فرمول تعیین قیمت پایه خودروهای داخلی

۱۴۰۱/۱۲/۱۴ - ۰۳:۰۸:۴۷
کد خبر: ۲۰۰۳۰۸

نایب‌رییس شورای رقابت نحوه تعیین قیمت پایه خودروهای داخلی را اعلام کرد. محمود دودانگه در گفت‌وگو با ایسنا، درمورد اعلام قیمت نهایی خودروهای داخلی توضیح داد: طبق دستورالعملی که در شورای رقابت مصوب شده است، برای اعلام نهایی قیمت‌ها باید قیمت‌های محاسباتی سازمان حمایت اخذ شود که اخذ شده است، همچنین باید قیمت‌های پایه رقابتی را اخذ کنیم. وی ادامه داد: همچنین طبق مصوبه بنا بر این بود که سه خودروی مشابه خارجی شناسایی شوند و یک نهاد بی‌طرف داخلی یا خارجی بعد از انجام بررسی‌های لازم، به شورای رقابت قیمت پایه رقابتی را اعلام کند تا شورا متناسب با آن بتواند قیمت نهایی را محاسبه کند.

نایب‌رییس شورای رقابت از برگزاری جلساتی با دانشکده مهندسی خودروی دانشگاه علم و صنعت خبر داد و افزود: طبق جلساتی که با این دانشکده داشتیم، این دانشکده جمع‌بندی اولیه را برای تعیین قیمت پایه رقابتی ارایه کرد و به محض اینکه قیمت نهایی مشخص شود، شورا می‌تواند قیمت را نهایی و اعلام کند. دودانگه ادامه داد: بنابراین برای تعیین قیمت پایه، برای هر خودرویی که در داخل کشور تولید می‌شود باید سه خودروی مشابه خارجی شناسایی و میانگین قیمت سه خودروی خارجی به دلار مشخص شود. سپس قیمت با نرخ ارز مرکز مبادله به ریال تبدیل و با قیمت سازمان حمایت مقایسه شود، این خودروها درجه‌بندی شده و از A تا F طبقه‌بندی می‌شوند. متناسب با این رتبه‌بندی یا قیمت سازمان حمایت انتخاب می‌شود یا متناسب با شرایطی که قیمت پایه رقابتی مشخص می‌شود، شورای رقابت تصمیم بگیرد قیمت دیگری را مبنا قرار دهد. این فرایند شامل همه خودروهای داخلی می‌شود.

بر اساس این گزارش، ۱۶ بهمن بود که شورای رقابت، به دنبال اعتقاد این سازمان بر انحصاری بودن بازار خودروهای سواری، دستورالعمل تنظیم بازار خودرو را ابلاغ و منتشر کرده و فرمول قیمت‌گذاری خودروهای سواری را مشخص کرد.

قیمت‌ها واقعی می‌شود؟

مدیر روابط عمومی مرکز ملی رقابت هم گفته است: بر اساس فرمول شورای رقابت قیمت خودرو باید تغییر کند و واقعی شود و با توجه به برگزاری جلسات، امیدواریم این هفته قیمت‌ها اعلام شود.

سپهر دادجوی توکلی در گفت‌وگو با مهر اظهار کرد: تاکنون قیمت‌های محاسباتی از سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان اخذ شده است و بقیه گزاره‌ها نیز در حال جمع‌آوری است و فقط مرحله اعلام قیمت مانده است. او گفته است: خودروساز زیانده است و همین موضوع باعث کاهش عرضه شده؛ با تغییر قیمت‌ها عرضه نیز باید افزایش یابد. به گفته او، منطق شورای رقابت این است که اعلام قیمت‌های جدید خود‌رو چند مزیت به دنبال خود دارد؛ یکی اینکه خودروساز زیان نمی‌کند، مصرف‌کننده خودرو را با قیمت واقعی می‌خرد و قیمت‌های کذایی از بین می‌رود و با توجه به سودآور شدن بنگاه، سهامدار هم سود می‌کند.

توکلی در مورد اینکه آیا قیمت‌های جدید این هفته اعلام می‌شود یا خیر، گفت: امیدواریم این هفته قیمت‌ها اعلام شود البته دقیق نمی‌توان گفت. او همچنین در مورد اینکه کدام نهاد قیمت نهایی خودرو را اعلام خواهد کرد، نیز گفته است: شورای رقابت وظیفه تعیین دستورالمل را دارد و وظیفه قیمت‌گذاری را ندارد. تعیین قیمت از سوی شورای رقابت تخلف است و این نهاد صرفاً فرمول را ارایه می‌کند. به گفته او، فعلاً در مورد اینکه کدام نهاد قیمت جدید خودرو را اعلام کند تعیین تکلیفی صورت نگرفته است.

 

ارسال نظر