فوت سالانه ۵۰  هزار نفر  بر اثر آلودگي ناشي از ذرات معلق

فوت سالانه ۵۰ هزار نفر بر اثر آلودگي ناشي از ذرات معلق

۱۴۰۴/۰۲/۳۰ - ۰۲:۱۴:۰۰
|
کد خبر: ۳۴۳۶۵۲

رييس مركز ملي هوا و اقليم سازمان حفاظت محيط‌زيست ضمن تاكيد بر لزوم ورود جدي به موضوع اسقاط خودروهاي فرسوده بر نبود نظارت لازم بر معاينه فني نيز اشاره كرد.

رييس مركز ملي هوا و اقليم سازمان حفاظت محيط‌زيست ضمن تاكيد بر لزوم ورود جدي به موضوع اسقاط خودروهاي فرسوده بر نبود نظارت لازم بر معاينه فني نيز اشاره كرد. احمد طاهري در يازدهمين همايش ملي «مديريت آلودگي هوا، صدا و بو» كه در پژوهشگاه هواشناسي و علم جو برگزار شد، تاكيد كرد: بر اساس نتايج يك نظرسنجي انجام شده در استان تهران رفع مشكل آلودگي هوا يكي از بزرگ‌ترين و جدي‌ترين خواسته‌هاي مردم تهران است. وي گفت: سالانه جان ۵۰ هزار نفر بر اثر آلودگي ناشي از ذرات معلق از دست مي‌رود. اين فاجعه‌اي زيانبار است كه دست اندركاران و فعالان اين زمينه بايد هر روز صبح آن را به خود ياد آوري كنند. رييس مركز ملي هوا و اقليم سازمان حفاظت محيط‌زيست تصريح كرد: شيب صعودي تنها مربوط به آلاينده ذرات معلق نيست. سال ۹۶ براي اولين‌بار آلاينده ازن در شهر تهران به شرايط ناسالم رسيد اما در سال‌هاي گذشته، سالانه بيش از ۴۰ روز هواي ناسالم ناشي از افزايش ازن ثبت شد. طاهري تاكيد كرد: آلودگي هوا حاصل يك سال يا دو سال نيست؛ افزايش سالانه مصرف، بدون برنامه‌ريزي براي كاهش منابع آلاينده است. اين شيب صعودي كه در اغلب كلان‌شهرها مشاهده مي‌شود، نشان از برهم‌خوردن تعادل اين چرخه داشت. وي ادامه داد: پيش‌تر سرانه مصرف روزانه بنزين ۸۰ تا ۸۵ ميليون ليتر بود كه در كمتر از پنج سال به ۱۳۵ ميليون ليتر رسيده است. رييس مركز ملي هوا و اقليم سازمان حفاظت محيط‌زيست با بيان اينكه يكي از موثرترين عوامل در اين ناترازي، فرسودگي ناوگان حمل‌ونقل است، ادامه داد: در سال ۱۳۹۹ تنها حدود ۶۰۰۰ تا ۷۰۰۰ خودروي فرسوده اسقاط شد، در‌حالي كه در همان سال بيش از يك ميليون خودروي جديد وارد چرخه مصرف شد.

 

لزوم اسقاط سالانه دو ميليون خودروي فرسوده

طاهري با اشاره به آمار رسمي درباره اجراي قانون اسقاط اظهاركرد: اگرچه اسقاط رشد داشته است، طبق برنامه هفتم توسعه، دولت مكلف است سالانه ۵۰۰ هزار وسيله نقليه فرسوده را از رده خارج كند اما براي رسيدن به وضعيتي كه تا سال ۱۴۱۰ آمار ناوگان فرسوده كشور از اين رقم بيشتر نشود، سالانه بايد حدود دو ميليون خودروي فرسوده اسقاط شود. به گفته رييس مركز ملي هوا و اقليم سازمان حفاظت محيط‌زيست، با قيمت ميانگين ۵۰۰ ميليون تومان براي خودرو، به ازاي هر چهار خودرو اين مبلغ حدود ۳۰ ميليون تومان مي‌شود؛ اين رقم نه براي اسقاط كفايت مي‌كند نه براي صنعت و نه براي مردم مفيد است. طاهري در ادامه اظهار كرد: خوشبختانه در نيمه دوم سال ۱۴۰۳، تمامي توليدات سواري كشور صرفا براساس اسقاط واقعي صورت گرفت و خودروسازان اجازه پرداخت ۱.۵ درصد براي ادامه توليد را نداشتند اما در حوزه موتوسيكلت هنوز اين چالش باقي است.

 

اجراي يك طرح جديد براي توسعه موتوسيكلت‌هاي برقي

رييس مركز ملي هوا و اقليم سازمان حفاظت محيط‌زيست در ادامه به اجراي يك طرح جديد براي توسعه موتوسيكلت‌هاي برقي نيز اشاره كرد و گفت: تفاهم‌نامه‌اي براي جايگزيني موتوسيكلت‌هاي فرسوده با نمونه‌هاي برقي به امضا رسيده كه تفاوت مهمي با طرح‌هاي گذشته دارد. اين نخستين‌بار است كه وزارت نفت و شركت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي به عنوان متولي تامين انرژي كشور، مستقيما در طرحي با هدف كاهش مصرف شركت مي‌كنند. وي افزود: بودجه اين طرح از محل گواهي‌هاي صرفه‌جويي تامين شده و هدف‌گذاري آن، توليد و جايگزيني بيش از ۳۰۰ هزار دستگاه موتو‌سيكلت برقي است. تمركز اين طرح بر موتو‌سيكلت‌هاي كاري در كلان‌شهرهاست كه روزانه بين ۱۵۰ تا ۲۰۰ كيلومتر پيمايش و سهم بالايي در آلودگي هوا دارند.

 

لزوم بازنگري در حدود مجاز معاينه فني

رييس مركز ملي هوا و اقليم در بخش ديگري از سخنان خود به لزوم بازنگري در حدود مجاز معاينه فني اشاره كرد و گفت: يكي از موارد مهم در كنترل آلودگي هوا، به‌روزرساني حدود مجاز آلايندگي در معاينه فني است. اگرچه در سال‌هاي اخير انرژي زيادي براي ارتقاي استانداردها صرف شده اما حدود مجاز فعلي مربوط به سال ۱۳۹۷ است و نياز به بازنگري دارد. وي با اشاره به اقدامات در دست اجرا اظهاركرد: سازمان محيط‌زيست با همكاري پژوهشگران در حال بازبيني اين حدود است و آمادگي دارد پيشنهادات متخصصان را در فرآيند بازنگري لحاظ كند تا اين استانداردها اثربخش‌تر باشد. طاهري همچنين به لزوم ارتقاي نظارت بر معاينه فني تاكيد كرد و گفت: در حال حاضر حدود ۶۰ درصد از ناوگان شهر تهران اصلا معاينه فني ندارند. با اينكه قانون به صراحت ممنوعيت تردد براي خودروهاي فاقد معاينه فني را پيش‌بيني كرده اما اجراي آن با ضعف مواجه است. اين مساله نيازمند هماهنگي بين‌بخشي ميان نهادهاي مختلف است و نه بودجه مي‌خواهد، نه به تحريم مربوط است.

 

لزوم استفاده از ظرفيت‌هاي بين‌المللي  براي پايش و مديريت آلودگي هوا

در ابتداي مراسم دكتر ساويز صحت كاشاني، رييس يازدهمين همايش ملي «مديريت آلودگي هوا، صدا و بو» و رييس انجمن علمي هواي پاك با تاكيد بر لزوم استفاده از ابزارهاي فناورانه و ظرفيت‌هاي بين‌المللي براي پايش و مديريت آلودگي هوا اظهار كرد: تاكنون سامانه‌هاي هوشمند و اپليكيشن‌هايي مانند هواي اربعين و پيش‌بيني نقطه‌اي شرايط هوا معرفي شده‌اند. اين ابزارها براي پايش دقيق‌تر وضعيت آلودگي به‌ويژه در سطح منطقه‌اي و فرامرزي، طراحي و پياده‌سازي شده‌اند. صحت در پايان گفت: براي ۲۵ كشور آسيا، پيش‌بيني وضعيت هوا طي ۷۲ ساعت آينده به‌صورت روزانه انجام مي‌شود همچنين شاخص اشعه فرابنفش براي تمامي استان‌هاي كشور توسط متخصصان حوزه سلامت و اقليم به‌طور روزانه پايش مي‌شود.