سیاست

۱۴۰۰/۱۱/۲۸ - ۰۲:۱۲:۰۱
کد خبر: ۱۸۷۰۱۵

کنترل مستمر بازار کالاهای اساسی ضروری است

رییس‌جمهور بر ضرورت کنترل مستمر بازار کالاهای اساسی و تبیین و تشریح اقدامات انجام شده برای ایجاد آرامش خاطر در جامعه، تاکید کرد. آیت‌الله سید ابراهیم رییسی در جلسه هیات دولت با اشاره به تلاش شبانه روزی دولت برای جبران کاستی‌ها و رفع مشکلات معیشتی و اقتصادی مردم گفت: همه وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی و نظارتی موظف هستند، اخبار مطرح شده در حوزه فعالیت خود را با دقت رصد و پیگیری کرده و در صورت صحت بلافاصله برای رفع مشکل اقدام کنند و مواردی که با هدف ایجاد نگرانی و تشویش اذهان عمومی در فضای مجازی منتشر می‌شود را برای مردم تبیین کنند. رییسی تاکید کرد: نباید اجازه داد عده‌ای با سوداگری و انتشار اخبار کذب و دروغ، زندگی و معیشت مردم را دچار مشکل کرده و تلاش‌های انجام شده را زیر سوال ببرند. رییسی در ادامه بر رعایت عدالت در جذب نیروی انسانی در دستگاه‌ها و سازمان‌های مختلف تاکید کرد و گفت: اقدامات انجام شده در حوزه نیروی انسانی در تمام دستگاه‌ها و سازمان‌های اداری باید تابع مقررات و عادلانه باشد.

تشریفات و هزینه‌ها را به حداقل برسانید

سفرهای رییس قوه قضاییه حتی‌الامکان بدون اِعمال پروتکل‌های مرسوم در زمینه‌های رسانه، تشریفات، حفاظت صورت خواهد گرفت. به گزارش مرکز رسانه قوه قضاییه، با توجه به تاکیدات موکد حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای مبنی بر مدیریت هزینه‌ها و صرفه‌جویی در مصارف در همه دستگاه‌ها به ویژه دستگاه قضایی، رییس عدلیه طی دستوری خطاب به «مرکز رسانه قوه قضاییه»، «اداره کل تشریفات» و «یگان حفاظت قوه قضاییه»، بر لزوم تقلیل و به حداقل رساندن هزینه‌ها و تشریفات در برنامه‌های مربوط به رییس قوه قضاییه تصریح کرد. بر همین اساس، رییس دستگاه قضا مجموعه‌های فوق‌الذکر را مکلف کرد تا در اقدامات و برنامه‌های خود ضمن تلاش برای بازدهی مناسب، نسبت به تقلیل و کاهش محسوس مخارج و هزینه‌های خود اقدام کنند. رییس عدلیه در جلسه شورای عالی قوه قضاییه با اشاره به مشکلات اقتصادی کشور که بخشی از آن ناشی از تحریم‌ها و بخش دیگر به دلیل سوء مدیریت‌ها بوده، تصریح کرد: امروز قوه قضاییه، مجلس و دولت برخی امور را پرهزینه اداره می‌کنند که باید این نحوه مدیریت اصلاح شود؛ این یک ضرورت اجتناب ناپذیر است که باید به خاطر برخی تنگناها طرز کار خود را اصلاح کنیم و مدیریت ما نسبت به سال‌های گذشته متفاوت شود. رییس دستگاه قضا، به ذکر نمونه‌هایی در این خصوص پرداخت و گفت: اگر مسوولی ۴ سال پیش برای حفاظت و تشریفات، محل سکونت یا دفتر کار خود هزینه‌های مضاعفی داشت باید این رویکرد تغییر کند و دیگر شاهد «برج ها » نباشیم؛ اگر تاکنون در یک دستگاهی ده دستگاه خودرو استفاده می‌شد و امکان آن است که با ۶ خودرو کارها پیگیری شود باید هزینه‌هایی که برای ساختمان‌ها و تشریفات و تشکیلات می‌شود کاهش یابد.  وی در همین راستا خطاب به مرکز رسانه قوه قضاییه، اداره کل تشریفات و یگان حفاظت تاکید کرد تا جای ممکن هزینه‌ها و تشریفات را در برنامه‌های رییس قوه قضاییه کم کرده و به حداقل ممکن برسانند. بر همین اساس، سفر اخیر حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای به استان اصفهان بدون انجام هرگونه تشریفات مرسوم صورت گرفت، به گونه‌ای که رییس دستگاه قضا بدون همراهی اعضای شورای عالی قوه قضاییه و حتی رییس و مسوولان حوزه ریاست با یک پرواز عمومی به اصفهان عزیمت کرد و بنا بر دستور رییس قوه قضاییه در فرودگاه اصفهان نیز استقبال‌های متداولی که از مقامات عالیرتبه صورت می‌گیرد، انجام نگرفت. گفتنی است با توجه به دستور اخیر حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای جهت مدیریت و کاهش هزینه‌ها در دستگاه قضایی، زین پس سفرهای رییس قوه قضاییه حتی‌الامکان بدون اِعمال پروتکل‌های مرسوم در زمینه‌های حفاظت، رسانه و تشریفات صورت خواهد گرفت.

ابلاغ مصوبه میزان پرداخت عیدی کارکنان

با امضای محمد مخبر معاون اول رییس‌جمهور، مصوبه دولت در خصوص تعیین میزان و ضوابط پرداخت پاداش پایان سال ۱۴۰۰ (عیدی) کارکنان و بازنشستگان دولت ابلاغ شد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر هیات دولت، هیات وزیران در جلسه مورخ ۲۴ بهمن ۱۴۰۰، به دستگاه‌های اجرایی، نیروهای مسلح، وزارت اطلاعات و سازمان انرژی اتمی ایران اجازه داد به کارمندان خود (اعم از رسمی، ثابت، پیمانی، خرید خدمت، قراردادی و موقت) و اعضای هیات علمی دانشگاه ­ها و موسسات آموزش عالی و تحقیقاتی و قضات که به‌طور تمام وقت اشتغال به کار دارند (به استثنای کارگران شاغل در کارگاه‌های مشمول قانون کار)، مبلغ ثابت ۱۶ میلیون ریال به نسبت مدت خدمت تمام وقت در سال ۱۴۰۰ به عنوان پاداش آخر سال (عیدی) در بهمن ماه سال جاری از محل بودجه مصوب دستگاه‌های اجرایی پرداخت نمایند. همچنین به موجب این مصوبه، پرداخت پاداش آخر سال (عیدی) به کارکنان خرید خدمت، قراردادی و موقت به نسبت خدمات تمام وقت آنان در سال ۱۴۰۰ بوده و در هر حال میزان عیدی اینگونه افراد از ۵۰ درصد رقم مذکور کمتر نخواهد بود. علاوه بر این، میزان پرداخت پاداش آخر سال (عیدی) بازنشستگان، مستمری بگیران، حقوق وظیفه از کارافتادگی، حقوق وظیفه وراث مستخدمین متوفای مشمول صندوق بازنشستگی کشوری، سازمان تأمین اجتماعی نیروهای مسلح و سایر صندوق‌های بازنشستگی و نیز شهدا و جانبازان از کار افتاده کلی نیز به مبلغ ثابت ۱۶ میلیون ریال حسب مورد از محل بودجه مصوب صندوق بازنشستگی یا دستگاه اجرایی ذیربط قابل پرداخت است. عیدی بازنشستگان مشمول صندوق بازنشستگی کشوری که در سال ۱۴۰۰ حق عائله مندی، اولاد و بیمه خدمات درمانی آنها را صندوق مذکور پرداخت نموده، توسط آن صندوق قابل پرداخت است و سایر مواردی که مشمول صندوق‌های یاد شده نیستند، از محل اعتبارات دستگاه اجرایی، سازمان یا شرکت دولتی ذی‌ربط قابل پرداخت است.

 

ارسال نظر