رویداد

۱۴۰۰/۰۳/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۸۸۵۲

واردات قطعات خارجی  آفت بازار لوازم خانگی

 در شرایط تحریم سال های اخیر،  کاهش حضور شرکت های خارجی موجب شد که تولید داخلی لوازم خانگی دو برابرشده و از7 میلیون دستگاه در سال های قبل از تحریم به 15 میلیون دستگاه در سال 99 افزایش یابد. گفته می شود که تنها در سال 99، تولید لوازم خانگی رشد 71 درصدی داشته است.   در چنین شرایطی انجمن قطعه سازان لوازم خانگی تشکیل شد تا موضوعات مورد نظر تولید کنندگان و فعالان این صنعت را پیگیری نماید و اکنون پس از یکسال فعالیت، نخستین همایش انجمن قطعه سازان لوازم خانگی با حضور برخی مسئولان و فعالان این صنعت برگزار شد .  مرسل صدیق رئیس هیات مدیره انجمن قطعه سازان لوازم خانگی با تاکید بر اینکه از از حاکمیت درخواست توجه و حمایت داریم، بیان کرد: درخواست ما این است هرکالایی که تولید مشابه داخلی دارد واردات آن ممنوع شود. برخی از کالاهای تولیدکنندگان داخلی ما در بازار جا افتاده است و حتی به خارج صادر هم میشود. مقام معظم رهبری فرمودند هرکالایی که تولید داخل مشابه دارد نباید به کشور وارد شود اما ما در اجرا می بینیم که با سیستم تعرفه گذاری، مجددا واردات انجام میشود.در جامعه ای که تورم وجود دارد بالا بردن 5 درصدی تعرفه کفایت نمیکند چرا که واردات انجام و حتی محصول گرانتر هم فروخته میشود. در قانون برنامه ششم توسعه و در ماده 16 آمده که کالایی که در داخل تولید دارد واردات آن ممنوع است، تقاضا داریم در برنامه هفتم نیز این ماده وجود داشته باشد اما ماده 17 که مربوط به تعرفه است باید حذف گردد.از اتاق بازرگانی جهت همکاری در ثبت و پذیرش انجمن قطعه سازان لوازم خانگی  و از مجلس برای اعلام نظرات انجمن درخواست همراهی داریم

کیوان گردان مدیرکل صنایع برق، فلزی و لوازم خانگی وزارت صنعت، معدن و تجارت  گفت: در سال جدید با افزایش تیراژ تولید به دنبال حضور در بازارهای صادراتی هستیم.براساس فرمایشات مقام معظم رهبری، صنعت لوازم خانگی به عنوان صنعت پیشرو مورد تفقد ایشان قرار گرفت و معظم له توجه ویژه ای به این صنعت داشته اند. 

ما قبل از تحریم 7 میلیون دستگاه لوازم خانگی تولید داشتیم اما در سال 99 توانستیم 15 میلیون دستگاه لوازم خانگی تولید کنیم آن هم با وجود اینکه شرایط سخت کرونا در کشور برقرار بود. صنعت لوازم خانگی گردش مالی 6 میلیارد دلاری دارد، در حال حاضر 300 هزار اشتغال مستقیم و یک میلیون نفر اشتغال 

غیر مستقیم در این صنعت تحقق یافته است و 500 بنگاه تولیدی نیز مشغول فعالیت هستند بنابراین صنعت لوازم خانگی یکی از پایه های صنعت و GDP کشور است.با دسترنج و زحمت قطعه سازان میتوان مسیر بهتری در آینده داشت؛ سال گذشته 200 میلیون دلار صادرات لوازم خانگی داشتیم که این رقم در سال جدید 600 میلیون دلار هدفگذاری شده است.

کلاهبرداری به روش پانزی در کمین سرمایه‌گذاران ارز دیجیتال

یک کارشناس رمزارز با اشاره به وجود کلاهبرداری هرمی و آشنایی سرمایه‌گذاران با این نوع از فعالیت مجرمانه، از احتمال در خطر افتادن سرمایه‌گذاری‌های مردم در ارزهای دیجیتال به روش کلاهبرداری پانزی خبر داد. سال‌ها از پیدایش ارزهای دیجیتال می‌گذرد، اما این نوع ارز به دلیل بی‌پشتوانه بودن و ابهامات بسیار، هنوز نتوانسته‌ به طور رسمی و کامل به نظام بانکی نه تنها ایران بلکه در بسیاری از کشورها وارد شود. طبق مصوبه هیات دولت تنها رمزارزهای استخراجی در داخل کشور طبق ضوابط می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد و از این رو معامله دیگر رمزارزها مجاز نیست. با همه این احوال افزایش بهای ارزهای دیجیتالی رمزنگاری ‌شده و گزارش‌های لحظه‌ای و هیجانی این بازار بسیاری از مردم را به خود مشغول کرده‌ است. در طرف دیگر نیز هکرها و مجرمان سایبری به سمت‌وسوی درآمدزایی از طریق همین نفوذ به حساب‌های کاربری افراد جذب شده‌اند تا بدین ترتیب درآمدهای هنگفتی را از آن خود کنند. عدم آگاهی، اطلاع‌رسانی و آموزش‌های مالی و سرمایه‌گذاری، باعث شده تا مردم گرفتار کلاهبرداران شوند و سرمایه‌های خود را از دست بدهند. 

 

ارسال نظر