سرانه مصرف انرژی قابل مقایسه با هیچ کشور دیگری نیست

۱۴۰۱/۱۲/۲۳ - ۰۱:۴۵:۴۸
کد خبر: ۲۰۱۰۶۹
سرانه مصرف انرژی قابل مقایسه با هیچ کشور دیگری نیست

صنایع ما درگیر شرایط اسفناکی هستند که کشور را با مشکلات جدی مواجه کرده است. این وضعیت لزوم چاره‌اندیشی برای برون رفت از این شرایط را به وجود آورده است. 

حجت‌الاسلام محمدرضا میرتاج‌الدینی نماینده مردم تبریز در مجلس در گفت‌وگو با‌ خبرنگار «تعادل» بیان کرد: شرایط در کشور نباید به گونه‌ای باشد که به واسطه‌ انرژی ارزان، بهره‌وری پایین‌ آید چرا که داشتن انرژی از مزیت‌های مهم کشور است. در واقع برای اینکه بتوانیم در کشور به رشد اقتصادی بیشتری برسیم باید به سمت تولیداتی برویم که ارزش افزوده بیشتری دارند و از انرژی بهینه استفاده می‌شود.

وی افزود: سرانه مصرف انرژی در کشور ما بسیار بسیار بالا است و قابل مقایسه با هیچ کشور دیگری نیست لذا لازم است که در مصارف خود و در خصوص اختصاص یارانه پنهان انرژی که باعث رونق خام فروشی هم است بازنگری شود. این نماینده مجلس پیرامون رهایی از تله صادرات انرژی مجازی یادآور شد: بهترین راهکار برای رهایی از وضعیت موجود و تله صادرات انرژی مجازی، ورود فناوری به صنایع است.

درحقیقت به کارگیری شرکت‌های دانش بنیان و فناوری‌های پیشرفته می‌تواند وضعیت فعلی را بهبود دهد و کشور را در مسیر رهایی از تله صادرات انرژی مجازی یاری کند. وی ادامه داد: جهان درحال پیشرفت است و نباید از قافله پیشروی و به‌ کارگیری علم و فناوری در صنایع عقب ماند که اگر عقب بمانیم رقابت‌پذیری در دنیا بسیار سخت خواهد شد. بنابراین یکی از راه‌های پیشرفت، بهره‌گیری از روش‌های دانش‌محور و شرکت‌های دانش بنیان است.

نماینده مردم تبریز با اشاره به اینکه سیاست اعتبار مالیاتی اصلی‌ترین ابزار حمایتی دولت‌ها در زمینه تسهیل تحقیق و توسعه برای صنعت است، تأکید کرد: یکی از راه‌های پا گرفتن شرکتهای فناور، تشویق‌هایی از این نوع است و لازم است که دولت ما نیز به حمایت‌های اینچنینی و اعطای اعتبار مالیاتی توجه ویژه‌ای داشته باشد. 

وی ادامه داد: از مزایای اعتبار مالیاتی به جهت توسعه زنجیره ارزش کالاها می‌توان به دور زدن تحریم‌ها و رونق بیشتر اقتصاد اشاره ‌کرد. در واقع ما با بهره‌‌وری بیشتر از محصولات خام محصولات متنوع‌تری می‌توانیم تولید کنیم و به نیازهای کشور خود پاسخ دهیم. در راستای این موضوع واردات و ارز بری یا خروج ارز را نیز کاهش دهیم و در مقابل با عرضه خروجی متنوع‌تر باعث رونق صادرات و ارز آوری شویم.

    ورود تحقیق و توسعه به صنعت راه‌حل خروج از انرژی‌فروشی مجازی

همچنین سید جواد حسینی کیا نماینده و نایب‌رییس کمیسیون صنایع در رابطه با تبدیل شدن ایران به یکی از بزرگ‌ترین صادرکننده‌های انرژی مجازی در ابتدای مسیر زنجیره ارزش، به خبرنگار تعادل گفت: دولت درحال برداشتن گام‌های بلندی خصوصاً در حوزه صنایع معدنی و پتروشیمی است، در بودجه امسال هم توجه ویژه‌ای به آنها شد و قرار براین است که معافیت‌های مالیاتی به مجموعه‌هایی اختصاص داده شود که ظرفیت زنجیره‌های خود را تکمیل کرده باشند، میدانیم که تکمیل ظرفیت زنجیره‌ها منجر به ارزش افزوده بالا و تولید فرآورده‌های بیشتر و درنتیجه فروش و صادرات بیشتر می‌شود که رونق چرخ اقتصادی را به همراه دارد.

وی ادامه داد: زمانی که رقابت‌پذیری محصول صادراتی کشور، به دلیل ارزش محصول تولیدی نباشد بلکه به دلیل انرژی ارزانی باشد که به وسیله آن محصول صادراتی تولید شود عملا درگیر تله انرژی مجازی شدیم؛ تولیدات صنعتی ایران بیشتر از اینکه بابت ارزش ذاتی کالای صادراتی باشند به دلیل انرژی مجازی به کار گرفته شده درتولید آن محصول مورد استقبال قرار گرفته‌اند و متاسفانه کشورمان را به یکی از بزرگ‌ترین صادرکنندگان انرژی مجازی تبدیل کرده‌اند و صنایع ما وابستگی شدیدی به رانت خوراک و سوخت ارزان دارند.

حسینی کیا با اشاره به تجارب موفق دنیا در زمینه تسهیل تحقیق و توسعه برای صنعت با ورود فناوری به صنایع، اظهار داشت: از نظر من برای ارزش آفرینی بیشتر هیچ راهی جز رفتن به سمت شرکت‌های دانش‌بنیان نداریم چرا که شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند تحقیق و توسعه را به خوبی انجام دهند تا مواد خام به فرآورده‌هایی متنوع‌تر تبدیل شود و رونق به صادرات کشوربرگردد.

نایب‌رییس کمیسیون صنایع مجلس گفت: ما مخالف خام فروشی هستیم چراکه ذخایر ملی کشور نباید با خام فروشی از بین برود؛ با تولید تولیدات صنعتی با ارزش افزوده بیشتر، علاوه براشتغال زایی می‌توان به رونق صادرات و ارزآوری بیشتر نیز دست یافت که لازمه دستیابی به این مهم، توسعه زنجیره ارزش و جلوگیری از به تاراج گذاشتن سرمایه صنعتی و تمام شدنی کشوراست.

 

ارسال نظر