کمبود ۱۰۰ هزار نیرو در مراکز بهداشتی و درمانی

۱۴۰۱/۱۲/۰۸ - ۰۱:۵۵:۰۸
کد خبر: ۱۹۹۷۲۳
کمبود ۱۰۰ هزار نیرو در مراکز بهداشتی و درمانی

کمبود نیرو در مراکز بهداشتی و درمانی مشکل امروز و دیروز نیست، سال‌هاست که در این باره اخباری به گوش می‌رسد، هر بار هم مساله به مجوز استخدام ختم می‌شود و بروکراسی اداری که این مهم را به تعویق می‌اندازد. در حال حاضر بسیاری از بیمارستان‌های دولتی با کمبود نیروی انسانی مواجه‌اند، حتی این کمبود در مراکز درمانی شهرهای کوچک هم به وضوح دیده می‌شود.

پرستاران و بهیاران بالاترین میزان کمبود استخدام در این زمینه را دارند و هر بار هم که مجوز استخدام به وزارت بهداشت و درمان داده می‌شود این دو گروه با حداقل میزان استخدام مواجه‌اند و در اکثر موارد به صورت قراردادهای 89 روزه به کار گرفته می‌شوند و در نهایت هم هیچ حق و حقوقی ندارند، در حالی که بخش اعظم کارهای درمانی بیماران در بیمارستان‌ها بر عهده این دو گروه است. در واقع این پرستاران هستند که به‌طور مداوم از بیمار مراقبت می‌کنند و بهیاران به آنها خدمات رسانی می‌کنند اما همیشه در این دو زمینه کمبود نیرو به وضوح حس می‌شود. 

   مجوز هنو به دست ما نرسیده است

مدیرکل منابع انسانی معاونت توسعه وزارت بهداشت درباره جذب نیرو در وزارت بهداشت توضیحاتی را ارایه کرد. سیف‌الله مرادی درباره استخدام نیروهای جدید در وزارت بهداشت و زمان برگزاری آزمون برای جذب این نیروها گفت: مجوز هنوز دست ما نرسیده است. طی جلسات متعددی که با سازمان امور استخدامی داشتیم نگاهشان این بود که مجوز عام برای استخدام نیروها به وزارت بهداشت نمی‌دهد بلکه برای نقطه محل مجوز استخدام داده می‌شود یعنی برای پروژهای مشخص شده و به اسم پروژه برای رشته‌های مورد نیاز آن بیمارستان یا مرکز نیرو جذب می‌شود. او ادامه داد: از همین رو ما نیروهای مورد نیاز برای پروژه‌های جدید را محاسبه کرده و مشخص شد، برای راه‌‌اندازی این پروژه‌های جدید به 25 هزار و 100 نفر نیرو احتیاج داریم. صورت‌جلسه‌ای در این خصوص نیز تنظیم کرده و برای دکتر لطیفی رییس سازمان امور استخدامی ارسال کردیم.

   برگزاری آزمون استخدامی در اردیبهشت سال آینده

مدیرکل منابع انسانی معاونت توسعه وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: در حال حاضر حدود 3 الی 4 هفته است که این نامه برای ایشان ارسال شده، اما هنوز امضا نشده است. از اول هم قرار بود برای استخدام این 25 هزار نفر به ما مجوز بدهند و بحثی نبود که با بهانه‌هایی این مجوز را عملیاتی نکنند. مرادی با بیان اینکه برنامه‌ریزی ما این بود که تا آخر سال این آزمون را برگزار کنیم، گفت: اما اگر همین امروز هم تایید شود ما نمی‌توانیم تا پایان سال آزمون را برگزار کنیم و اگر این مجوز را به ما بدهند، احتمالا آزمون در فروردین یا اردیبهشت ماه سال بعد برگزار شود. او ادامه داد: تقریبا از تمام رشته‌های بهداشت و درمان نیرو جذب خواهد شد، اما این نیروها برای همه شهرها نیست بلکه همانطور که گفتم این استخدام‌ها برای پروژه‌های جدید است. در بخش بهداشت در تمام شهرها استخدام خواهیم داشت. مدیرکل منابع انسانی معاونت توسعه وزارت بهداشت تصریح کرد: در مجموعه درمانی نیز در بخش اورژانس، بیمارستان‌ها و بلوک‌های زایمانی است و این استخدام در بیش از نیمی از بیمارستان‌های کشور انجام خواهد شد.

   امتیاز ویژه برای پرستاران کرونا؛  شاید وقتی دیگر

مرادی در پاسخ به این سوال که آیا نیروهایی که در ایام کرونا هم خدمت کردند در این آزمون جذب می‌شوند، ادامه داد: آزمون برای همه برگزار می‌شود، اما تلاش ما این است که حتما برای افرادی که در دوران کرونا ایثارگرانه کار کرده‌اند و زحمت کشیدند امتیازی قائل شویم. البته زمزمه‌هایی از سازمان امور استخدامی شنیده‌ام که گفته‌اند قانونی نیست، البته این حداقل کاری است که دولت می‌تواند برای این افراد انجام دهد.

او تصریح کرد: مانند دوره قبل برای این افراد 20 امتیاز قائل شده‌ایم که به نمره خام آنها اضافه می‌شود و البته این 20 امتیاز هم امتیاز کمی نیست و امیدواریم همه افرادی که در دوره کرونا بودند، بتوانند استخدام شوند. مدیرکل منابع انسانی معاونت توسعه وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: برای این پروژه‌ها میلیاردها تومان پول هزینه شده است و نمی‌توانیم راه‌اندازی این پروژه‌ها را معطل مجوز استخدام کنیم. این پروژه‌ها نیاز استان و کشور است و نمی‌توانیم آزمون را کنسل کنیم. مرادی در پاسخ به این سوال که آیا با استخدام این‌ نیروها کمبود کادر بهداشت و درمان جبران می‌شود، گفت: بحث کمبود یک بعد قضیه است، اما بحث نیاز برای راه‌اندازی پروژه‌های جدید بعد دیگر قضیه است.

این آزمون با استخدام این 25 هزار و 100 نفر فقط برای پروژه‌های جدیدی است که تا پایان شهریور سال 1402 به بهره‌برداری می‌رسند وی تصریح کرد: کسری‌های ما همچنان به قوت خود باقی است، البته این کسری‌ها در استان‌ها و شهرهای مختلف متفاوت است. در مناطق کم‌برخوردار نیاز ما به نیرو بیشتر و در مناطق پربرخوردار نیاز ما کمتر است. ما اعلام کرده بودیم که برای اینکه پروژه‌های جدید راه‌اندازی شود و همچنین کمبود نیروهای ما نیز جبران شود به 100 هزار نیرو نیاز داریم. مدیرکل منابع انسانی معاونت توسعه وزارت بهداشت در پاسخ به این سوال که چه زمانی این افراد مشغول به کار می‌شوند، گفت: از زمان برگزاری آزمون تا زمانی که فرد بخواهد شروع به کار کند حداقل سه ماه زمان می‌برد.

 

ارسال نظر