گواهی سپرده شمش طلا در بورس کالا چگونه است؟

۱۴۰۲/۰۲/۰۴ - ۰۳:۲۹:۱۲
کد خبر: ۲۰۴۰۱۳

باشگاه خبرنگاران| ابزار‌های مالی موجود در بورس کالای ایران در حالی بر پایه کالای طلا در حال توسعه است که ایجاد امکان انجام معاملات گواهی سپرده و قرارداد آتی شمش طلا در بورس کالا فرصت‌های سرمایه‌گذاری جدیدی را برای سرمایه‌گذاران و بازیگران بازار طلا فراهم کرده است.

اما برای انجام معامله در این بازار باید چه فرآیند‌هایی را سپری کرد؟ برای انجام معامله در بازار گواهی سپرده و قرارداد آتی شمش طلا، نخستین گام اصلی اخذ کد معاملاتی بازار مالی است و بهتر است بدانید که اشخاصی که در سامانه جدید مشتریان دارای کد معاملاتی بازار مشتقه هستند، قادر به انجام معاملات مذکور خواهند بود. همچنین، همه مشتریان حقیقی که پیش از این اقدام به دریافت کد معاملاتی بازار فیزیکی کرده‌اند نیز امکان معامله این اوراق را دارند.

مشتریان از طریق این کد، می‌توانند علاوه بر گواهی سپرده کالایی، در بازار مشتقه بورس کالای ایران قرارداد‌های آتی و قرارداد‌های اختیار معامله را نیز معامله کنند. برای آشنایی با فرآیند دریافت کد معاملاتی بازار مالی بورس کالای ایران باید به این نکته اشاره کنیم که اخذ این کد برای مشتریان حقیقی و سرمایه‌گذاران خرد به دو صورت امکان پذیر است:  در حالت نخست، اگر شرکت کارگزاری که مجوز معاملات مشتقه مبتنی بر کالا را دارد، امکان دسترسی الکترونیکی برای صدور درخواست کد معاملاتی را برای مشتریان خود فراهم کرده باشد، افراد حقیقی می‌توانند درخواست خود را برای دریافت کد معاملاتی بازار مالی را از طریق دسترسی خود به بخش باشگاه مشتریان یا اپلیکیشن آن شرکت کارگزاری ارسال کنند.

در این صورت پس از دریافت پیامک کد تایید توسط مشتری حقیقی، تمامی اطلاعات فرد توسط بورس و از طریق سامانه سجام سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه فراخوانی می‌شود و چنانچه لازم بود مشتری حقیقی می‌تواند اطلاعات تکمیلی خود را در سامانه سجام ارایه کند که بورس این اطلاعات را از طریق کارگزاری دریافت کرده و پس از بررسی و تایید نهایی، کد معاملاتی بازار مالی بورس کالا را برای فرد صادر می‌کند. اما اگر کارگزار برای مشتریان حقیقی خود امکان دسترسی الکترونیکی به سامانه بورس را جهت ارسال درخواست صدور کد فراهم نکرده باشد، مشتریان حقیقی باید فرآیند‌های مربوط به اخذ کد معاملاتی بازار مالی بورس کالای ایران را همانند مشتریان حقوقی و از طریق کارگزاری انجام دهند. در این حالت، کارگزار بایستی اطلاعات مربوط به مشتریان حقیقی و حقوقی را به همراه مستندات موردنیاز در سامانه مشتریان بورس کالا بارگذاری کرده و برای بورس ارسال کند.

در صورت تایید اولیه از سوی بورس و اخذ امضای مشتری و در نهایت فراخوانی اطلاعات از سامانه سجام، کد معاملاتی بازار مالی بورس کالا برای این قبیل مشتریان صادر می‌شود و در نهایت، امکان انجام معاملات صرفا در بازار گواهی سپرده شمش طلا برای آنها فراهم خواهد شد. این نکته را هم باید بدانید که علاقه‌مندان به بازار قرارداد‌های آتی شمش طلا پس از دریافت کد معاملاتی بازار مالی، لازم است فرم بیانیه ریسک را نیز تکمیل نموده و شماره «حسابِ در اختیار» خود را به کارگزار اعلام کنند که پس از بررسی و تطبیق شماره حساب با بانک مربوطه، کد معاملاتی بازار مشتقه نیز برای آنها فعال شود.

 

ارسال نظر