رمزارزها بالاخره سقوط کردند

۱۴۰۲/۰۳/۱۷ - ۰۲:۱۱:۵۰
کد خبر: ۲۰۷۶۳۸
رمزارزها بالاخره سقوط کردند

شکایت کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده از صرافی بایننس و بنیان‌گذار آن باعث شد که بازار ارزهای دیجیتال با روند نزولی مهمی مواجه شوند و بیت‌کوین به پایین‌ترین حد خود طی ۱۱ هفته اخیر رسید.. بدین‌ترتیب طی ۲۴ ساعت، بیت‌کوین و اتریوم به‌ترتیب نزدیک به ۴ و ۳ درصد از ارزش خود را از دست دادند. قیمت بایننس کوین، ارز دیجیتال صرافی بایننس نیز بیشتر از ۱۰درصد کاهش یافت و به کف روزانه ۲۷۳ دلار رسید. طبق شکایت این کمیسیون، تمام ارزهای دیجیتال معامله‌شده در بایننس، از جمله بایننس کوین، سولانا، کاردانو و ماتیک اوراق بهادار هستند و باید ثبت شوند. پس از انتشار اخباری مبنی بر اینکه کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات‌متحده بایننس و مدیر اجرایی آن، چانگ پنگ ژائو به دلیل مشکوک بودن به مدیریت نادرست وجوه مشتریان شکایت کرده است، ارزهای دیجیتال پیشرو جهان سقوط کردند.

بدین‌ترتیب بیت‌کوین ۴.۸۵ درصد سقوط کرد و به ۲۵ هزار و ۸۰۰ دلار رسید و به پایین‌ترین سطح خود از اواسط مارس سقوط کرد. اتریوم نیز ۴.۳۶ درصد کاهش یافت و یک دقیقه بعد به قیمت ۱۸۰۸.۴۲۰ دلار فروخته شد. مجموع ارزش بازار جهانی ارزهای دیجیتالی در حال حاضر ۱.۰۹ تریلیون دلار برآورد می‌شود که این رقم ۴.۱۱ درصد کمتر شده است. در حال حاضر ۴۵.۸۲ درصد کل بازار ارزهای دیجیتال در اختیار بیت‌کوین بوده که در یک روز ۰.۱۲ درصد کاهش داشته است.

    بررسی شکایت کمیسیون بورس امریکا  از بایننس و ژائو

کمیسیون بورس و اوراق بهادار امریکا به‌دلیل نقض مقررات مربوط به اوراق بهادار در این کشور، شکایت گسترده‌ای را علیه صرافی بایننس و اشخاص وابسته به آن ثبت کرد. این پرونده تا این لحظه یکی از بزرگ‌ترین شکایت‌های این کمیسیون علیه یک شرکت فعال در زمینه ارزهای دیجیتال است. گفتنی است تاکنون هیچ‌کدام از ادعاهای کمیسیون بورس توسط دادگاه تأیید یا رد نشده است. کمیسیون بورس امریکا در این پرونده مدعی شده است ارزهای دیجیتال وابسته به تیم بایننس از جمله بایننس کوین (BNB) و بایننس یو‌اس‌دی (BUSD) اوراق بهادار محسوب می‌شوند و همچنین از طرح‌های سهام‌گذاری یا استیکینگ موجود در بخش بین‌المللی و امریکایی (Binance.US) این صرافی به عنوان خدمات مرتبط با اوراق بهادار یاد شده است. کمیسیون بورس امریکا همچنین می‌گوید بایننس و بخش امریکایی آن نتوانسته‌اند مجموعه خود را به عنوان یک صرافی، کارگزار یا‌ آژانس قانونی در امریکا ثبت کنند، در حالی موظف به انجام این کار بودند.

    توکن‌های دیگری که  اوراق بهادار در نظر گرفته شده‌اند

کمیسیون بورس امریکا مدعی است توکن‌های دیگری در بایننس خریدوفروش می‌شوند که آنها نیز اوراق بهادار هستند. سولانا، کاردانو، پالیگان، فایل کوین، کازماس، سندباکس، دیسنترالند، الگورند، اکسی اینفینیتی و کوتی از جمله این توکن‌ها هستند. استدلال کمیسیون بورس امریکا این است که این توکن‌ها از ابتدا «در قالب قرارداد سرمایه‌گذاری فروخته شده‌اند و بنابراین اوراق بهادار در نظر گرفته می‌شوند». با اینکه این توکن‌ها مستقیماً توسط بایننس عرضه نشده‌اند، کمیسیون بورس امریکا به دلیل تسهیل معاملات آنها از بایننس شکایت کرده است.

اشاره به نقش ژائو در بخش‌های امریکایی

طبق پرونده کمیسیون بورس، چانگ‌پنگ ژائو، مجموعه بایننس، «BAM firm Trading»  به عنوان شرکت مادر بخش امریکایی بایننس و دیگر اشخاص وابسته به آنها همگی به‌خاطر نقض مقررات اوراق بهادار در این کشور مسوول هستند و باید به انفصال و پرداخت جریمه محکوم شوند. کمیسیون بورس امریکا همچنین می‌خواهد ژائو را از فعالیت در برخی نقش‌های مدیریتی خود منع کند. همچنین خواسته شده است تا بایننس و اشخاص وابسته به آن از فعالیت در زمینه اوراق بهادار، دارایی‌های دیجیتال مشمول قانون اوراق بهادار و کسب‌وکارهای مرتبط با آن منع شوند.

 بایننس از مقررات امریکا  سرپیچی کرده است

کمیسیون بورس می‌گوید بایننس از زمان شروع فعالیت خود در سال ۲۰۱۷، به‌طور مشخص برای جذب مشتریان امریکایی بازاریابی کرده است و این فعالیت‌ها به‌طور مخفیانه پس از محدودکردن دسترسی کاربران امریکایی به بخش بین‌المللی این صرافی در سال ۲۰۱۹ نیز ادامه داشته است. گفته می‌شود بایننس با نظر یک مشاور، دسترسی مشتریان امریکایی را به پلتفرم اصلی خود مسدود کرده است، اما در عین حال به‌طور مخفیانه راه‌های دورزدن این محدودیت‌ها را به برخی کاربران نشان داده است.

    مدیران بایننس  از وضعیت صرافی مطلع بوده‌اند

مدیر بخش مشتریان بایننس که در پرونده کمیسیون بورس از او نام برده نشده است، اظهاراتی داشته که نشان می‌دهد او از این خطاهای بایننس مطلع بوده است. او ظاهراً در سال ۲۰۱۸ گفته بود بایننس به عنوان یک بورس اوراق بهادار ثبت‌نشده و غیرمجاز در امریکا فعالیت می‌کند. او همچنین در سال ۲۰۲۰ گفته بود بایننس (بخش بین‌المللی) نمی‌خواهد تن به نظارت قانونی دهد و به همین خاطر بخش‌های منطقه‌ای آن (مثل بخش امریکایی) راه‌اندازی شدند. طبق ادعای کمیسیون بورس، ژائو شخصاً تیم بایننس را در این مسیر قرار داده است تا کاربران را به دورزدن محدودیت‌های منطقه‌ای و مراحل احراز هویت تشویق کنند. کمیسیون بورس امریکا همچنین می‌گوید ژائو و بایننس از تعداد زیاد مشتریان امریکایی این صرافی مطلع بوده‌اند و آمارهای حاصل از ارایه‌های داخل این مجموعه نشان از حضور ۱.۴میلیون کاربر امریکایی در بایننس در سال ۲۰۱۹ دارد.

    شرکت‌های متعلق به ژائو دارایی‌های  بخش امریکایی را کنترل می‌کنند

کمیسیون بورس امریکا می‌گوید ژائو و شرکت‌های متعلق به او، ۱۰۰درصد مالکیت شرکت‌های وابسته به بایننس را در اختیار دارند. اگرچه گفته شده است ژائو شخصاً مالکیت کامل شرکت‌های امریکایی زیرمجموعه BAM را در اختیار ندارد، اما او و بایننس کنترل قابل‌توجهی به حساب‌های بانکی و سپرده‌های ارز دیجیتال کاربران این مجموعه‌ها دارند. همچنین گفته شده است از شرکت‌های 

Merit Peak و Sigma Chain برای جابه‌جایی ده‌ها میلیارد دلار بین بایننس و بخش‌های امریکایی آن استفاده شده است. این نهاد دولتی امریکایی همچنین گفته است ژائو و بخش بین‌المللی بایننس در طراحی، راه‌اندازی، استخدام‌ها و فعالیت‌های معاملاتی شرکت‌های امریکایی خود نقش داشته‌اند.

    رواج معاملات ساختگی در بایننس

کمیسیون بورس ایالات متحده در نهایت مدعی شده است بخش‌های امریکایی بایننس با اغراق درباره مبارزه با مبادلات ساختگی (Wash Trading) و کنترل معاملات، کاربران خود را گمراه کرده‌اند. به گفته این سازمان، معاملات ساختگی زیادی توسط شرکت Sigma Chain به‌دلیل نقش این مجموعه به عنوان یک بازارساز رخ داده است. کمیسیون بورس می‌گوید حساب‌های وابسته به 

Sigma Chain در مقطعی، معاملاتی ساختگی برای ۴۸ توکن از ۵۱ توکن تازه فهرست‌شده و در مقطعی دیگر برای ۵۱ توکن از ۵۸توکن تازه‌ فهرست‌شده انجام داده‌اند. همچنین گفته می‌شود با وجود وعده‌های بایننس، حداقل تا فوریه سال ۲۰۲۲ (بهمن ۱۴۰۰) هیچ سیستمی برای نظارت بر معاملات بخش‌های امریکایی این مجموعه وجود نداشته است. مدیران نیز با وجود اطلاع از معاملات ساختگی در این بخش‌ها، اقدامی نکرده‌اند. این نهاد نظارتی معتقد است داده‌های مربوط به معاملات، اطلاعات با‌اهمیتی برای کاربران و سرمایه‌گذاران بایننس بوده و شرکت‌های امریکایی وابسته به آن از اظهارات گمراه‌کننده خود کسب منفعت کرده‌اند.

    پاسخ بایننس چه بود؟

بایننس در ابتدای پاسخ خود به شکایت کمیسیون بورس امریکا، از این بابت که این نهاد با وجود تلاش‌های مستمر بایننس برای تعامل با قانون‌گذاران و پاسخگویی به آنها راه شکایت قانونی را انتخاب کرده، ابراز تأسف کرده است و این اقدام را نمونه‌ای از خودداری کمیسیون بورس امریکا در فراهم‌کردن شفافیت قانونی بیشتر در صنعت ارزهای دیجیتال دانسته است. بایننس می‌گوید کمیسیون بورس به‌جای اتخاذ رویکردی منطقی برای برخورد با فناوری پویا و پیچیده ارزهای دیجیتال، از سلاح دعوی قضایی استفاده کرده و شرکت‌های دیگری نیز با این برخوردهای نادرست از سوی این نهاد مواجه هستند. به عقیده بایننس، کمیسیون بورس در شکایت خود ارزهای دیجیتال و خدماتی را به عنوان اوراق بهادار معرفی کرده است که دیگر مقامات امریکایی آنها را تأیید کرده‌اند و همین موضوع گره‌های بیشتری به وجود می‌آورد. علاوه‌بر این، بایننس هرگونه ادعا مبنی بر اینکه سرمایه کاربران پلتفرم امریکایی بایننس در معرض خطر بوده را رد کرده و گفته است با قاطعیت در برابر این ادعاها از خود دفاع خواهد کرد.

بایننس همچنین گفته است هدف اصلی کمیسیون بورس امریکا هرگز محافظت از سرمایه‌گذاران نبوده است و اگر این‌طور بود کارکنان این سازمان برای تعامل با بایننس جهت اثبات امنیت و ایمنی بخش امریکایی این صرافی اقدام می‌کردند. با وجود تمام این اختلاف‌ها، بایننس در پایان گفته است ادعاهای کمیسیون بورس را جدی می‌گیرد و به همکاری با قانون‌گذاران امریکایی و بین‌المللی ادامه خواهد داد. همچنین تیم بایننس خود را یک صرافی غیرامریکایی دانسته و گفته است به همین خاطر اقدام اخیر کمیسیون بورس تأثیر محدودی بر فعالیت آنها خواهد داشت.

 

ارسال نظر