلامی ادامه داد: در نطنز ظرفیت جدید و زنجیره‌های جدید گازدهی آن شروع شده است و در فردو ظرفیتی که تولید ۲۰ درصد می‌کرد را به ۶۰ درصد رساندیم و در گام‌ تکمیلی که در حال اقدام است از سانتریفیوژهای نسل جدید استفاده و نسل ششم را جایگزین نسل اول خواهیم‌ کرد. وی تصریح کرد: فشار سیاسی و قطعنامه راه‌حل موضوع نیست و ملاک و معیار برای حل و فصل موضوعات، این نوع رفتارها نیست که به موارد اتهامی دامن بزنند و رفتار حرفه‌ای آژانس را می‌طلبد. رییس سازمان انرژی اتمی گفت: امریکا که از این سند خارج شده نه تنها به تعهدات خود عمل نکرده، بلکه مانع اقدامات دیگران هم شده است، امیدواریم روزی اگر بخواهند به تفاهم پایبند باشند به همان‌ متن و به همان ضوابط و چارچوب برگردند و بیش از این با عملیات روانی و جوسازی سیاسی حقوق ملت ایران را تضعیف نکنند. محمد مرندی، مشاورتیم مذاکره‌کننده ایران در مذاکرات وین با بازنشر خبر پرس‌تی‌وی درباره آغاز غنی‌سازی ۶۰ درصدی در تاسیسات فردو، در صفحه توییترش نوشت: ایران همواره به تحریکات و تهدیدات غرب پاسخ داده است. امریکا و اتحادیه اروپا باید بدانند که تکبر عواقب دارد. مرندی در ادامه گفت: امید رژیم‌های غربی به تحریم‌ها، لیبرال‌های ایران، اغتشاشگران و تروریست‌ها، تماما شکست خورده است. او افزود: با عمیق‌تر شدن بحران جهانی، اهرم فشار غرب رنگ می‌بازد.

پارلمان اروپا اشتباه راهبردی کرد

رییس فراکسیون دیپلماسی بین‌المللی و منافع ملی مجلس شورای اسلامی قطع ارتباط پارلمان اروپا با جمهوری اسلامی ایران را یک اشتباه راهبردی و در راستای نگاه سلطه‌طلبانه و فشار حداکثری دانست. حسین نوش‌آبادی در واکنش به اظهارات اخیر رییس پارلمان اروپا درباره قطع ارتباطات و گفت‌وگوهای مستقیم میان پارلمان اروپا و جمهوری اسلامی ایران گفت: این اقدام در راستای راهبرد نظام سلطه مبنی بر فشار حداکثری است. آنها درصددند به جمهوری اسلامی از ابعاد مختلف سیاسی‌، ‌اقتصادی، ‌رسانه‌ای و فضاسازی و تخریب افکار عمومی فشار وارد کنند که این‌بار موضوع قطع روابط پارلمانی را مطرح کردند. وی ادامه داد: سوال این است که کدام یک از کشورهای اروپایی روابط درستی در حوزه پارلمانی با جمهوری اسلامی داشتند؟ آنها برای ارتباط پارلمانی با ما هراس داشته و قائل به تعامل و گفتمان در بخش پارلمانی نبودند. این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تاکید بر اینکه «پارلمان جمهوری اسلامی ایران قدرتمند، مردمی‌ و مستقل است»، گفت: برخلاف کشورهای اروپایی داعیه‌دار آزادی که نمایندگان‌شان نیز مردمی نیستند، پارلمان ایران مردمی و مستقل است؛ آنها برای ارتباط با نمایندگان پارلمان ایران در قالب کنوانسیون‌ها، معاهده‌ها و روابط پارلمانی واهمه داشتند.

 

ارسال نظر