خیز نفت برای رسیدن به کانال 90 دلار

۱۴۰۱/۱۲/۱۱ - ۰۸:۴۷:۰۶
کد خبر: ۲۰۰۰۷۵
خیز نفت برای رسیدن به کانال 90 دلار

در نظرسنجی رویترز از ۴۹ اقتصاددان و تحلیلگر پیش بینی شد میانگین قیمت هر بشکه نفت برنت امسال به ۸۹ دلار و ۲۳ سنت خواهد رسید. این قیمت نسبت به قیمت ۹۰ دلار و ۴۹ سنت که در ژانویه پیش بینی شده است، کمتر بوده اما همچنان بالاتر از سطح فعلی حدود ۸۳ دلار است.

به گزارش ایسنا، همچنین پیش بینی شد میانگین قیمت هر بشکه نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا در سال ۲۰۲۳، به ۸۳ دلار و ۹۴ سنت در هر بشکه می رسد که پایینتر از پیش بینی ۸۵ دلار و ۴۰ سنت در نظرسنجی قبلی رویترز است.

بعضی از تحلیلگران می گویند میانگین قیمت نفت برنت از ۸۵ دلار در سه ماهه نخست و ۸۸ دلار و ۶۰ سنت در سه ماهه دوم که تحت تاثیر تقاضای کندتر مناطق مصرف کننده بزرگ مانند اروپا و آمریکا است، در نیمه دوم سال به بالای ۹۰ دلار در هر بشکه رشد خواهد کرد.

62537233

فلوریان گروئنبرژه، تحلیلگر ارشد شرکت کپلر با اشاره به تحریمهای بین المللی علیه فروش نفت روسیه گفت: تاثیر سقف قیمت برای فروش نفت و سوخت روسیه، به دلیل شکل گیری تجارتهای جایگزین، کمتر از حد انتظار اولیه بوده است. این تحلیلگر انتظار دارد تولید نفت روسیه به دلیل مصرف داخلی کمتر، تقاضای ضعیف‌تر و صادرات کمتر، ۶۰۰ هزار بشکه در روز بر مبنای سال به سال کاهش پیدا کند.

روسیه در واکنش به تشدید تحریمهای غربی، قصد دارد تولید نفت را در مارس، ۵۰۰ هزار بشکه در روز کاهش دهد و صادرات نفت از بنادر غربی را ۲۵ درصد کاهش دهد.

روسیه که دومین صادرکننده بزرگ نفت در جهان است، درصدد تغییر مسیر صادرات نفت و فرآورده‌های نفتی خود به کشورهایی مانند چین و هند است که مسکو را بر سر جنگ اوکراین، تحریم نکرده اند.

رابرت یاوگر، استراتژیست معاملات انرژی بانک میزوهو گفت: چین به خرید انرژی روسیه با تخفیف، ادامه می دهد.

آژانس بین‌المللی انرژی که میزان رشد تقاضا برای نفت در سال میلادی جاری را دو میلیون بشکه در روز برآورد کرده است، انتظار دارد چین، عامل نیمی از رشد تقاضای جهانی برای نفت در سال ۲۰۲۳ باشد. این آژانس احتمال فراتر رفتن تقاضا از عرضه پس از نیمه اول سال را پیش بینی کرده و از تولیدکنندگان خواسته است در سیاستهای تولید خود، تجدیدنظر کنند.

با این حال، تحلیلگران انتظار دارند تولیدکنندگان اوپک پلاس، سیاست تولید فعلی خود را حفظ کنند و با حسابی که روی محدود شدن عرضه باز کرده اند، چشم انتظار بهبود قیمت نفت به ۱۰۰ دلار در هر بشکه هستند.

بر اساس گزارش رویترز، سورو سرکار، تحلیلگر ارشد تیم انرژی بانک دی‌بی‌اس در این باره اظهار کرد: اوپک پلاس هیچ شتابی برای باز کردن شیرهای نفت خود ندارد و اگر تقاضا روند صعودی پیدا کند، ممکن است این روند را در اواخر سال ۲۰۲۳ تغییر دهد.

ارسال نظر