سرعت اینترنت ثابت ایران، در قعر یک‌پنجم جدول

۱۴۰۱/۱۱/۳۰ - ۰۷:۴۰:۰۰
کد خبر: ۱۹۸۹۹۷
سرعت اینترنت ثابت ایران، در قعر یک‌پنجم جدول

در حالی که در ژانویه سال جدید میلادی میانه سرعت اینترنت موبایل جهان ۳۷.۹۸ و میانه سرعت اینترنت ثابت جهان ۷۶.۳۴ مگابیت برثانیه گزارش شده، در این ماه میانه سرعت اینترنت موبایل ایران ۳۵.۸۷ مگابیت برثانیه و میانه سرعت اینترنت ثابت آن ۱۱.۴۴ مگابیت برثانیه بوده و جایگاه ایران در رده‌بندی کشورهایی با بیشترین میانه سرعت اینترنت موبایل با یک پله سقوط نسبت به ماه گذشته، در رتبه ۵۶ از میان ۱۳۸ کشور قرار گرفت، در رده‌بندی اینترنت ثابت نیز میانه سرعت دانلود در ایران ۱۱.۴۴ مگابیت بر ثانیه رسیده و ایران با دو پله سقوط نسبت به ماه گذشته میلادی، در رده ۱۴۶ از میان ۱۷۹ کشور قرار گرفته که آن را در قعر یک‌پنجم جدول جای می‌دهد.

سرعت اینترنت یکی از فاکتورهای کیفی خدمات اینترنتی محسوب می‌شود و از مهم‌ترین دغدغه‌های کاربران اینترنتی به شمار می‌رود. وب‌سایت Speedtest یکی از سایت‌هایی است که شاخص‌های جهانی اینترنت را در کشورها بررسی می‌کند.

طبق آخرین آمار منتشر شده در وب سایت اسپیدتست، تا ماه ژانویه ۲۰۲۳، میانه جهانی سرعت دانلود اینترنت موبایل ۳۷.۹۸ مگابیت برثانیه، میانه جهانی سرعت آپلود اینترنت موبایل ۹.۷۵ مگابیت بر ثانیه و تأخیر ۲۸میلی ثانیه است.

در حوزه اینترنت ثابت نیز میانه جهانی سرعت دانلود ۷۶.۳۴ مگابیت بر ثانیه، میانه جهانی سرعت آپلود ۳۳.۳۶ مگابیت برثانیه و تأخیر ۱۰ میلی ثانیه است. این درحالی است که در ماه دسامبر ۲۰۲۲، میانه جهانی سرعت دانلود اینترنت موبایل ۳۶.۷۴ مگابیت برثانیه، میانه جهانی سرعت آپلود اینترنت موبایل ۹.۶۶ مگابیت بر ثانیه و تأخیر ۲۸ میلی ثانیه بود. در حوزه اینترنت ثابت هم میانه جهانی سرعت دانلود ۷۵.۱۸مگابیت بر ثانیه، میانه جهانی سرعت آپلود ۳۲.۵۲ مگابیت برثانیه و تأخیر ۱۰ میلی ثانیه بود.

رتبه یک تا پنج اینترنت موبایل در جهان در ماه ژانویه ۲۰۲۳ به ترتیب به امارات متحده عربی (۱۶۱.۱۵)، قطر (۱۵۵.۵۱)، نروژ (۱۳۶.۰۸)، کره جنوبی (۱۲۴.۸۴) و دانمارک (۱۱۷.۸۳) تعلق دارد. همچنین رتبه یک تا پنج اینترنت پهن‌باند ثابت در جهان به ترتیب سنگاپور (۲۳۴.۵۵) شیلی (۲۲۴.۸۴)، چین (۲۱۱.۳۴)، امارات متحده عربی (۲۰۷.۴۱)، هنگ کنگ (۲۰۶.۷۱) تعلق دارد. 

میانه سرعت اینترنت موبایل در ایران

بر اساس اطلاعات این وب سایت، در زمان بررسی شده میانه سرعت دانلود اینترنت موبایل در ایران ۳۵.۸۷ مگابیت بر ثانیه، میانه سرعت آپلود اینترنت موبایل ۱۰.۵ مگابیت بر ثانیه و تأخیر ۲۹ میلی ثانیه است که رتبه ایران را به ۵۶ از میان ۱۳۸ کشور رسانده است. این درحالی است که در ماه دسامبر ۲۰۲۲ میانه سرعت دانلود اینترنت موبایل در ایران ۳۹.۴۲مگابیت بر ثانیه، میانه سرعت آپلود اینترنت موبایل ۱۱.۰۲ مگابیت‌برثانیه و تاخیر ۲۹ میلی‌ثانیه بود که رتبه ایران را به ۵۵ از میان ۱۴۱ کشور رسانده بود. بر اساس این آمار، اینترنت موبایل ایران درحال حاضر از برزیل و آفریقای جنوبی سریع‌تر و از اسپانیا و تایلند کندتر است. 

اینترنت ثابت ایران، در سراشیبی

در حوزه اینترنت ثابت نیز میانه سرعت دانلود در ایران ۱۱.۴۴ مگابیت بر ثانیه، میانه سرعت آپلود ۱.۸۴ مگابیت و تأخیر ۲۹ میلی ثانیه است که رتبه ایران را به ۱۴۶ از میان ۱۷۹ کشور می‌رساند. براساس این آمار، اینترنت ثابت ایران درحال حاضر از سورینام و الجزایر سریع‌تر و از نیجریه و گینه کندتر است. این در حالی است که عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، در یک سال و نیم حضورش در این وزارتخانه، وعده توسعه فیبر نوری و به‌واسطه آن، توسعه اینترنت ثابت را داده است.

با وجود این و اگرچه در ماه‌های گذشته اینترنت سیار هم در وضعیت نامناسبی به سر می‌برد و حتی در مقاطع زیادی با قطعی همراه بود، اما همچنان اینترنت ثابت با اختلاف زیاد، در وضعیت نامطلوبی است و حتی آمار جهانی نشان می‌دهد که در حال حاضر، اینترنت ثابت ایران در قعر یک‌پنجم جدول قرار دارد.

در رده‌بندی کشورهایی با بیشترین میانه سرعت اینترنت موبایل جایگاه نخست با سرعت دانلود ۱۶۱.۱۵ مگابیت برثانیه به امارات متحده عربی قرار دارد که جایگاه آن نسبت به ماه قبل یک پله رشد کرده است. در رده دوم این فهرست قطر با میانه سرعت موبایل ۱۵۵.۵۱ مگابیت برثانیه قرار دارد. جایگاه این کشور نسبت به ماه قبل یک پله سقوط کرده است. پس از این دوکشور به ترتیب در رده‌های سوم، چهارم و پنجم نروژ (۱۳۶.۰۸ مگابیت برثانیه)، کره جنوبی (۱۲۴.۸۴ مگابیت برثانیه) و دانمارک (۱۱۷.۸۳ مگابیت برثانیه) قرار دارند. جایگاه این کشورها در رده‌بندی ژانویه ۲۰۲۳ میلادی نسبت به دسامبر ۲۰۲۲ میلادی (ماه گذشته) هیچ تغییری نکرده است.

در رده ششم هلند با میانه سرعت دانلود ۱۱۵.۱۰ و در رده هفتم کویت (۱۰۹.۹۳ مگابیت برثانیه) قرار دارد. در رده هشتم چین با سرعت ۹۹.۴۸ مگابیت برثانیه قرار دارد و نسبت به ماه قبل ۲ پله سقوط کرده است. در رده‌های نهم و دهم به ترتیب عربستان سعودی (۹۷.۹۰ مگابیت برثانیه) و بحرین (۹۵.۸۳ مگابیت برثانیه) قرار دارند و جایگاه هر کدام از آنها نسبت به ماه قبل ۲ پله سقوط کرده است.

 

ارسال نظر