نفت برنت ۸۴ دلار و ۲ سنت شد

۱۴۰۲/۰۱/۱۴ - ۰۹:۵۹:۲۶
کد خبر: ۲۰۲۳۰۵
نفت برنت ۸۴ دلار و ۲ سنت شد

قیمت نفت حدود 5 دلار در هر بشکه در روز جمعه افزایش یافت که نتیجه اقدام شگفت‌آور ائتلاف اوپک پلاس در کاهش تولید جهت تلاش برای حمایت از ثبات بازار است.

به گزارش تسنیم، قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با 4 دلار و 13 سنت معادل 5.17 درصد افزایش به 84 دلار و 2 سنت رسید. نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا هم با 3 دلار و 96 سنت معادل 5.23 درصد افزایش 79 دلار و 63 سنت معامله می‌شود.

 سازمان کشورهای صادرکننده نفت و متحدانش در ائتلاف اوپک پلاس بازار را با اعلام حدود 1.16 میلیون بشکه در روز کاهش تولید در روز یکشنبه شوکه کردند. انتظار می‌رفت این ائتلاف در اجلاس ماهانه روز دوشنبه بر تصمیم اولیه خود برای کاهش 2 میلیون بشکه‌ای تولید تا ماه دسامبر پایبند بماند.

 بدین ترتیب کل کاهش تولید اوپک پلاس به 3.66 میلیون بشکه در روز می‌رسد که معادل 3.7 درصد از تقاضای جهانی است.

 بانک سرمایه‌گذاری گلدمن ساکس پس‌از انتشار این خبر پیش‌بینی خود از تولید اوپک پلاس تا پایان سال جاری میلادی را 1.1 میلیون بشکه در روز پایین آورد و پیش‌بینی خود از قیمت نفت خام برنت را تا 95 و 100 دلار در هر بشکه در 2023 و 2024 افزایش داد.

 این بانک تخمین می‌زند این کاهش تولید 7 درصد قیمت نفت را بالا ببرد و درآمد عربستان و اوپک پلاس را افزایش دهد.

 دولت بایدن این اقدام تولیدکنندگان اوپک پلاس را غیرعاقلانه دانست.

 قیمت نفت خام برنت در ماه گذشته به‌خاطر نگرانی در مورد بحران بانکی جهانی و کاهش تقاضا به‌خاطر بالا رفتن نرخ بهره علی‌رغم تولید کمتر اوپک در ماه مارس، تا 70 دلار در هر بشکه پایین آمد که پایین‌ترین رقم طی 15 ماه گذشته بود.

 تحلیلگران بانک ملی استرالیا اعلام کردند کاهش تولید اوپک پلاس و بهبود تقاضا در چین به‌عنوان بزرگ‌ترین واردکننده نفت خام دنیا قیمت نفت را در سه‌ماهه سوم سال جاری میلادی به بالاتر از 100 دلار در هر بشکه می‌رساند.

 دراین‌بین، اداره اطلاعات انرژی آمریکا اعلام کرد تولید نفت خام این کشور در ژانویه تا 12.46 میلیون بشکه در روز افزایش یافته که بالاترین رقم از مارس 2020 را نشان می‌دهد.

ارسال نظر